איראן | ניתוח

טילי נ"ט, ידע טכנולוגי ועשרות מיליוני דולרים: הזווית האיראנית במבצע עלות השחר

לג'יהאד האיסלמי יש תקציב שנתי של כ-100 מיליון דולר, שאת רובו מספקת איראן בתשלומים המועברים בעיקר דרך חלפני כספים ואגודות חברתיות כביכול • טהראן מספקת בנוסף גם אמצעי לחימה, ובהם טילי נ"ט מתקדמים • איך המשבר הכלכלי באיראן משפיע על תמיכתה בארגון הטרור, והאם ההסלמה הנוכחית תשנה את התמונה?

זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יאהד האיסלמי הפלסטיני / צילום: Reuters, Marwan Naamani
זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יאהד האיסלמי הפלסטיני / צילום: Reuters, Marwan Naamani

הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני בשמו המלא, הוא ארגון קטן בוודאי בהשוואה לחמאס, אך עושה כאבי ראש גדולים לישראל - בהיותו בפועל שלוחה איראנית. הארגון הפונדמנטליסטי הוקם לפני כ-40 שנה ברצועת עזה ועקרונותיו הם חיסולה של מדינת ישראל באמצעים כוחניים והשלטת מדינת הלכה איסלמית. שני הסעיפים הולכים יד ביד עם עקרונותיה של תומכת הטרור הגדולה בעולם, איראן. ואכן הקשר בין איראן לארגון הזה הדוק במיוחד, אף שלא היה כך לאורך כל הזמן.

איום ראשון מכיוון חמאס: "ההתנגדות מאוחדת במערכה זו"
הלחץ ברצועה מעצירת הדלק וקפיצת המדרגה בחזית ההסברה: מה צפוי בהמשך מבצע "עלות השחר"? 

מזכ"ל הג'יהאד - בעצם מנהיג הארגון, זיאד נח'לה, נמצא בימים אלה בטהראן ומשם מנהל את המערכה בישראל. המפקדה של הארגון נמצאת בדמשק ושם שוכן אכראם עג'ורי, המפקד הצבאי העליון. לארגון קשרים טובים עם המיליציות הפרו-איראניות בסוריה וגם עם חיזבאללה. לפי מסמכים שתפס המודיעין האמריקאי, איראן העניקה לג'יהאד מענקים של מיליוני דולרים על כל פיגוע רצחני נגד ישראל, והיו כמה כאלה, הבולט שבהם הפיגוע בבית ליד ב-1995 שבו נהרגו 22 ישראלים.

לאחר השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007, הג'יהאד זכה לחופש פעולה כמעט מלא, והצליח לגדול לכ-20 אלף פעילים - רובם מאורגנים בסארייאת (פלוגות) אל קודס, מיליציות מאומנות, אלה המפעילות את משגרי הרקטות והמרגמות. לג'יהאד גם חוליות ותשתית ביהודה ושומרון, בעיקר בצפון באזור ג'נין, שם נעצר בשבוע שעבר מנהיג הארגון באיזור בסאם סעדי, מעצר שהחל את ההתרחשויות שהובילו להתלקחות ברצועה.

תקציב שנתי של כ-100 מיליון דולר 

הנהגת הארגון הבכירה ועוד מאות פעילים נמצאים כאמור בסוריה ובלבנון בחסות חיזבאללה, והיא גם זו שמנהלת את התשתית הארגונית והכספית. לפי גורמי מודיעין ישראלים, לג'יהאד תקציב שנתי של כ-100 מיליון דולר, שאת רובו מספקת איראן בתשלומים המועברים בעיקר דרך חלפני כספים ואגודות חברתיות כביכול. "מוסד השאהיד" ו"קרן אנצאר" הם שני הארגונים המשמשים צינורות העברת כספים לארגון ולזרוע הצבאית שלו, בכספים הנאספים למטרות הומניטריות לכאורה. שניהם נמצאים ברשימות ארגוני טרור בינלאומיות.

עוד מוסד המשמש להעברות כספים לג'יהאד הוא הסהר האדום האיראני, ארגון רפואי לכאורה האמור לסייע להקמת מרפאות ברצועה, ובפועל מעביר כספים ישירות לארגון הטרור. משרד חלפנות כספים בעזה השייך לאדם בשם מוחמד אל עאי, הוא עוד צינור להעברת כספים. הממשל האמריקאי הטיל עליו עיצומים לפני שלוש שנים.

איראן מספקת בנוסף גם אמצעי לחימה, ובהם טילי נ"ט מתקדמים שהם אלה שהיוו העילה לסגירת צירי התנועה בעוטף עזה. כמו כן, איראן מספקת ידע טכנולוגי לבתי הייצור של הג'יהאד ברצועה.

בעשור הקודם, בשל הימנעותם של ראשי הג'יהאד מהבעת תמיכה ישירה בחות'ים בתימן - עוד שלוחה איראנית - במהלך מלחמת האזרחים, חתכה איראן את התמיכה בארגון. רק לאחר שנה של נסיונות שכנוע, הגיע מנהיג הארגון רמדאן שלח לטהראן ושם נשבע אמונים לקאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפיכה שחוסל בינתיים. מאז מעניקה איראן לג'יהאד סיוע בהיקף שנתי של כ-70 מיליון דולר, אך בשל המשבר הכלכלי שלה עצמה והעיצומים נגדה הסיוע הזה לא הוגדל למרות פניות הג'יהאד.

לארגון כאמור כמה אלפי פעילים ברצועת עזה, וברשותו אלפים ספורים של רקטות וטילים, אך רובם מייצור עצמי שאמינותו נמוכה. הפגיעה בצמרת הפיקוד שלו ביומיים האחרונים מחלישה אותו מאוד וכך גם הפגיעה במתקני הייצור ומחסני הרקטות. אלא שהארגון, שהינו בעל קו אידאולוגי נוקשה וגיבוי כלכלי מצד איראן, יוכל להשתקם בחסות חמאס ברצועה.