הסינים באים: אלו מותגי הרכב החדשים שעשויים לנחות בישראל בחודשים הקרובים

עדכון התקינה האירופית לכלי רכב בחודש יולי הוביל יצרניות סיניות רבות להשלים את הליך התקינה, בטרם ייכנסו הדרישות החדשות לתוקף • המהלך צפוי לזרז את חדירת הדגמים הסיניים גם לישראל, הנשענת על אותה תקינה, ולשנות את התמונה בשוק

החדירה הסינית לישראל
החדירה הסינית לישראל

יצרני הרכב האירופיים מנהלים מערכת יחסים דו-ערכית עם שוק הרכב הסיני. מצד אחד, כל מותגי הרכב האירופים הגדולים גורפים רווחים משמעותיים מהמכירות בשוק הרכב הסיני, שהוא הגדול בעולם, ומייבאים מסין חלפים מוזלים וחומרי גלם חיוניים לייצור רכב. לא מעט יצרנים גדולים גם מייצרים בסין כלי רכב ליצוא.

יצרני רכב צופים שהמכירות לא ייפגעו מהמצב הכלכלי באופן נרחב יותר | WSJ
● נתיב התחבורה הציבורית באיילון: היכן הוא עובר ומה גובה הקנס? | שאלות ותשובות
מכירות כלי הרכב החשמליים בשיא: מי המותג המוביל והכירו את הסינית החדשה שעושה עלייה

מן הצד השני, באירופה יודעים שאם "הענק הסיני" יתעורר ויעניק עדיפות ליצוא כלי רכב לאירופה - המשמעות תהיה היצף של דגמים זולים ופגיעה קשה בתעשייה, שמייצרת מיליוני משרות במדינות האיחוד האירופי.

מכיוון שאי-אפשר לפתוח במלחמת סחר גלויה מול הסינים, האירופאים משתמשים במחסומים "סמויים" כדי לעכב את החדירה הסינית, כשאחד היעילים מבניהם הוא הליך התקינה האירופית. כל יצרן רכב בעולם שרוצה לשווק רכב באירופה או בישראל, שמאמצת את התקינה האירופית כלשונה, צריך להעמיד כל דגם חדש שלו בעשרות מבחנים מחמירים שונים ולהתאים את מפרט הזיהום והבטיחות שלו על פי הדרישות על מנת לקבל את התקינה המיוחלת.

 
  

זהו תהליך ממושך ויקר מאוד, שעולה עד עשרות מיליוני דולרים לדגם. לכן, יצרנים סינים רבים התקשו להתגבר על המשוכה הזו בעבר, אם כי בשנים האחרונות גבר זרם היצרנים הסינים שקיבלו תקינה אירופית תודות להקלות שניתנות לתקינת רכב חשמלי.

אלא שמדי פעם מחליט האיחוד האירופי לעדכן את התקינה ולהוסיף לה דרישות חובה חדשות, ובכך הופכת המשוכה לגבוהה עוד יותר. אירוע כזה התרחש בחודש יולי השנה, שבו נוספו לתקינה האירופית דרישות להתקנת מערכות בטיחות יקרות. בעקבות זאת, יצרני רכב סינים רבים מיהרו להשלים את הליך התקינה בטרם ייכנסו התקנות החדשות לתוקף. התוצאה: שלל דגמים סינים חדשים, שעשויים להגיע לישראל עוד השנה, במיוחד בשל עליית המס המתקרבת בינואר. להלן מספר דוגמאות בולטות.

צ'רי: מתקפה של דגמי בנזין

לצ'רי, יצרנית רכב סינית בגודל בינוני בבעלות ממשלתית, יש "רומן" ארוך עם השוק הישראלי שנמשך כבר כמעט עשרים שנה, אך עד היום הוא לא הניב פירות בשל היעדר דגמים עם תקינה אירופית. אולם, על פי נתוני משרד התחבורה, החודש הגישה היבואנית החדשה של צ'רי לישראל, קבוצת קרסו, בקשות ליבוא של שלושה דגמי קרוס-אובר חדשים, שלכולם תקינה אירופית מלאה.

שניים מהדגמים הם די ותיקים: Tiggo 7 ואחיו הגדול Tiggo 8, שממדיהם מציבים אותם מול דגמים כמו יונדאי טוסון ויונדאי סנטה-פה. השלישי הוא הקרוס-אובר החדש Omoda, ששיווקו החל רק לאחרונה בסין.

