מס הבלו | פרשנות

למה הירידה החדה בהיסטוריה של תעריפי הדלק לא תשפיע על מחיר הסחורות

שר האוצר אביגדור ליברמן הצליח להפחית את מס הבלו, אבל רק לחודש אוגוסט • בנוסף, ההפחתה הנוכחית נוגעת רק לבנזין, ולכן לא תשפיע על מחירי הסחורות, שתעריף התובלה שלהן מתבסס על מחיר הסולר המניע את מרבית המשאיות ורכבות המטען

מחירי הדלק יורדים בחודש אוגוסט / צילום: איל יצהר
מחירי הדלק יורדים בחודש אוגוסט / צילום: איל יצהר

תחנות הדלק נראו שוממות יחסית ביום ראשון. נהגים רבים בחרו להמתין עם התדלוק, בציפייה לירידת המחיר החדה ביותר בהיסטוריה המתועדת של תעריפי הבנזין בישראל. בחצות הלילה שבין ראשון לשני צלל ליטר בנזין בשקל וחצי, ל-6.58 שקלים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, עובד קשה בחודשים האחרונים כדי להפחית את מס הבלו על הדלק עד הבחירות בנובמבר ובינתיים הצליח להעביר את הטבת המס רק למשך חודש אוגוסט. לפי הוראת השעה הנוכחית, המס על הדלק יזנק חזרה בעוד חודש ויעלה בשקל לליטר, אבל אנשיו של ליברמן כבר נערכים להאריכה עד לנובמבר.

כזכור, ליברמן קבע הוזלה ראשונה של חצי שקל במס הבלו בחודש אפריל, לפני ההודעה על היציאה לבחירות. ההנחה הזאת הייתה אמורה לפוג עכשיו, בסוף יולי. זמן קצר לאחר שהתפרסמה ההחלטה לפזר את הכנסת, הודיע ליברמן שיכפיל את הטבת המס ויאריך אותה. אחד השיקולים שכנראה הטו את הכף לטובת הוזלת המס באישור המשפטי המיוחד הנדרש בכל החלטה שמתקבלת בתקופת בחירות הוא שהמהלך למעשה יחזיר את מחירי הדלקים לרמתם טרום-משבר הנפט העולמי שיצרה המלחמה באוקראינה.

מחירי הדלקים משפיעים על יוקר המחיה לא רק בתחנת הדלק אלא גם בעלויות התובלה של כל מוצר כמעט, המשוקללות במחיר הסופי לצרכן. אבל מי שחשב שהורדת הבלו תתבטא גם בהוזלת תעריפי התובלה עלול להתבדות. הפחתת הבלו הנוכחית נוגעת רק לבנזין, בעוד שתעריפי התובלה מתבססים על מחיר הסולר המניע את מרבית המשאיות ורכבות המטען.