מיישרים קו עם אירופה: עליית המס צפויה להגדיל את פלח הרכב החשמלי בישראל

נתוני מחקר חדש מגלים כי חדירת הרכב החשמלי לאירופה מקדימה משמעותית את ישראל • אבל דווקא עליית המס שצפויה בינואר תוביל לנחיתה מאסיבית של מלאים בישראל לפני סוף השנה ועשויה לסגור את הפער • וגם: איך ישפיעו עליות המחירים על היצרנים?

רכבי טסלה במפעל בסין / צילום: Reuters, Aly Song
רכבי טסלה במפעל בסין / צילום: Reuters, Aly Song

אירופה נחשבה תמיד לנקודת הייחוס ההשוואתית עבור שוק הרכב הישראלי, בעיקר בזכות הקירבה הגיאוגרפית היחסית ותקינת הרכב הזהה. בשנים האחרונות נראה שגם טעמי הלקוחות באירופה מיישרים קו עם אלו של ישראל, ולא להפך. המיסוי הירוק הישראלי גרם ללקוחות "לברוח" ממנועי דיזל כבר לפני יותר מעשור. כיום, גם אירופה עוברת את התהליך, כאשר רק בשנה החולפת התכווץ הפלח הזה בשליש.

ישראל הקדימה את אירופה גם בחדירה של מכוניות היברידיות ובאימוץ רכב פנאי-שטח. הלקוחות הישראלים "חיבקו" את המכוניות הקוריאניות כאשר אלה עוד היו "מנודות" באירופה. השנה, למשל, יונדאי וקיה תופסות את המקום השלישי בטבלת המכירות של אירופה.

 
  

אבל לפחות בכל הנוגע לשיעור החדירה של הרכב החשמלי אירופה עדיין "עוקפת אותנו בסיבוב". במחצית הראשונה של השנה תפסו מכירות כלי הרכב החשמליים כ-11% מכלל מכירות הרכב החדש בשוק האירופי המורחב (כולל מדינות ה-EU, בריטניה ומדינות EFTA) ואילו בישראל שיעור זה עמד על כ-6% בלבד. אלא שלפחות בטווח הקצר עשוי פלח הרכב החשמלי בישראל ליישר קו עם אירופה.

עליית המחירים תקטין מוטיבציה לחשמליות

מחקר כלל-אירופי, שפרסמה בשבוע שעבר חברת הייעוץ הגלובאלית Dataforce, מגלה כי 84% מלקוחות הרכב באירופה בוחנים כיום לעבור לרכב חשמלי בעתיד וכרבע מתוכם מתכוונים לרכוש רכב חשמלי בוודאות. זוהי הצהרת כוונות משמעותית.
חברת המחקר גם מעריכה, על בסיס התוכניות האסטרטגיות למעבר ממנועי בנזין לחשמל שפרסמו בחודשים האחרונים מספר יצרני רכב גדולים באירופה, כי שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים ביבשת יגיע תוך חמש שנים ל-21% מכלל השוק. מעל 4 מיליון כלי רכב בשנה.

נזכיר שלפי הערכות משרד האנרגיה מ-2019, ישראל אמורה להשיג שיעור חדירה דומה כבר ב-2025. אולם אלה הערכות מיושנות שלא לקחו בחשבון את עודפי הביקוש הגלובאליים ואת השיבושים בהיצע. כרגע מתמודד פלח הרכב החשמלי בישראל עם מכשולים במישור הגלובאלי ובמישור המקומי. במישור הגלובאלי בעיות האספקה של השוק עדיין רחוקות מפתרון.

בדוח החצי שנתי על תעשיית הרכב האירופית של חברת הייעוץ S&P, שפורסם החודש, מעריכים האנליסטים כי "המחסור מצד ההיצע יוקל במחצית השנייה של 2022 אך לא יסתיים. הציפיות להתאוששות מהירה של היקף ייצור הרכב נראות בלתי ודאיות מתמיד... אנחנו צופים ששיבושי הייצור עשויים להימשך בששת החודשים הקרובים ולהקטין את היכולת של יצרני הרכב לספק את היקף ההזמנות חסר התקדים, שנצברו בספרים שלהן".

הדוח של S&P גם צופה שעליית מחירי האנרגיה, חומרי הגלם וכוח האדם, תמשיך ליצור לחץ על הרווחיות של היצרנים ולהקטין את המוטיבציה שלהם להאיץ את ייצור הרכב חשמלי, שמתאפיין ברווחיות גולמית נמוכה יותר. הדוח אף מתייחס לאפשרות של מיתון, שיביא לירידה במכירות הרכב באירופה גם ב-2023. "המיתון יאט זמנית את קצב החדירה של הרכב החשמלי לאירופה מכיוון שהצרכנים עשויים לדחות את הרכישה של כלי רכב כאלה, שנרכשים בדרך כלל כרכב שני במשפחה עבור נסיעות קצרות יחסית". הניסיון מהשנה החולפת מלמד ששיבושי האספקה והייצור באירופה מחלחלים מהר גם לשוק הישראלי.

