המאבק של המיליארדרים ההודים על המקום הראשון ברשימת עשירי אסיה

28 מיליארד דולר מפרידים בין האיש העשיר באסיה, גאוטם אדאני, מהרוכשים המרכזיים של נמל חיפה, למקום השני - מוקש אמבאני, שעד לאחרונה החזיק בתואר • שני המיליארדרים נלחמים ראש בראש גם בתחום העסקים, כאשר אדאני נוגס פעם אחר פעם בתחומי הליבה שמזוהים עם היריב המר

מוקש אמבני וגוטהם אדני / צילום: Rafiq Maqbool/AP, Debajyoti Chakraborty/reuters
מוקש אמבני וגוטהם אדני / צילום: Rafiq Maqbool/AP, Debajyoti Chakraborty/reuters

שני המיליארדרים ההודים, מוקש אמבאני וגאוטם אדאני, התרחבו בשלווה כל אחד בתחומו במשך למעלה משני עשורים. כעת נדמה כי דרכיהם ממשיכות להצטלב שוב ושוב, ככל שאדאני, שעומד בראש הקבוצה שרכשה לאחרונה את נמל חיפה, ממשיך לתור תחומים חדשים וכאלה החופפים לאמבאני. 

הכירו את המיליארדר ההודי שרכש את נמל חיפה ויתחרה בסינים 
מלונות ושטחי מסחר: התוכנית הגרנדיוזית של האיש העשיר באסיה עבור נמל חיפה 

לפי פרסום ב"בלומברג", קבוצת Reliance Industries Ltd, שבראשה עומד אמבאני, ביקשה לרכוש ענקית טלקום זרה, כאשר הגיעה לאזנה שמועה על כוונותיו של אדאני להקדים עם הצעה לרכישת הזכויות לפריסת טכנולוגיית ה-G5 בהודו.

רק כמה חודשים לפני כן עקף אדאני את אמבאני ברשימת האנשים העשירים ביותר באסיה, והתמקם במקום הראשון. אומנם אמבאני עומד בראש חברת המובייל המובילה בהודו, Reliance Jio Infocomm Ltd, בעוד לאדאני אין אפילו רישיון לספק שירותי תקשורת, אבל כוונותיו של אדאני להיכנס אל תוך השטח המפורש של אמבאני, מספיקות כדי להשאיר אותו דרוך.

אמבאני, ששווה כמעט 90 מיליארד דולר, בסופו של דבר מעולם לא הגיש הצעה לרכישת החברה הזרה, בין השאר משם שהחליט שיהיה נבון יותר לשמור על תחמושת פיננסית במקרה של אתגר מצד אדאני, שעשה את הרווח הגבוה ביותר בעולם השנה והגיע להון של 118.3 מיליארד דולר, לפי נתונים ממדד המיליארדרים של "בלומברג".

כך הבשילה הקרקע לתחרות בין השניים, בעוד הודו, שכלכלתה עומדת על 3.2 טריליון דולר, מאמצת את העידן הדיגיטלי ומעוררת מירוץ לעשירים המבקשים להתרחב אל מעבר למגזרי הסחורות השונות, המגרשים הביתיים של אמבאני ואדאני. ההזדמנויות שצצות - ממסחר אלקטרוני ועד הזרמת נתונים ואחסון - מזכירות את הפריחה הכלכלית של ארה"ב במאה ה-19, שהזינה את עלייתן של שושלות מיליארדרים כמו קרנגי, ונדרבילט ורוקפלר.

למרות הספקולציות השונות, בהצהרה פומבית ב-9 ביולי, קבוצת אדאני מסרה כי אין לה כוונה להיכנס לתחום הסלולר הנשלט כיום על-ידי אמבאני, ותשתמש רק בגלי שידור שנרכשו במכרז הממשלתי ליצירת "פתרונות רשת פרטיים" ולשיפור אבטחת סייבר בשדות התעופה והנמלים שלה.

התחרות בין השניים מתגברת

ובכל זאת, נדמה כי החפיפה בין שני המיליארדרים הולכת ומתרחבת. במשך עשרות שנים העסקים של אדאני התמקדו במגזרים כמו נמלים, כריית פחם וספנות, אזורים שאמבאני התרחק מהם הודות להשקעות הגדולות שלו בנפט. אבל בשנה האחרונה זה השתנה באופן דרמטי: במרץ דווח כי קבוצת אדאני בוחנת שותפויות פוטנציאליות בערב- הסעודית, לרבות האפשרות לרכוש את יצואנית הנפט הענקית שלה, Aramco. כמה חודשים לפני כן, קבוצתו של אמבאני - שעדיין מרוויחה את רוב הכנסותיה מעסקים הקשורים לנפט גולמי - ביטלה את התוכנית למכירת 20% ממניות יחידת האנרגיה שלה ל-Aramco, תוך ביטול עסקה שהייתה שנתיים בהכנות.

גם בתחום האנרגיה הירוקה, כל אחד מהמיליארדרים הביע התחייבות להשקיע יותר מ-70 מיליארד דולר בפרויקטים הנגזרים מסדר היום של ממשלת מודי. בינתיים אדאני החל לאותת על שאיפות לקחת חלק בשירותים דיגיטליים, ספורט, קמעונאות, פטרוכימיה ומדיה - מגזרים שאמבאני כבר פעיל בהם או בעל תוכניות גדולות עבורם.