מכירות כלי הרכב החשמליים בשיא: מי המותג המוביל והכירו את הסינית החדשה שעושה עלייה

בחודש יולי בלבד נמסרו מעל 1,000 כלי רכב חשמליים • את טבלת המסירות מוביל המותג GEELY, ומיד אחריו טסלה • בחודש אוגוסט בלבד צפויים לנחות בישראל משלוחים עם עוד אלפי כלי רכב חשמליים מתוצרת סין • וגם: המותג הסיני החדש שעושה עלייה

בחודש אוגוסט צפויים לנחות עשרות אלפי כלי רכב חשמליים נוספים בשראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בחודש אוגוסט צפויים לנחות עשרות אלפי כלי רכב חשמליים נוספים בשראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החודש חצו מסירות הרכב החשמלי לראשונה את הרף של 10,000 יחידות עם כ-10,460 כלי רכב שנמסרו ללקוחות מתחילת השנה עד אתמול. זוהי עלייה של כ-70% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחודש יולי בלבד נמסרו עד כה כמעט 1,100 כלי רכב חשמליים, זאת למרות המחסור הכללי ורשימות ההמתנה. את טבלת המסירות בפלח הרכבים החשמליים מובילה עד כה GEELY עם 2,624 כלי רכב ולאחריה מודל 3 של טסלה עם 1,949 כלי רכב, יונדאי איוניק 5 עם 1,433 כלי רכב ויונדאי קונה עם 644 כלי רכב.

וזו כנראה רק ההתחלה. בחודש אוגוסט צפויה להגיע לשיא ההסתערות של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין על השוק הישראלי. בשבועיים האחרונים יצאו מהנמלים בסין לכיוון ישראל שלוש אוניות ועליהן למעלה מ-3,000 כלי רכב חשמליים מתוצרת סין, שאמורים לנחות בישראל עד סוף אוגוסט.

בין השאר יגיע לישראל באוגוסט המשלוח הגדול ביותר השנה של המותג GEELY, ובו למעלה מ-1200 כלי רכב. משלוח דומה של המותג צפוי להגיע גם בספטמבר.

במקביל יגיעו לישראל בחודש הקרוב שני משלוחים של רכב הפנאי החשמלי AIWAYS שיצאו מסין ב-11 וב-24 ביולי ובהם סה"כ 522 כלי רכב, המשלוח הגדול ביותר של המותג הסיני בשנה החולפת. גם המותג SKYWELL מצפה למשלוח של כמה מאות יחידות במהלך אוגוסט. את השיא צפויה לשבור טסלה, שמצפה לקבל בשבועות הקרובים מעל 2,000 כלי רכב מתוצרת המפעל של טסלה בשנחאי, שעשויים להגיע ביותר מספינה אחת. גם לובינסקי, יבואנית המותג הסיני MG, מצפה למשלוח גדול של דגם הפלאג-אין EHS.

WM MOTOR: החשמלית הסינית החדשה שעושה עלייה 

למשלוחים הללו צפוי להצטרף לראשונה גם מותג "עולה חדש" מסין והוא יצרן הרכב החשמלי WM MOTOR. רכב הפנאי החשמלי העיקרי של המותג, EX5, משלים בימים אלה תקינה אירופאית מלאה (WVTA) ובשבועות הקרובים ינחתו בארץ כלי רכב ראשונים לתקינה ולהדגמה, כאשר משלוח מסחרי של מאות כלי רכב צפוי לנחות בישראל ברבעון האחרון של השנה.

הקרוסאובר החשמלי של  WM יגיע לארץ עוד לפני סוף השנה / צילום: יח''צ
 הקרוסאובר החשמלי של WM יגיע לארץ עוד לפני סוף השנה / צילום: יח''צ

הרכב הראשון של המותג שינחת בארץ, EX5, הוא באורך של 4.58 מטר עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מטר. הוא יגיע עם סוללה של כ-70 קילוואט-שעה וטווח של 420-440 ק"מ ב-WLTP. הרכב יגיע ברמת אבזור גבוהה במיוחד ויכלול ערכה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות (ADAS). מחיר היעד של ה-EX5 ינוע סביב כ-180 אלף שקל. שיווק הרכב יתבצע ישירות על ידי היבואן EV MOTOR ובמקביל על ידי חברת הליסינג אלדן שעמה חתום היבואן על הסכם שיווק אסטרטגי. היבואן מעריך שגם הדגם השני והגדול יותר של המותג, W6, יקבל השנה תקינה אירופאית מלאה. יצוין כי ישראל עתידה להיות שוק היצוא המערבי הראשון של WM MOTOR שיקדים את חדירת המותג לכלל אירופה.

יצוין כי גם בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר צפויים להגיע לישראל עוד משלוחים ובהם אלפי כלי רכב חשמליים מתוצרת סין, שלהם מחכים לקוחות פרטיים וציים בישראל כבר מעל שבעה חודשים.

"הגל" הגדול נובע בין השאר מהקדמת יבוא לקראת עליית מס הקניה על רכב חשמלי בינואר הקרוב מ-10% ל-20%, שצפויה לייקר את כלי הרכב החשמליים בשיעור משמעותי. בנוסף צופים היבואנים, כי אם השקל יישאר ברמתו הנוכחית מול הדולר צפויה בחודשים הקרובים התייקרות נוספת של כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין בשל העובדה, שהדולר הוא מטבע היצוא המועדף של כמעט כל תעשיית הרכב הסינית. בענף מציינים כי ההזמנות המוסדיות של ציים לכלי רכב חשמליים בישראל הגיעו בחודשים האחרונים לשיא בשל הזינוק במחירי הדלק.

יצוין כי הקצאות המלאי המשמעותיות לישראל הן חריגות בקנה מידה בינלאומי בשל העובדה שרוב היצרנים דוחים כיום את יצוא כלי הרכב למערב בשבועות עד חודשים לעומת המתוכנן בשל עודפי הביקוש בשוק הרכב הסיני. המשלוחים הקרובים צפויים להגדיל משמעותית את נתח השוק של כלי הרכב החשמליים השנה, שבחודשים ינואר-יוני עמד על כ-6%.