ברקע המתיחות בדרום: המדינה נערכת לפצות את החקלאים ובעלי העסקים באזור

בצל המתיחות מול ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, רה"מ יאיר לפיד הבהיר כי ישראל נערכת לכל תרחיש, ותפעל בהתקפיות נגד כל ארגון שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל אם תידרש לכך • במקביל, המדינה נערכת לפיצוי החקלאים ובעלי העסקים שנפגעו מסגירת הצירים באמצעות קרן מס רכוש

הערכת המצב במשרד הביטחון, מוקדם יותר היום / צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון
הערכת המצב במשרד הביטחון, מוקדם יותר היום / צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון

ראש הממשלה יאיר לפיד ביטל את חופשתו שהייתה מתוכננת לסוף השבוע ברקע המתיחות מול ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. לפיד שוחח בצהריים (ה') עם ראשי הרשויות מהדרום ועדכן אותם בהתפתחויות הביטחוניות האחרונות בעוטף עזה. בהודעת לפיד נאמר כי הוא מבין היטב את הפגיעה בשגרת החיים, אך לא יאפשר למצב הנוכחי להימשך עוד זמן רב. לפיד הבהיר כי ישראל נערכת לכל תרחיש, ותפעל בהתקפיות נגד כל ארגון שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל אם תידרש לכך. כמו כן, הסביר רה"מ כי בהמשך היום הוא יקיים הערכת מצב נוספת. לאור הנזקים הכלכליים של התושבים באזור, לפיד הודיע כי יינתן כל סיוע שיידרש הן באופן מיידי לטווח הקרוב והן לטווח הרחוק.

השכירים לא יפוצו

המדינה נערכת לפיצוי באמצעות קרן מס רכוש. במכתב שהעביר מפקד מחוז הדרום של פיקוד העורף אלוף-משנה שגיא ברוך לראשי הרשויות בעוטף עזה נכתב כי חקלאים המתגוררים ביישובי העוטף ונפגעו מסגירת הצירים והאיסור על עבודה בשטחים חקלאיים, יפוצו על ידי קרן מס רכוש - ללא צורך בהכרזה על מצב מיוחד בעורף. בעלי עסקים הפועלים בתוך היישובים שבהם נפגעו הכניסה והיציאה, יקבלו גם הם פיצוי ממס רכוש ללא צורך בהכרזה על מצב מיוחד בעורף. 

עם זאת, שכירים שמתגוררים ביישובי העוטף ולא הצליחו לצאת למקומות עבודתם לא יוכלו לפי שעה לקבל פיצוי זאת בשל היעדר חקיקה מתאימה בנושא. במכתב אומר ברוך כי כעת נעשית פעילות להכנת תקנות באוצר שיאפשרו זאת, ולאחר שיוכנו יובאו לאישור הכנסת. המשמעות היא שבשלב הזה לפחות, השכירים שיציאתם לעבודה נמנעה בשלושת הימים האחרונים לא יקבלו פיצוי ויספגו את ההפסד.

בהערכת מצב מורחבת של שר הביטחון בני גנץ בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים. הנחה גנץ להיערך לשימוש במה שהוגדר מגוון אמצעים אזרחיים וצבאיים על מנת להסיר את האיום על הדרום ולבצע היערכות מבצעית רחבה, במטרה להשיב את שגרת החיים המלאה. מדובר בין השאר בעיצומים במישור האזרחי מול הרצועה.

שר הביטחון הנחה את ראש רח"ל (רשות החירום הלאומית) ביחד עם צה"ל באמצעות פיקוד העורף, לפעול מול משרדי הממשלה למתן מענה הולם לתושבי היישובים בעוטף. כמו כן, הדגיש גנץ כי כלל הפעילות המבצעית בכלל הגזרות תימשך. בכמה וכמה יחידות שדה הוכרז על עוצר יציאות לסוף השבוע.

ראש מועצת שער הנגב, אופיר ליבשטיין, הודיע באיגרת לתושבים כי שוחח עם נציגי רשות המסים בדבר הצורך במנגנון פיצויים למי שנאסר עליו ללכת לעבודה (כדוגמת תושבי נחל עוז) ובגין נזקים כלכליים (בעיקר בתחום החקלאות, אך לא רק) וכי מנסים לגבש מנגנון הוגן ומלא לטובת התושבים ובעלי העסקים בעוטף.