"איום המס" יאיץ את המכירות בטווח הקצר

המכשול המקומי העיקרי הוא עליית המיסוי הצפויה על רכב חשמלי. נזכיר בקצרה שבינואר 2023 יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20% ואילו בינואר 2024 הוא יקפוץ ל-35%. זאת, במקביל להפחתה משמעותית בתקרת הטבת המס. אומנם קיימת אפשרות שלחץ פוליטי יביא לעיכוב או ביטול של מתווה מס זה, אבל כרגע הסבירות לכך נמוכה.

למרבה האירוניה, דווקא קיומו של "איום מס" ידוע וצפוי, עשוי להאיץ את מכירות הרכב החשמלי בישראל בטווח הקצר, בשל המוטיבציה של היבואנים לייבא לישראל אלפי כלי רכב כאלה ולשחרר אותם ממכס לפני עליית מס הקנייה. זה קרה בעבר, יותר מפעם אחת, כאשר עלה מס הקנייה על רכב היברידי וזה קורה גם בעצם הימים האלה בפלח הרכב החשמלי.

כל היבואנים שליצרן שלהם יש רכב חשמלי רלוונטי, לוחצים מזה חודשים על היצרנים לשריין להם הקצאות ייצור ומלאים של רכב חשמלי לאספקה לפני סוף השנה ו/או להקדים את מועד היצוא לישראל של דגמים חשמליים חדשים לרבעון האחרון של 2022. בענף מעריכים כי למרות הביקוש העודף בכל העולם, עד סוף השנה עשויים לנחות בישראל בין 8,000 ל-10,000 כלי רכב חשמליים, ואולי יותר (בכפוף למצב הגאו-פוליטי). הסיבה היא, כאמור, שיצרני רכב רבים מתייחסים ברצינות ל"אירועי מס" מקומיים דוגמת עליית מס הקנייה בישראל, ומעניקים עדיפות באספקה כדי לא לאבד תחרותיות.

מי שצפויה להוביל את "שייטת" המשלוחים של הרכב החשמלי לישראל היא טסלה, שבשני הרבעונים האחרונים סבלה מאספקת מלאי נמוכה לישראל בשל השבתת המפעל בשנגחאי. כיום, המפעל הסיני מייצר במלוא הקיטור ועל פי הערכות בסין צפויה טסלה לשלוח לישראל עוד לפני סוף 2022 לפחות שני משלוחים משמעותיים של רכבי טסלה 3 מהמפעל הסיני ובהם כ-3,000 עד 4,000 כלי רכב במצטבר.

נציין, שמחירי טסלה התייקרו בחדות בשנה החולפת והם רחוקים מ"מחירי המציאה" עימם חדרה לישראל. אבל חלק לא מבוטל מהמשלוחים הן הזמנות שנצברו ברבעונים הראשונים, לפני קפיצת המחיר הגדולה, וטסלה מחויבת לספק אותן במחיר ההזמנה.

פלח החשמליות הישראלי עשוי להתקרב לאירופה

רבים בישראל רואים ברכישת טסלה סוג של "תוכנית חיסכון נושאת ריבית", בשל נטיית היצרן לבצע העלאות מחיר תכופות ומכיוון שרכבי טסלה משומשים נמכרים ביד2 במחירים גבוהים ממחירי הקנייה. לפיכך לא נופתע אם כל המשלוחים של טסלה, שבדרך כבר מוזמנים מראש על ידי לקוחות פרטיים וסוחרים, ישוחררו ממס לפני ינואר.

לאלה אפשר להוסיף עוד "רכבת ימית" של דגמי רכב סינים, שלחלקם כבר יש בסיס לקוחות רחב בישראל וחלקם ממהרים לתקוע כאן דגל ראשון לפני עליית המס. על אלה נמנים בין השאר המותג WM, שצפוי לשלוח לישראל כמויות משמעותיות מאד של כלי רכב עוד לפני סוף השנה, את GEELY שנערכת כיום להגדלת האספקה לשוק הישראלי ועוד.

אם אכן רוב כלי הרכב האלה ישוחררו ממס לפני סוף השנה ויימסרו ללקוחות, לא מן הנמנע שהפלח החשמלי יסיים את השנה עם 20-22 אלף מסירות, לעומת כ-9,000 במחצית הראשונה. במקרה כזה פלח החשמליות עשוי להתקרב מאד לאירופה.