החודש הכי טוב מתחילת השנה: מה עשו קופות הגמל וקרנות הפנסיה ביולי?

העליות בשווקים, ובעיקר בוול סטריט, אחראיות לעיקר התשואה החיובית בקופות הגמל ביולי, שקיזזה כ-40% מההפסדים מתחילת השנה • המסלולים המנייתיים מציגים תשואה ממוצעת של 7% כמעט • החשיפה הגבוהה של אלטשולר שחם למדדים בארה"ב הובילה אותו לצמרת טבלת התשואות החודשית - לאחר חצי שנה בתחתית

עליות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עליות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם המגמה השלילית שאפיינה את התשואות בתעשיית הגמל והפנסיה מתחילת השנה מתהפכת, או שמדובר בחודש אחד יוצא דופן?  את התשובה לכך נדע בשבועות הקרובים, אך בינתיים אפשר לקבוע כי חודש יולי היה מצוין למוצרי החיסכון לטווח ארוך ובינוני. עליות השערים החדות בשווקים הביאו את התשואה הממוצעת של קופות הגמל במסלולים הכלליים לעמוד על 3.2%, ועל פי התחזית של בית ההשקעות מיטב, חלק מהמסלולים הכלליים השיגו תשואה של יותר מ-4%.

למעשה זהו החודש הטוב ביותר לקופות מאז החלה 2022, לאחר שבכל חודשי השנה עד כה התשואות היו שליליות, פרט לחודש מרץ, שבו התשואה הייתה חיובית, ברמה של 0.7%. התשואות החיוביות בחודש שעבר קיזזו יותר מ-40% מהתשואה השלילית שרשמו קופות הגמל מתחילת השנה, שעמדה במחצית הראשונה של 2022 על מינוס 7.4%, וכעת היא עומדת על ממוצע של מינוס 4.2%.

במסלולים המנייתיים, אלו עם החשיפה הגדולה יותר למניות, שגם נחשבים להרפתקניים יותר, התמונה שמצטיירת מהתחזית לחודש יולי ורודה אף יותר, עם תשואה חיובית ממוצעת של 6.8%, וחלק מהחברות המנהלות הציגו תשואה של 7.5%.

גם כאן מדובר בקיזוז של כ-40% מהתשואה השלילית שנרשמה בששת החודשים הראשונים של השנה, שעמדה על 15%, ועל פי התחזית של מיטב עומדת לאחר יולי על מינוס 8.9%.

חודש טוב גם לקרנות הפנסיה

לצד קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, גם קרנות הפנסיה נהנו כמובן מהחודש הירוק בשוקי ההון. המסלול לחוסכים עד גיל 50, עם החשיפה הגדולה ביותר למניות, השיג תשואה ממוצעת של 3.6%, שצמצמה את התשואה השלילית מתחילת השנה, והעמידה אותה על מינוס 3%. במסלול לעומדים בפני פרישה, לבני ה-60 ומעלה, נרשמה בחודש שעבר תשואה ממוצעת של 2.3%, כך שהתשואה השלילית מתחילת השנה כמעט התאפסה, והיא עומדת במסלולים אלו על מינוס 1.2%.

אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה, מציין כי בחודש יולי נרשמו עליות שערים בכל אפיקי ההשקעה המרכזיים: בשוקי המניות בארץ ובעולם ובאיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל, וכל אלה פעלו כגורם חיובי לתשואות הקופות.

 
  

 


וול סטריט החזירה את אלטשולר לפסגה

הנהנות העיקריות הן הקופות עם החשיפה הגדולה ביותר לשוק המניות האמריקאי, ובראשן אלו של אלטשולר שחם, כיוון שוול סטריט רשמה תשואות גבוהות ביחס לבורסות הבולטות האחרות, ובעיקר אל מול הבורסה בתל אביב. מדד הנאסד"ק, שירד עד כה בשיעור הכי גבוה, ונמצא מאז חודש מרץ בשוק דובי (נפילה של יותר מ-20% מהשיא), עלה ביולי בשיעור חד של 12.3%, והוא על סף יציאה מהגדרה של שוק דובי - עם ירידה של 20.8% מאז ינואר.

