רש"ת: הליך היציאה לטיסה קוצר בשעה, שיעור המזוודות שנשארות ירד ב-70%

רשות שדות התעופה מדווחת על קיצור הליך טרום טיסה לנוסעים יוצאים מהארץ • במסלול המהיר דווח על 20 דקות בלבד "מרגע הכניסה לטרמינל ועד לדיוטי פרי" • בנוסף, ההערכות הן שבאוגוסט יעברו בנתב"ג כ-2.4 מיליון נוסעים

מסוף מזוודות, נתב''ג / צילום: אייל פישר
מסוף מזוודות, נתב''ג / צילום: אייל פישר

אם אתם מתכננים לטוס הקיץ, קבלו מסר מרגיע מרשות שדות התעופה: "הליך היציאה של הנוסע לטיסה קוצר בכשעה וזאת למרות העלייה במספר הנוסעים היוצאים מהארץ". על פי הודעת הרשות תהליך טרום הטיסה עומד כיום על זמן ממוצע של פחות משעה וחצי "מהכניסה לטרמינל ועד העלייה למטוס".

לפי נתוני הרשות, נתב"ג צפוי לסגור את חודש יולי עם יותר מ-2.1 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות. באוגוסט ההערכות הן לכ-2.4 מיליון נוסעים. מדובר בתנועת נוסעים הלוך ושוב המשקפת עלייה אל מול החודשים הקודמים. המספרים מצמצמים את הפער אל מול 2019 (לפני המגיפה) אך עדיין בחודשים אלה בשנת 2019 עמדה תנועת הנוסעים בחודשים יולי ואוגוסט, כלומר בכל אחד מהם על כ-2.8 מיליון נוסעים.

20 דקות במסלול המהיר

למרות שחודש יולי הוא אחד מהעמוסים בשנה על פי נתוני רש"ת ועל סמך זמני השרות שנמדדו בימי העומס בעמדות במסלול נוסע יוצא, ההליך כולו ירד מממוצע של 160 דקות לנוסע לכ-100 דקות.

מי שמבצע צ'ק אין באונליין ומגיע לשדה התעופה עם כבודת יד בלבד (טרולי) מופנה למסלול המהיר (W). על פי רש"ת פרק הזמן הממוצע לנוסעים אלה ירד מ-33 דקות ל-20 דקות בלבד "מרגע הכניסה לטרמינל ועד לדיוטי פרי".

מדידת הזמן שהתמקדה באפיון הביטחוני (כלומר התחנה הראשונה של הנוסע בהליך טרום הטיסה) משקפת ירידה ממוצעת בין החודשים יוני ליולי מכשעה המתנה בתור לכחצי שעה. הסיבה לכך על פי רש"ת נעוצה בשינוי בכוח האדם ובמתגברים ובהמשך גיוס כ"א לרבות סיום הכשרות וקורסים שאפשרו להציב עובדים נוספים.

בתחנה השנייה, כלומר עמדות הבידוק של חברות התעופה שברובן (למעט אל על) נעזרים בשירותי קרקע שמעניקות חברות חיצונית מציינים ברש"ת ירידה להמתנה ממוצעת של כשעה לעומת כ-80 דקות בחודש יוני. גם כאן מציינים מבצע משותף לגיוס כ"א לחברות שרותי הקרקע.

בתחנה השלישית שהיא בדיקת כבודת היד באמצעות מכונות הסריקה, זמן ההמתנה הממוצע ירד על פי הנתונים מ-13 דקות ל-10 דקות.

נקודת תורפה שהיא משמעותית עבור הנוסעים כיום היא הכבודה, בעקבות מזוודות רבות שנותרו מאחור. נוסעים רבים אמנם מצטיידים בטרולי בכדי למנוע מצב שבו המזוודה לא תגיע עימם ליעד, אלא שלמטוסים יש קיבולת מוגבלת להיקף מזוודות היד שיכולות לעלות וחלקן נשלחות לבטן המטוס. ברש"ת מרגיעים כי שיעור המזוודת שנותרות מאחור ירד ב-70% וכי "בשבוע הבא יסתיים מבצע השבת המזוודות".