חברת שמיים | ניתוח

מי קונה עצות של טייסים? כך נפלה מניית שמיים ב-80% מההנפקה אשתקד

חברת התוכנה, שפועלת ליישום תרבות התחקירים של חיל האוויר במגזר העסקי, מתקשה להציג צמיחה משמעותית בפעילותה ומציגה הפסדים שהעבירו אותה לגירעון בהון • גם לאחר שצללה לשווי של פחות מ-20 מיליון שקל, המנכ"ל והמייסד אופיר פלדי נשאר אופטימי

מימין לשמאל: עמית כוכבי, אליעזר שקדי ואופיר פלדי / צילום: איל יצהר
מימין לשמאל: עמית כוכבי, אליעזר שקדי ואופיר פלדי / צילום: איל יצהר

הרבה "באזז" ליווה את הנפקתה הראשונית של חברת שמיים אימפרוב בבורסה בת"א ביוני אשתקד. מלבד העובדה שהנהלת החברה מתבססת על טייסים בדימוס, גם אופי הפעילות שלה נגזר מהתובנות שהפיקו אותם מנהלים במהלך שירותם הצבאי - יישום תרבות התחקירים המהוללת של חיל האוויר בעולם העסקים.

שמיים , שהוקמה בשנת 2015, פיתחה פלטפורמה טכנולוגית מבוססת בינה מלאכותית ולמידת מכונה להפקת לקחים ותהליכי תדריך-תחקיר, שאותה היא מוכרת ללקוחותיה במודל "תוכנה כשירות" (SaaS) על גבי מחשוב ענן, בסלולר ובמחשב.

 
  

הכוח המניע מאחורי החברה הוא המייסד ובעל השליטה, אופיר פלדי, אשר מכהן כמנכ"ל וכיו"ר החברה, ולצידו מאיישים עוד שלל טייסים בדימוס משרות בכירות, המוכר שבהם הוא מפקד חיל האוויר לשעבר' אליעזר שקדי, המחזיק בתפקיד נשיא שמיים.

ביוני אשתקד, בעיצומו של גל הנפקות סטארט-אפים ששטף את הבורסה בת"א לאחר פרוץ מגפת הקורונה, השלימה שמיים את הנפקתה לציבור וגייסה 22 מיליון שקל לפי שווי של כ-100 מיליון שקל אחרי הכסף. בשבוע המסחר הראשון הגיבו המשקיעים בהתלהבות לבשורה הטכנולוגית מבית חיל האוויר והכפילו את שווי החברה לכ-200 מיליון שקל.

אלא שמאז אותו השיא צנחה מניית החברה ביותר מ-90% לשווי שוק של פחות מ-18 מיליון שקל כיום (נמוך בכ-80% ביחס למחיר ההנפקה) כאשר חלק ניכר מהנפילה הדרמטית נרשמה בשבוע החולף, שבמהלכו התרסקה מניית שמיים ב-35% על רקע פרסום דוחות כספיים מאכזבים למחצית הראשונה של השנה.

מהדוחות עלה כי שמיים רשמה הכנסות של 475 אלף דולרים בששת החודשים הראשונים של 2022, עלייה של 5% בלבד ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. החברה, שמבקשת לבסס את ההכנסות שלה על מכירות חוזרות (ARR) ממכירת תוכנה, שיפרה אומנם את קצב ה-ARR השנתי, שעומד על 759 אלף דולר בסוף המחצית הראשונה של 2022, עלייה של 84% בתוך שנה, אך רשמה קיפאון ביחס לנתון שנרשם בתום הרבעון הראשון של 2022 - שבו הושג קצב ARR של 754 אלף דולרים.

"לא מתאימה להיות בשוק ההון"

גורם מוסדי בכיר מסביר את הירידה החדה בכך ש"חברות שמוכרות במאות אלפי דולרים ברבעון או במחצית צריכות לצמוח בעשרות אחוזים בין רבעון לרבעון ובמאות אחוזים בין שנה לשנה". לדבריו "מהסיטואציה שנוצרה בשמיים, ברור שהיא לא מתרוממת, ואין ספק שהיא לא מתאימה להיות בשוק ההון".

עוד הוא מציין, כי "הדרך הנכונה לדעתי שהחברה תוכל להשיא ערך למשקיעים, היא שתמכור את הטכנולוגיה שפיתחה לחברה יותר גדולה, ואת שאר הפעילות הציבורית תמכור כשלד. אבל ממה שאני רואה במצגות של שמיים לשוק ההון, הם חושבים להמשיך לפתח, לרכוש חברות, ובעצם חיים במציאות דמיונית. אין לה אשראי משוק ההון, אני לא חושב שישקיעו בהם יותר, אלא אם זה יהיה משקיע אסטרטגי".

לצד ההכנסות המאכזבות דיווחה שמיים על העמקה בהפסד התפעולי, שהסתכם ב-1.9 מיליון דולר בתום המחצית הראשונה של השנה, מול הפסד תפעולי של 1.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה עמד ההפסד הנקי על 2.8 מיליון דולרים, מול הפסד של 6.9 מיליון דולרים בעת המקבילה, וזאת בשל הוצאה חשבונאית חריגה בגין שיערוך אופציות ב-2021. ההפסד החזיר את החברה להציג גירעון בהון העצמי של 358 אלף דולר בסוף חודש יוני השנה.

