אוקראינה במרוץ נגד הזמן לייצא מיליוני טונות של תבואה לפני ששטח האחסון ייגמר

דגנים בכמות של מיליוני טונות מעוקבות תקועים במדינה בגלל המלחמה וחייבים להישלח ממנה כדי לפנות מקום לקציר של השנה

שדה חיטה ליד קייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty
שדה חיטה ליד קייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty

פקידים באוקראינה ממהרים לפנות מלאי תקוע של מיליוני טונות מעוקבות של דגנים שנלכדו במדינה בעקבות הפלישה הרוסית אחרי שהמשלוח הראשון יצא מאוקראינה השבוע, ומזהירים שעלולים לעבור חודשים עד שיגבירו את היצוא לרמה שתהווה הקלה על משבר המזון בעולם.

הספינה הראשונה שיצאה מאוקראינה במסגרת הסכם שתווך על ידי האו"ם, נושאת משא שכלל תירס, הפליגה ביום שלישי לרוחב הים השחור בדרכה לבדיקה באיסטנבול. אחר כך תמשיך לטריפולי, בלבנון.

הממשלה האוקראינית אמרה שהיא חושבת שעלולים לחלוף חודשים עד שתפנה את כל הדגנים והזרעים שנאגרו במתקני האחסון שלה. גם המשימה לשכנע חברת משלוח לחזור למדינה למודת הקרבות כדי לשמור על קצב יצוא קבוע - ומציאת חברות שיבטחו את מי שמוכנים לעשות זאת - עלול להיות קשה, כך אמרו פקידים אוקראינים.

משלוח הדגנים הראשוני 

משלוח הדגנים הראשוני ונהלי הבדיקה הם מבחן חיוני להסכם היצוא, הסכם מרובה צדדים שהושג לאחר חודשים של דיפלומטיה, כך אמרו ביום שלישי פקידי האו"ם. ההסכם מצריך שכל ארבעה הצדדים החתומים עליו, כולל שתי מדינות הנמצאות במלחמה, יעבדו יחד לוודא מעבר בטוח של ספינות בים השחור, שגם רוסיה וגם אוקראינה זרעו את קרקעיתו במוקשים ימיים.

"הם עבדו על הכל במהירות האור" כדי להוציא את המשלוח הראשון ביום שני, אמרה איסמיני פאלה, דוברת של האו"ם. "זה היה אינטנסיבי, הרבה עבודה", הוסיפה.

"הצעד הבא הוא להפוך את זה לבר תפעול, להפוך את זה לשגרה. ספינות נכנסות, ספינות יוצאות", אמרה. היא הייתה במרכז התיאום באיסטנבול, בו קצינים מצבאות כל שלוש המדינות וכן משלחת של האו"ם בודקים את המשלוחים.

במרכז הזה ביום שלישי, ישבו פקידים סביב שולחן והשתמשו בנתוני לוויינים על מנת לפקח על המעבר של הספינה הראשונה, ה"רזוני" השטה עם דגל של סיירה לאונה, ונושאת לפחות 26 אלף טונות מעוקבות של חיטה.

כעת האתגר הוא לוודא שהספינה מגיעה ליעדה ללא תקלות, אמרו הקצינים, ואז להאיץ את הפעילות כדי לייצא כ־16 מיליון טונות מעוקבות של דגנים שנתקעו באוקראינה מאז שפרצה המלחמה. אבל ממגורות ואסמים מתמלאים במהירות בחיטה והשעורה של הקציר השנה, ומעוררים חשש ששטח האחסון ייגמר.

כ־4 מיליון טונות מעוקבות של שעורה ו־9 מיליון טונות מעוקבות של חיטה נקצרו בינתיים הקיץ, על פי משרד מדיניות החקלאות והמזון של אוקראינה.

אוקראינה מצפה שלא יותר מחמש ספינות ייצאו מנמליה בשבועיים הקרובים, כך שעלולים לחלוף חודשים רבים לפני שיתפנה מקום באסמים, כך אמר סגן שר התשתיות של המדינה, מוסטפה נאיים.

הרבה מזה יהיה תלוי במעבר הבטוח של ה"רזוני" בדרכה ללבנון.

חיזור אחרי חברות השילוח הימי שיחזרו לאוקראינה

יש כרגע 16 ספינות המוכנות להוביל דגנים בנמלים של עיר הנמל הדרומית אודסה ובסביבתה, ו־600 אלף טונות מעוקבות של דגנים שם, על פי Rabobank. מדובר במחצית בערך מהכמות החודשית בטונות שמיוצאת דרך הגבולות היבשתיים וממשיכה משם לנמלים על נהר הדנובה, כך נמסר מהבנק ההולנדי.

נאיים אמר שהאנשים השולחים את התבואה רוצים מאוד להיפטר ממנה, אבל הגורם המכריע הוא חיזור אחרי חברות השילוח הימי שיחזרו.

"יותר חשוב לפתח את הזרימה הממושכת של משלוחים לספינות שיגיעו ויפליגו", אמר. המפתח לכך הוא אפשרות לבטח את כלי השיט.

פקידים מכל הצדדים חתמו עליו באיסטנבול ב־22 ביולי כדי לסלול את הדרך לחידוש יצוא הדגנים האוקראיני. ההסכם היה תוצאה של דיפלומטיה בהובלת האו"ם וטורקיה שנועדה לטפל במשבר, שייקר את המזון בכל העולם וגרם למיליוני אנשים להתקרב למצב של גוויעה ברעב.

ובכל זאת, פקידים אוקראינים ממשיכים לבטא ספקות בשאלה אם ההסכם יחזיק מעמד. רק שעות לאחר החתימה עליו שיגרה רוסיה טילים לנמל אודסה, לכאורה בהפרה של סעיפים מתוך ההסכם שאוסרים על התקפות נגד ספינות או נמלים המפורטים בהסכם.

"אנחנו לא יכולים לחיות באשליות שרוסיה פשוט תימנע מלנסות להפריע ליצוא האוקראיני", אמר הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי ביום שני אחרי שהספינה הראשונה יצאה לדרכה.

רוסיה טענה שההתקפה על אודסה כוונה לתשתיות צבאיות.

הקצב של המשלוחים הבאים יהיה תלוי גם בהספק של הנמלים של אוקראינה, ביכולת מרכז התיאום באיסטנבול לנטר ולבדוק את הספינות, וכן בכמה חברות ספנות יחליטו לשלוח כלי שיט לאוקראינה, אמרה פאלה מהאו"ם.

האדמירל אוזקן אלטונבולק מהצי הטורקי אמר ביום שלישי במרכז התיאום באיסטנבול שההכנות והתכנונים ממשיכים כדי לוודא שדגנים ומוצרי מזון אחרים יכולים להישלח מאודסה ומשני נמלים אחרים.

"נמשיך בחובה שלנו במרכז מתוך מודעות שכל העולם צופה עלינו", אמר.