משרד התקשורת שוקל לאפשר מכירת 20% ממניות חלל תקשורת לחברה הונגרית

המשרד לא אישר עסקה קודמת לרכישת השליטה בחברת הלוויינים, כנראה משיקולים ביטחוניים • תיתכן אופציה לקבלת שליטה (51%) בעתיד

לוויין עמוס 17 של חלל תקשורת / צילום: יח''צ
לוויין עמוס 17 של חלל תקשורת / צילום: יח''צ

התקדמות בעסקה למכירת השליטה בחברת הלוויינים הישראלית חלל תקשורת  לידי 4iG ההונגרית. החברה מעדכנת כי משרד התקשורת שוקל לאפשר לה למכור 20% ממניותיה לידי החברה ההונגרית, בעסקה שתכלול אופציה להשגת שליטה (51%)  בעתיד, בכפוף לאישור המשרד.

חלל מדגישה כי נכון למועד זה, הרוכשת עדיין לא נתנה את הסכמתה להתקדמות לפי מתווה העסקה שהוצג על ידי חלל למשרד התקשורת, ווכן הוא לא אושר על ידי דירקטוריון החברה. מניית חלל תקשורת הגיבה בחיוב לדיווח, ועלתה היום (ב') למחיר המשקף לחברה שווי של כ-97 מיליון שקל.

באוקטובר האחרון סיכמו הצדדים כי החברה ההונגרית תזרים 221 מיליון שקל (69 מיליון דולר) תמורת הקצאת 51% מהון המניות של חלל תקשורת. אולם האישור הנדרש לעסקה טרם התקבל ממשרד התקשורת, ככל הידוע בשל התנגדות גורמים ביטחוניים. כעת מקודם מתווה אחר שאמור לאפשר לחברה ההונגרית להגיע לנתח ראשוני שאינו מקנה שליטה.

חוב אג"ח של 1.2 מיליארד שקל

במשרד התקשורת דורשים כי לפני אישור שלהם לעסקה הנוכחית, ייחתם הסכם עקרונות מחייב בין חלל תקשורת ל"משתמש ממשלתי ישראלי", וכי תהיה התייחסות מפורשת לשימוש בלוויינים ונקודות שמיים ספציפיות. עד כה למרות העיכובים במתן האישור מצד הרגולציה הישראלית, ההסכם בין חלל לחברה ההונגרית לא בוטל.

בסיכום השנה החולפת רשמה חלל עלייה של 6.7% בהכנסות ל-93.7 מיליון דולר בעקבות הצמיחה בהכנסות הלוויין עמוס 17. הלוויינים עמוס-3, עמוס 7 ועמוס-4 פועלים בתפוסה קרובה למלאה, ואילו התפוסה בלוויין החדש והמתקדם עמוס 17 גדלה בהדרגה, ועמדה בסוף 2021 על כ-38%. הרווח התפעולי הסתכם ב-14.2 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 3.8 מיליון דולר ב-2020. ההפסד הנקי קטן אשתקד ב-56.4% ל-15.4 מיליון דולר.

את שנת 2021 סיכמה חלל תקשורת כשהיא נושאת על גבה חוב של 1.2 מיליארד שקל (382 מיליון דולר) למחזיקי האג"ח, והיא פרסמה דוח תזרים מזומנים חזוי שבו צפתה כי תידרש לגיוס הון או הנפקת אג"ח בהיקף של 60 מיליון דולר.