הלחץ ברצועה מעצירת הדלק וקפיצת המדרגה בחזית ההסברה: מה צפוי בהמשך מבצע "עלות השחר"?

עד כה, הסבב הזה נראה כהצלחה ישראלית לצד כישלון בולט של הג'יהאד האיסלמי, ואיראן העומדת מאחוריו • הג'יהאד איבד את מרבית התמיכה האזרחית שהייתה לו, וגם הצטרפות חמאס להסלמה התרחקה בגלל הפיצוץ בג'בליה • ההערכה של גורמי הביטחון הישראלים היא כי אם יסופק לג'יהאד האיסלמי סולם מינימליסטי, הוא יסכים להפסקת אש

שיגור טילים מרצועת עזה לעבר ישראל, אתמול / צילום: Associated Press, Fatima Shbair
שיגור טילים מרצועת עזה לעבר ישראל, אתמול / צילום: Associated Press, Fatima Shbair

"חיסלנו את כל הצמרת הביטחונית של הג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה". הציטוט הזה מפיו של אלוף עודד בסיוק, ראש אגף מבצעים, ביחד עם הנזקים המעטים מאוד ומיעוט הנפגעים בצד הישראלי שכולם במצב קל, נותנים את התמונה כולה. עד כה, הסבב הזה נראה כהצלחה ישראלית משמעותית לצד כישלון בולט של הג'יהאד האיסלמי, ואיראן העומדת מאחוריו.

צה"ל, השב"כ ושאר גופי המודיעין הצליחו ראשית במתקפה, כ-15-18 הרוגים ובהם הצמרת הביטחונית של ארגון הטרור האיסלמיסטי, עם מיעוט יחסי של הרוגים אזרחים, רק כארבעה מירי של צה"ל והיתר מירי הרקטה הכושל של הג'יהאד בג'בליה. לירי הזה נשוב בהמשך. בנוסף, הופצצו מחסני רקטות ואמצעי לחימה לא מעטים, ובסרטונים שמשגר צה"ל נראים פיצוצי משנה לאחר הפיצוץ הראשוני של ירי צה"ל, מה שמעיד על הימצאות חומרי נפץ באתר המופצץ.

בצד ההגנתי, הג'יהאד שיגר עד חצות (ש') כמעט 500 רקטות, מהן שליש נפלו ברצועה ומיירטי כיפת ברזל יירטו 96% מאלה ששוגרו לעבר ישובים ישראלים. לשם השוואה, במבצע שומר החומות במאי 2021 שיעור היירוטים עמד על מעט יותר מ-90%. חובה לציין שאז עמדנו גם בפני הירי של חמאס, שהטילים שלו משוכללים יותר ומספר המשגרים העומד לרשותו גדול בהרבה.

ההצלחה העקיפה אך החשובה יותר של המבצע הזה היא אי כניסתו של חמאס למשוואה. הארגון השולט ברצועה נמנע באדיקות ממעורבות, ולמעט הצהרות כלליות של תמיכה במאבק, עומד מהצד. הוא אמנם לא מונע מהג'יהאד לירות, אבל תופס את הצד של המתווך ומעביר לג'יהאד את המסרים ממצרים, קטאר וגורמי תיווך נוספים. עד כה נסיונות התיווך הללו לא צלחו, בעיקר בשל העובדה כי הג'יהאד מבקש להגיע להישג כלשהו בטרם יפסיק את האש.

הג'יהאד האיסלמי איבד את רוב התמיכה שהייתה לו

ובחזרה לאירוע בג'בליה - לפני השעה תשע בערב אמש, החלו להגיע הדיווחים הקשים על פגיעה באזרחים ובהם ארבעה ילדים בפיצוץ ברחוב בעזה. מקורות פלסטינים מיהרו להפיץ שישראל ניסתה לפגוע ברכב של הג'יהאד ובדרך נהרגו הילדים ועוברי אורח. התמונות הקשות הופצו במהירות ברשתות החברתיות ועימן זעזוע עולמי וגם הסכמה לכינוס של עצרת האו"ם. אלא שבצה"ל לא ידעו על תקיפה כלשהי בג'בליה באותה שעה. בדיקה מהירה גילתה במסכים שיגור כושל של רקטה מתוך מחנה הפליטים הצפוף, רקטה שנחתה היישר ברחוב סואן.

