כך "מבריחה" המדינה את יזמי האנרגיה הירוקה לארה"ב

מניות האנרגיה הסולארית בת"א נסקו הודות להתפתחות בסוגיית חבילת האקלים של ממשל ביידן בארה"ב, הכוללת השקעת מאות מיליארדי דולרים בביטחון אנרגטי ובתוכניות בתחום שינוי האקלים • בישראל משקיעים בתחום סכום זעום, והחברות המקומיות מפנימות את המסר

פרויקט של אוגווינד בקליפורניה / צילום: מצגת החברה
פרויקט של אוגווינד בקליפורניה / צילום: מצגת החברה

לאחר שנה של דשדוש, ביום חמישי האחרון נסקו מניות האנרגיה הסולארית בת"א, הודות להתפתחות בסוגיית חבילת האקלים של ממשל הנשיא ביידן בארה"ב.

זאת לאחר שהוסרה התנגדותם של שני סנאטורים אמריקאים, שתקעה את קידום החקיקה בתחום חודשים ארוכים, בהתאם לתוכנית שהציג ג'ו ביידן עם היבחרו לנשיא.

החוק הכולל השקעת מיליארדי דולרים בביטחון אנרגטי ובתוכניות בתחום שינוי האקלים בעשור הקרוב, צפוי לעבור בהמשך השבוע בסנאט.

גם אם מדובר בחבילה צנועה יותר מזו שהבטיח נשיא ארה"ב, זוהי בשורה שלפי ההערכות תזרים 370 מיליארד דולר לשווקים ולמיזמים העוסקים בפתרונות לשינויי אקלים, ותפחית מהותית את הפליטות של המעצמה אשר לה האחריות ההיסטורית המשמעותית ביותר לשינויי האקלים הגלובליים.

אם יעבור החוק ותושלם הרפורמה הנגזרת, היא צפויה לדרבן את השוק האמריקאי לחתוך את פליטות הפחמן של ארה״ב ב-40% עד 2030. שני הסקטורים העיקריים שנמצאים במוקד הרפורמה הם החשמל והתחבורה - האחראים העיקריים לפליטות גזי החממה ולזיהום אוויר קטלני, שהורג כ-7 מיליון בני אדם ברחבי העולם מדי שנה.

הממשל האמריקאי יעמיד תמריצים חדשים לייצור אנרגיה מתחדשת לסקטור העסקי, הטבות מס לרכישת רכב חשמלי ותמריצים שונים גם למשקי הבית. חברות שמשקיעות בתעשיות ובמוצרים "נקיים" דוגמת מימן ירוק יקבלו דחיפה משמעותית, ובנייה ירוקה תהפוך זולה יותר. הסקטורים הצומחים אף יספקו עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים במדינה, ויציעו הזדמנויות צמיחה לחברות חדשניות מרחבי העולם. לצד אלו התוכנית גם כוללת תמריצים שליליים: פליטות של מתאן בסקטור הגז והנפט - ימוסו.

סביבה עסקית נוחה ויציבות לשנים קדימה

החברות הישראליות לוטשות עיניים לשוק בארה״ב. כבר היום הסביבה העסקית שם נוחה עבורן בהרבה מזו הישראלית, ומציעה פרויקטים גדולים ואופק יציב שנים קדימה.

אם בארה״ב נהנים היזמים משוק גדול וממדינות העושות מאמץ לבצע טרנספורמציה במשק החשמל והתחבורה, בישראל המצב הפוך. הממשלה כושלת באופן עקבי במימוש יעדי האנרגיה המתחדשת, הצנועים מאוד שהציבה לעצמה, ורק כ-8% מהחשמל מיוצרים כיום בישראל באמצעים נקיים.

ישראל משקיעה סכום זעום לעומת העולם במעבר לאנרגיה מתחדשת דרך תעריף החשמל (1.7 מיליארד שקל), ולמרות הצהרות הממשלה בנושא, בשנת 2019 אף נרשמה האטה ברישום להתקנת פאנלים סולאריים על גגות בהתאם לרגולציה הקיימת (בזמן שישנה הוראה של מנהל התכנון לצמצם הקמה של שדות סולאריים בשטחים פתוחים). ברשות החשמל אף צופים כי ״עלולה להיות ירידה ברישום להתקנות בשנים הבאות״. החברות הישראליות מפנימות את המסר, נוטשות את השוק המקומי לטובת שווקים שבהם מוצעות להם הזדמנויות אמת.

״ישראל היא לא מדינה שמטפחת יזמות בתחום, ולכן צפוי שנראה יותר ויותר בריחה של יזמים לשווקים שבהם יש עניין התמודד עם משבר האקלים״, אומר איתן פרנס, מנכ״ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל. 

עוד לדבריו, ״בעולם מעודדים יזמי אנרגיה ירוקה ובישראל מכים בהם״. בינתיים, בזמן שאפילו בארה״ב נעשים מאמצים להזניק את התחום ולעמוד בהבטחות שאפתניות יותר, בזירה המקומית אין אופק נראה לרפורמה דומה. שאלו את שר האוצר ליברמן, שרק בשבוע שעבר הודיע על הוזלה משמעותית במחיר הדלק - בזמן שההבטחה הצנועה למס פחמן מקומי נקברה, לאחר שהושקה בהודעות נוצצות לעיתונות.