מסקירת הדוחות עולה עוד, כי לשמיים יש יתרת מזומנים של כ-3.5 מיליון דולר בסוף המחצית הראשונה של השנה, שבה נבע לה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת
בסך של כ-2 מיליון דולר. להערכת שמיים, בהתבסס על תזרים מזומנים צפוי, קו אשראי שעומד לראשותה ותקציב המבוסס על צבר ההזמנות ומענקים ממשלתיים שאושרו, מצב נזילותה איתן, והיא צופה כי תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ולהמשיך בפעילותה בעתיד הנראה לעין.

במצגת שפרסמה שמיים בשבוע שעבר, בעקבות הדוחות הכספיים, היא מציינת כי לחברה יש מקורות כספיים שאמורים להספיק לה לתקופה של 24 חודשים. בד בבד, היא נוקטת צעדי התייעלות, ומציינת שהיא פועלת לצמצם את ההוצאות החודשיות שלה. סמוך לפרסום הדוח למחצית הראשונה של השנה, ירדו ההוצאות החודשיות ב-30% ביחס לרבעון הראשון השנה, לפי החברה.

עוד קודם להנפקת שמיים בבורסה היא גייסה הון ממספר משקיעים מוכרים ומוערכים בשוק המקומי, בהם משקיעי ההון סיכון גיגי לוי ואודי מוקדי, יו"ר איסתא ספורט יואב ברוק, יואל חשין, עו"ד צבי אגמון ואחרים. גם הלקוחות של החברה כוללים לא מעט גופים גדולים, בהם חברת התרופות טבע, צה"ל וחיל האוויר, בתי חולים בארץ וחברות הייטק גדולות כדוגמת סולאראדג'.

"נראה שהיה משקיע ספציפי שזרק את המניות שלו"

בשיחה עם גלובס מגיב המנכ"ל והמייסד פלדי לטענות שעולות בשוק ההון לגבי קצב הצמיחה של שמיים, שאכזב את המשקיעים: "אנחנו פה כדי לבנות חברה גדולה", הוא אומר. "בעבר נתנו את הצפי שלנו לאיך החברה תתפתח בהכנסות שלה. בגדול, חוץ מעצירה בצמיחה ב-ARR ברבעון השני השנה, הדברים הולכים לפי התוכניות. בדצמבר האחרון סיכמנו את השנה עם צמיחה של פי שלושה בהכנסות מתוכנה.

"צריך להבין שעד היום עשינו את המעבר מחברת ייעוץ בעבר לחברת תוכנה. כמו כן, הגדלנו את הצוות שלנו כך שיתמוך בצמיחה בהכנסות שרצינו להשיג. העולם השתנה בחודשים האחרונים, וזה חלק ממה שראו בתוצאות שלנו. אנחנו עשינו התאמות משמעותיות, וצופים כיום הקטנה של 40% בהפסד התפעולי. בסיכומו של דבר, למעט ברבעון האחרון, אנחנו מציגים שישה רבעונים רצופים שבהן גדלנו פחות או יותר לפי התחזיות".

בהקשר של נפילת המניה בשוק אומר פלדי, "אני לא מנהל את המניה, נראה שהיה משקיע ספציפי שהחליט שזה לא מתאים לו, והוא זרק את המניות שלו", אך מדגיש כי החברה מתקדמת לפי התוכניות העסקיות שלה וצופה שתמשיך לרשום גידול בהכנסות בעתיד.

"אנחנו מתכננים לצמוח, לפי מה שכתבנו בדוח דירקטוריון שלנו, במספר דרכים: דרך הלקוחות הקיימים, דרך מינוף המוצר שלנו, כך שלא יתמוך רק במצוינות תפעולית, אלא גם בהכשרות של עובדים. זה משמעותי בין היתר בעולם הרפואה, שם יש לנו פיילוט יחסית גדול בבית החולים שיבא, יחד עם עוד שלושה מוסדות רפואיים.

"דרך נוספת היא צמיחה באמצעות משרד הביטחון, עסקה שעליה דיווחנו באוגוסט אשתקד. יש לנו הרבה הזדמנויות של שיתופי פעולה משמעותיים, כולל מיזוגים ורכישות שיכולים לשמש לחברה כמקפצה".

שמיים אימפרוב | תעודת זהות

עיסוק: פיתחה תוכנת תחקירים עסקיים לארגונים
היסטוריה: הוקמה בשנת 2015 על ידי אופיר פלדי (בעל שליטה, מנכ"ל ויו"ר) ועמית כוכבי (סמנכ"ל הלקוחות). הונפקה בת"א ביוני 2021
נתונים: משרדיה יושבים בתל אביב וכנשיא החברה משמש האלוף (במיל') אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר לשעבר. במחצית הראשונה של 2022 רשמה הכנסות של 475 אלף דולר והפסד של 2.8 מיליון דולר