עד מהרה נמצאו גם סרטונים מקומיים שהראו את השידור והפגיעה. למה זה חשוב? הנראטיב התעמולתי של הפלסטינים לא השתנה - הוא ממשיך לשווק את זה כאשמה ישראלית, אבל הרחוב הפלסטיני ברצועה לא מוכן לשלם בדם ילדיו על כשלי ארגוני הטרור. ניצני ביקורת על השיגורים מתוך ריכוזי אוכלוסייה נשמעו גם בסבבים הקודמים, כעת גם חשבונות תעמולה פלסטינים ברשתות החברתיות הודו בשיגור הכושל. המשמעות היא שהג'יהאד איבד את רוב התמיכה שהייתה לו, הוא לא יכול להתהדר בהגנה על אזרחים, וגם הצטרפות חמאס להסלמה התרחקה מאוד.

הלחץ האזרחי גובר. בשל עצירת אספקת הדלק לרצועה תחנת הכוח המרכזית עובדת חלקית ומספקת רק ארבע שעות חשמל ביום. לחמאס יש כאמור הרבה מה להפסיד, הצעדים הכלכליים המקלים על הרצועה ובהם 12 אלף הפועלים היוצאים לעבוד בישראל, הרחבת יצוא ויבוא סחורות ועוד, שיפרו את רמת החיים של תושביה, וכעת אלה מנופי לחץ על הארגון מצד ישראל. על הפרק עוד לא מעט פרויקטים ובהם מתקן ההתפלה, קווי חשמל חדשים, תשתיות כבישים ועוד ועוד.

ההערכה כעת של גורמי הביטחון הישראלים היא כי אם יסופק לג'יהאד האיסלמי סולם מינימליסטי, הוא יסכים להפסקת אש ולמעשה משווע לה. ועוד מילה על מי שעומד בראש המבצע - הרמטכ"ל כוכבי זוכה בינתיים להרבה קרדיט על ההצלחות עד כה, ולא משנה מה יקרה בהמשך, הן רשומות בעיקר על שמו, ומתקנות את הרושם הבינוני שלאחר שומר החומות.

הקשר האיראני

הצפי במשרד החוץ היה כי כמו בפעמים הקודמות הלחץ הבינלאומי להפסקת האש יגיע לאחר יומיים של לחימה וכשיגיעו התמונות של הפגיעה באזרחים ברצועה. הפגיעה הקשה בג'בליה אמנם נגרמה מירי של הג'יהאד, אבל יש עוד הרוגים אזרחים, והמצוקה האזרחית ובעיקר זו של אספקת החשמל המקוטעת מביאים להגברת הלחץ. מועצת הביטחון תתכנס ביום שני לדיון דחוף במתרחש ברצועה, והצפי הוא לקריאה לשני הצדדים להפסיק את האש, אך לא להודעה אנטי ישראלית. אם גם יום ט' באב יעבור באותה מתכונת של היומיים הראשונים להתלקחות, צפוי כי ישראל תחתור מצידה להפסיק את הירי.

ובכל זאת, בכל המהלך המדיני הישראלי חסר גורם חשוב אחד והוא הקישור של הג'יהאד האיסלמי לאיראן. זיאד נח'לה, מזכ"ל ארגון הטרור האיסלמיסטי, נמצא בטהראן, ומשם יוצאות קריאות ואיומים לעבר ישראל בשל המבצע. אבל בד בבד מתנהל לו מו"מ מתקדם מאוד בווינה על חזרתה של איראן להסכם הגרעין, מבלי שהיא נדרשת לדין וחשבון על תמיכתה הגלויה בטרור במזרח התיכון לרבות בג'יהאד ובחיזבאללה.

ובהיבט הפוליטי, שניים מרוויחים בינתיים מהמתרחש ברצועה. ראש הממשלה ושר הביטחון. יאיר לפיד עובר בהצלחה תדמיתית לא מעטה את טבילת האש הראשונה שלו כראש ממשלה. היום הוא אמור להמשיך בהפגנת הממלכתיות בפגישת העדכון עם יו"ר האופוזיציה נתניהו. גנץ הוא הביטחוניסט עם הניסיון והוא מקפיד להצטלם בהערכות מצב עם קציני המטכ"ל ובביקורי שטח ביחידות כמו בכיפת ברזל. שניהם מקבלים מחמאות רבות מראשי הרשויות ותושבים בדרום לרבות בישובים הנחשבים מעוזי נתניהו.