עליות שערים נאות נרשמו גם בשני המדדים האמריקאיים המובילים הנוספים. מדד S&P 500 עלה ב-9.1% והדאו ג'ונס עלה ב-6.7%. עליות אלה הביאו על פי הערכות בתעשייה את אלטשולר שחם להוביל את טבלת התשואות בחלק ניכר ממסלולי הגמל וההשתלמות בחודש האחרון, כאמור, בגלל החשיפה הגבוהה לשוק האמריקאי.

עבור אלטשולר שחם מדובר בבשורות חיוביות מאוד. אחרי שבמחצית השניייה של העשור הקודם בית ההשקעות בניהולם של גילעד אלטשולר ורן שחם כבש את פסגת התשואות, בשנה וחצי האחרונות התהפכו היוצרות וחברת הגמל שלו מדשדשת מאחורי המתחרים תוך אובדן ניכר של כספי לקוחות, שנוטשים לטובת מנהלות הכספים המתחרות.

בחצי השנה הראשונה מחק בית ההשקעות את כל התשואה החיובית שהשיג ב-2021. תשואה שלילית של 8% כמעט במסלול המניות בחודש יוני דרדרה את התשואה החצי-שנתית שלו לכמינוס 19%, לעומת תשואה חיובית של 15.6% בשנת 2021. זאת כאשר הממוצע בתעשייה עמד על מינוס 14.6% בששת החודשים הראשונים של 2022.

גם במסלולים הכלליים מחקו באלטשולר שחם את התשואה שהושגה אשתקד, ובששת החודשים הראשונים היא עמדה על מינוס 11% (מינוס 7.3% בתעשייה בפרק זמן זה), לעומת תשואה חיובית של 10.6% בשנה שעברה.

התשואה המצטיינת שהשיג על פי ההערכות אלטשולר שחם ביולי מגיעה על רקע החלטה יוצאת דופן של בית ההשקעות להפסיק מתן הלוואות לחוסכים בקופות הגמל, כולל במוצר גמל להשקעה. הלוואות אלה ניתנות בריבית נמוכה מאוד ביחס להלוואות אחרות (כולל אלו שמציעים הבנקים) ולכן תופסות נתח גדול משנה לשנה. ואולם, על מנת שלא לסכן את יציבות החברות, רשות שוק ההון הגבילה אותן ל-10% מנכסי הקופה.

התשואות השליליות, יחד עם אובדן הנכסים למתחרים, הובילו את ועדת ההשקעות של אלטשולר שחם להפסיק החל מ-2 באוגוסט את מתן ההלוואות מקופות הגמל, בדומה להחלטה שהתקבלה במאי האחרון בבית ההשקעות להפסיק הלוואות מקרנות ההשתלמות.

כך למשל, בקופת הגמל להשקעה של אלטשולר שחם זינק שיעור ההלוואות מהנכסים מ-3% בינואר ל-5% ביוני. בקופות הגמל לתגמולים השיעור כבר עומד על 7%. גם בבית ההשקעות מיטב קיבלו בחודש אפריל החלטה זהה לעצירת הלוואות מקרנות ההשתלמות.

גם בשוק המניות בארץ נרשמה בחודש החולף מגמה חיובית משמעותית, אם כי פחותה מזו שאפיינה את המדדים בניו יורק בתקופה זו. מדד ת"א-35 עלה ב-6.5%, מדד ת"א-125 עלה ב-6.8%, מדד ת"א-90 עלה בשיעור של 6.9% ומדד יתר 60 עלה בשיעור של כ-5.8%.

באירופה נרשמה גם כן מגמה חיובית מתונה יותר: ה-CAC הצרפתי עלה ב-8.9%, ה-Eurostoxx 50 עלה ב-7.3% וה-DAX הגרמני עלה ב-3.7%. מדד הניקיי ביפן עלה בשיעור של 3.7%.