מעניינת במיוחד העובדה שבשונה מרוב היצרנים הסיניים שמגיעים כיום לאירופה עם דגמים חשמליים או דגמי פלאג-אין, כל הדגמים האירופים החדשים של צ'רי מצוידים במנועי בנזין. לפיכך, הם יגיעו לשוק הישראלי - אולי עוד השנה - עם מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק של כ-197 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

טווח המחירים של הדגמים הללו, על פי המחירים בחו"ל, ינוע בין 160 ל-180 אלף שקל ואולי יותר, מה שיקשה על החדרת המותג החדש לשוק בטווח הארוך. עם זאת, קשיי האספקה המתמשכים יוצרים כיום מחסור של אלפי כלי רכב בציי הרכב בישראל. קבוצת קרסו, שהיא גם אחת השחקניות הגדולות בשוק הליסינג, עשויה בהחלט לנצל את חלון ההזדמנויות ולהכניס כלי הרכב של צ'רי לציים "הרעבים" באמצעות חברת הליסינג שבבעלותה.

דונפנג: פלח הפאר החשמלי

קבוצת דונפנג, אחת מיצרניות הרכב הסיני הגדולות ביותר, הודיעה בסוף השבוע על השלמת התקינה לדגם הראשון של באירופה, הקרוס-אובר החשמלי הגדול והמפואר Free. הרכב כבר משווק בנורבגיה והחברה מתכוונת להרחיב את הפצתו עוד השנה למדינות נוספות, ביניהן ישראל. זהו רכב ענק עם מתלי אוויר, תא מפואר, עמוס טכנולוגיות מתקדמות וסוללה מאסיבית. הוא מתחרה בדגמים דוגמת אאודי Q7 אי-טרון, ומחירו יהיה כנראה גבוה מ-400 אלף שקל.

ככל הידוע, היבואן הרשמי עדיין לא מונה, אך המועמדת המובילה כרגע היא קבוצת טלקאר של משפחת אונגר. הפוטנציאל המסחרי של הדגם מוגבל, אבל בעקבותיו יגיע דגמים יותר נגישים.

סמארט: קרוס־אובר חשמלי לא זול

המותג סמארט זוהה בישראל עם מכוניות עירוניות זעירות ואופנתיות מבית מרצדס, אך בגלגול הנוכחי זהו מותג רכב חשמלי, בשליטה מלאה של קבוצת Geely הסינית. הדגם הראשון של המותג הושק לאחרונה בסין וקיבל בסוף השבוע האחרון תקינה אירופית מלאה שמאפשרת כבר לשווק אותו בפועל בישראל.

זהו קרוס-אובר בעל עיצוב ייחודי, ממדים משפחתיים ובסיס גלגלים ארוך שמשווק בגרסאות עתירות הספק ועם סוללות גדולות וטווח של מעל 500 ק"מ. המחיר לא צפוי להיות זול, קרוב לוודאי שבטווח של 220 אלף שקל ויותר, לא כולל את עליית מס הנאה.

פוטון: משאית חלוקה חשמלית

בסוף השבוע האחרון הודיעה חברת פוטון (Foton) הסינית, אחת היצרניות הגדולות בעולם של משאיות ואוטובוסים, שהשלימה תקינה אירופית מלאה למשאית חלוקה קלה עם הנעה חשמלית. המשאית תשווק באירופה בגרסאות במשקל כולל של 4.5 או 6 טון, אם כי בשל משקלן הגבוה של הסוללות, כושר ההעמסה שלה נמוך יחסית למשאיות דיזל מקבילות.

היבואנית בישראל היא חברה משותפת ליוניון (יבואנית טויוטה) ולקבוצת תעבורה, מה שאומר שלמותג החדש יהיה "גב" של שיווק ושירות בארץ. היתרון המשמעותי הוא עלויות שוטפות נמוכות מאוד ביחס למשאיות דיזל מקבילות, אך הן יקרות יותר והטווח שלהן מוגבל - 250-300 ק"מ. עם זאת, יש כבר ציים גדולים שמגלים בהן התעניינות, ובעתיד יש תוכניות לסגור את מרכזי הערים בישראל בפני כלי רכב מזהמים, כך שהביקוש למשאיות כאלה יזנק.

BYD: פוטנציאל לנער את השוק

בסוף השבוע הודיעה ענקית הרכב החשמלי והסוללות מסין, BYD, כי היא מתכוונת להשיק בתערוכת פריז שתערך באוקטובר שלושה דגמים חשמליים חדשים שמיועדים לאירופה: מכונית סדאן מנהלים, שתתחרה ישירות בטסלה 3; מכונית האצ'בק משפחתית חשמלית לפלח הזול של השוק, שתתחרה בדגם כמו פולקסווגן ID3; וקרוס-אובר חשמלי שיתחרה ישירות בגיאומטרי הפופולרי של Geely וב-ZS של MG.

לכל הדגמים הללו יהיו טווחים רציניים ומפרט תחרותי, והם עשויים להעניק לפלח החשמלי בישראל ניעור משמעותי. השאלה הגדולה האם היצרן יצליח לספק לישראל מלאי משמעותי לפני עליית המס בינואר. היבואנית, שותפות של צ'מפיון מוטורס וקבוצת שלמה, כבר מכשירה כיום אולמות תצוגה וכוח אדם לקראת השיווק.