המיליארדר שהרוויח מקריסת הקריפטו, ועל הדרך מנסה להציל את הענף מהמשבר

סם בנקמן-פריד, המייסד והבעלים של בורסת FTX, הגיע למשבר הקריפטו עם נזילות גבוהה שאפשרה לו לגדול ולהתעצם • עכשיו הוא רוכש גופים שנקלעו לצרות, וממצב את עצמו כרובין הוד של התעשייה: "יש לנו אחריות להתערב, גם במחיר הפסד לעצמנו, כדי לבלום את אפקט ההדבקה בקשיים של גופי הקריפטו"

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX / / צילום: sutterstock, ויקיפדיה, By Cointelegraph
סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX / / צילום: sutterstock, ויקיפדיה, By Cointelegraph

לפי אחת האמרות המפורסמות בשוק ההון המסורתי, שכשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים. המחצית הראשונה של 2022 טלטלה את עולם הקריפטו מקצה לקצה. גופים שהיו בטופ של התעשייה התאדו, תוך שהם גורמים נזק אדיר למשקיעים, ומן הצד השני, שחקנים שונים שהגיעו נזילים אל המשבר, צוברים עוד ועוד כוח, והופכים לשחקנים דומיננטיים עם השפעה רוחבית על כל השוק.

אחד מהשחקנים האלו הוא סם בנקמן-פריד, המייסד והבעלים של בורסת FTX. אף ששוק הקריפטו היה אמור להיות שוק מבוזר, לאט לאט צומחים בו ענקים, וכאמור, מי שהגיע למשבר של 2022 עם נזילות גבוהה, מנצל אותו כדי להגדיל את כוחו. כיום, אחרי מסע רכישות, בנקמן-פריד הוא האיש החזק בסביבה.

הסוחר שהפך למיליארדר

בנקמן-פריד נולד ב-1992 לזוג הורים פרופסורים למשפטים בסטנפורד. הוא בעל תואר ראשון במתמטיקה ותואר שני בפיזיקה. ב-2013 החל לעבוד במסחר בוול סטריט, בחברת תעודות סל. מהר מאוד הוא ניצל את כישוריו המתמטיים והקים חברה, Alameda Research, שמתמחה במסחר כמותי ובניצול פערי ארביטראז'.

ב-2017 הוא זלג לעולם הקריפטו. את ההון הראשוני בתחום עשה מפערי ארביטראז' בין מחירי מטבעות בזירות מסחר שונות בארה"ב ומחוצה לה, בעיקר במזרח הרחוק. ב-2019 הוא הקים את FTX, בורסת נגזרים של מטבעות קריפטו, שכיום היא אחת הבורסות הגדולות בעולם הקריפטו במונחים של נפח המסחר היומי.

במישור האישי הוא מעורב מאוד גם בפוליטיקה מאחורי ענף הקריפטו, ובאמצעות הערות להצעות חוק ורגולציה והופעות בוועדות הוא משפיע על ניסיונות ההסדרה הרגולטורית בענף. בפוליטיקה האמריקאית הוא אחד מהתורמים הגדולים לקמפיין של הנשיא ביידן.

הוא תומך באלטרואיזם תועלתני, כלומר בהשגת רווח מתוך מטרה להעביר אותו הלאה, ואכן FTX תורמת 1% מהכנסותיה לצדקה. ב-2022 הוא דורג במקום ה-60 ברשימת המיליארדרים של פורבס, עם שווי נקי של 24 מיליארד דולר. לאחר הירידות בשווקים, הונו מוערך בכ-8 מיליארד דולר.

מסע קניות שלא נגמר

בנקמן פריד הגיע למשבר כשהוא נזיל מאוד, ומהר מאוד הפך למחלץ הרשמי של התעשייה, כשהוא רוכש גופים שנקלעו לצרה, גם באמצעות FTX, וגם באמצעות Alameda Research. כך, הוא רכש 7.6% מפלטפורמת רובינהוד, את הבורסה היפנית Liquid, שמצבה התערער לאחר מתקפת סייבר, ואת החברה הקנדית Bitvo.

נוסף על כך הוא רכש את פלטפורמות הלוואות הקריפטו BlockFi - שאותה חילץ בעסקת אשראי של 680 מיליון דולר, ואת Voyager Capital, שהגיעה למצב שבו היא ביקשה הגנה מפני נושים, ועצרה משיכות של לקוחות, זאת לאחר שנפגעה מקריסת קרן הגידור 3AC. בנקמן-פריד אף הציע להיות מעורב בחילוצה של צלסיוס, אך הדבר לא יצא אל הפועל.

העסקה האחרונה של FTX, שנרקמת בשבוע האחרון, היא לרכישת הבורסה הדרום קוריאנית Bithumb. בנקמן-פריד, ממצב את עצמו כרובין הוד של עולם הקריפטו - גם מול הגופים השונים שנמצאים בתחום ומחפשים חילוץ, וגם מול המשקיעים הקטנים, שבקריסות האחרונות מצאו את עצמם אחרונים בתור הנשייה, כיוון שהם הפכו לנושים בלתי מובטחים.

כך למשל, הוא מאפשר ללקוחות Voyager לפתוח חשבון חדש דרך FTX עם יתרת מזומנים שחלקה היא הנזלה של הכספים המוקפאים בפלטפורמה. מטרת ההצעה היא לאפשר ללקוחות להמשיך לסחור בנכסי הקריפטו, או למשוך אותם, כדי שערכם לא יוסיף ויירד כל זמן שהם מוקפאים במסגרת ההליכים של Voyager.

הוא מתבטא רבות על כך שהוא רואה את התפקיד של FTX בייצוב עולם הקריפטו, וכי יש לו "מיליארד דולר" להשקיע בכך. כך למשל, ציין כי "יש לנו אחריות להתערב, גם במחיר הפסד לעצמנו, כדי לבלום את אפקט ההדבקה בקשיים של גופי הקריפטו השונים, גם אם אנחנו לא גרמנו לו או לא היינו מעורבים בו. זה מה שחשוב למערכת האקולוגית של עולם הקריפטו, ואני רוצה לעשות מה שאפשר כדי לעזור לה לצמוח ולשגשג".

המשקיעים מחפשים במי להיתלות

על אף תדמית הרובין הוד שהוא מטפח, בנקמן-פריד הוא איש עסקים ממולח מאוד, שמנצל את הקשיים ואת מצוקת הנזילות בתחום כדי להגדיל את האימפריה שהוא בנה, ולהגדיל את אחיזתו בשוק.

האם הדבר טוב לעולם הקריפטו? נראה שעקרונות הביזור שעמדו ביסוד האידיאולוגי של המטבעות המבוזרים הולכים ומתרחקים מעולם הקריפטו. נציין שגם המשקיעים עצמם מחפשים אל מי לשאת את עיניהם.

כך למשל, אחד האנשים הבולטים עד כה בתחום היה מייסד טסלה איילון מאסק, שבכל ציוץ שלו הזיז והקפיץ מטבעות מים חסרי ערך. מאסק צמצם את נוכחותו בעולם הקריפטו לאחר שטסלה מכרה קריפטו בהיקף של כמעט מיליארד דולר ברבעון השני של השנה. כעת, בנקמן-פריד מבסס את מעמדו כאיש החזק של הקריפטו, ואת המשמעות האמיתית של כוחו נגלה כאשר חורף הקריפטו יסתיים, ומחזור העליות הבאות יתחיל.