יאיץ מתן היתרי הבנייה? המהלך של שקד למען עובדי ועדות התכנון

משרדי הפנים והאוצר חתמו על שורה של הסכמים לשיפור תנאי השכר בוועדות התכנון – כולל מענק שנתי של 18 אלף שקל ל־40% מעובדי הוועדות • שרת הפנים שקד: "אחת ההצלחות הגדולות שלי בתחום"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול "ידיעות אחרונות"
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול "ידיעות אחרונות"

הישג לשרה איילת שקד - ובשורה לעובדי ועדות התכנון: בתום משא-ומתן לא פשוט ואף "קשוח", כך על פי גורמים המעורים בעניין, הושגה הסכמה בין אנשי משרד הפנים לאנשי האוצר, להעלאת שכר עובדי התכנון והבנייה ברשויות המקומיות - כך נודע לגלובס. בין ההסכמות: מענק שנתי של עד 18 אלף שקל ל־40% מהעובדים בוועדות ומענק של עד 12 אלף שקל בשנה למנהלי המחלקות.

● כך פותרים את משבר הדיור? ירידה בשכר ומחסור בעובדים ועדות התכנון והבנייה
● פלונטר המטרו: אי הוודאות סביב הפרויקט תוקעת מאות תוכניות בנייה בגוש דן

נזכיר כי לפני ימים אחדים נעצרה תוכנית אחרת של השרה שקד, התוכנית להקמת היישוב חנון בעוטף עזה, על ידי הייעוץ המשפטי במשרד המשפטים, בטענה שלא ניתן לקדם מהלך כזה בתקופת ממשלת מעבר. קודם לכן היה זה שר האוצר אביגדור ליברמן שבלם את קידום התוכנית, הרבה לפני פיזור הכנסת, וייתכן כי ההישג הנוכחי מול האוצר הוא מעין "פיצוי" לשרה על עוגמת הנפש הזו.

שלושה הסכמים לשיפור השכר

שכר עובדי התכנון והבנייה ברשויות המקומיות, אשר אמונים הלכה למעשה על הנפקת היתרי בנייה עבור אלפי יחידות דיור בשנה, נמוך מאוד בהשוואה למגזר הפרטי. כפי שדיווחנו בעבר, מהנדס והנדסאי מתחילים ברשויות המקומיות משתכרים פחות מ-7,000 שקל בחודש, לעומת 10 עד 13 אלף שקל בחודש למקביליהם במגזר הפרטי. וזו רק דוגמה אחת מיני רבות.

המצב הביא להתרוקנות מתמשכת של ועדות התכנון מעובדים, ולכך שרשויות רבות מתמודדות כיום עם מחסור עצום בכוח-אדם. בעקבות כך שלחה בתחילת יוני שרת הפנים איילת שקד מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן, ובו דרשה להפנות משאבים לשיפור תנאי השכר של עובדי התכנון והבנייה בוועדות המקומיות.

במכתב דרשה השרה מענקים שנתיים של 36 אלף שקל לעובדי הוועדות, אך באוצר הציעו בתחילת הדרך הצעה נמוכה משמעותית: מענק של 10,000 שקל בלבד, ורק ל־30% מהעובדים. בתום משא-ומתן עיקש הגיעו הצדדים לפשרה: מענק של 18 אלף שקל בשנה, ל־40% מהעובדים. המענק יכול להינתן לעובדים חדשים, כמענק גיוס, או כמענק שימור - לטובת השארתם במערכת של העובדים המצטיינים.

לצד זה, כולל ההסכם עוד שני מהלכים משמעותיים נוספים: האחד - מענקים למנהלי מחלקות, במסגרת "מודל מצוינות", בהיקף של עד 12 אלף שקל בשנה (עד 6,000 שקל מדי חצי שנה); השני - שיפור והגדלת שכרם של מהנדסי הוועדות המרחביות, ועדות אשר חולשות על אזורים שבהם כמה יישובים יחד.

שלושת ההסכמים עברו את אישור הייעוץ המשפטי, כנדרש בתקופת ממשלת מעבר. הטיעון המרכזי לאישור: מדובר במהלך מקצועי גרידא, מה גם שקידומו באופן מעשי החל עוד לפני פיזור הכנסת.

"שחרור של מאות יחידות דיור"

במשרד הפנים רואים בהסכמים בשורה שיש בה כדי לשנות את המציאות הקיימת בוועדות המקומיות, ובענף הבנייה כולו. "הנושא הזה היה מהראשונים שנחשפתי אליו בתפקידי כשרת הפנים", מספרת שקד, "ובעיניי זה אחד החסמים שתוקעים את שוק הדיור: הוועדות לא עובדות מספיק מהר, ולא כמו שצריך. נלחמנו מלחמת חורמה באוצר והבאנו הישג יפה מאוד. מדובר בצעד משמעותי עבור העיריות, כמו גם מבחינת המאמצים לטיפול בבעיית הדיור.

"מצוקת כוח-האדם היא אחת המצוקות הקשות בעולם התכנון, וההסכמים האלה הם אחת ההצלחות הגדולות שלי בתחום. זו בעיניי בשורה חשובה מאוד. אני מבקשת להודות ליוני פת, סגן בכיר לממונה על השכר באוצר, שהבין את הצורך הדחוף ונרתם למשימה בכל הכוח".

"המהלך הזה יאפשר למהנדסי הערים למשוך אנשים איכותיים לתוך המערכת", מסביר אוהד אבניאל, יועץ שרת הפנים לענייני תכנון ובין אנשי המשא-ומתן מול האוצר. "זו זריקת מרץ אדירה לשוק התכנון. אני מאמין שנראה את ההשלכות של הצעד הזה בשחרור של מאות יחידות דיור.

"בזכות המהלך הזה, יהיה משתלם יותר למי שסיים כעת את הלימודים להצטרף למגזר הציבורי, ולא לפרטי. אלו תנאים מצוינים לחבר'ה צעירים, ואנחנו מקווים שכך נוכל להכניס עוד ועוד אנשים איכותיים לוועדות".

ה"כוכבית": הסכמי השכר נפתחים בסוף השנה

שלושת ההסכמים שנחתמו כעת מביאים איתם בשורה לעובדים - אך הם כוללים גם הסתייגויות. ראשית נציין כי כל רשות רשאית להחליט על מענקים נמוכים יותר מאלו שנקבעו בהסכמים, ועל שיעור עובדים נמוך יותר שיזכו למענק. למעשה, לרשויות ניתנה האפשרות להחליט כי לא יחילו כלל את המהלך אצלן.

הפרט החשוב יותר נוגע לעובדה שבסוף השנה נפתח הסכם השכר של המהנדסים והאדריכלים בשוק הציבורי, ויחלו שיחות להסכם חדש - שעלול לטרוף את הקלפים. בשל כך, ההסכמים שנחתמו כעת בין משרדי הפנים והאוצר הם קצרי טווח, ותקפים לשנה אחת בלבד. אם לא ייחתם הסכם שכר חדש, יוארך תוקפם בשנה נוספת.

"היה לנו ברור שככל שנשיג הישג גדול יותר במשא-ומתן מול האוצר, כך הסכמי השכר העתידיים יחלו מנקודת פתיחה גבוהה יותר", מספר אבניאל על השיקולים בהתנהלות במצב העניינים הקיים. "לכן חשוב היה לנו לטייב ולמקסם את ההסכמים הנוכחיים, ולא להסתפק בהצעה הראשונה של האוצר".