לא רק בגלל התחבורה: המטרו הוא הסיכוי האחרון לגוש דן

הגיע הזמן שנפסיק להסתכל על הבניינים כחזות הכול ונתחיל להסתכל על רחובות הערים הבלתי מתפקדים, שמאלצים אותנו להסתמך על רכב פרטי במקום למצוא את כל מבוקשינו במרחק הליכה, רכיבה או נסיעה קצרה בתחבורה הציבורית • תוכנית המתאר של המטרו (תמ"א) 70 עושה בדיוק את זה

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: איל יצהר

ההמלצה לבטל את תוכניות תמ"א 38 בטווח של 300 מטר מתחנות המטרו הסיטה את הדיון הציבורי מקידומה של תוכנית תמ"א 70 לפיתוח סביב התחנות. עוד לפני שהתקבלו החלטות וסייגים לגבי מי שכבר נמצאים בתהליך לאישור תמ"א 38, נשמעו קולות אפוקליפטיים.

הגיע הזמן שנפסיק להסתכל על הבניינים כחזות הכול ונתחיל להסתכל על רחובות הערים הבלתי מתפקדים, שמאלצים אותנו להסתמך על רכב פרטי במקום למצוא את כל מבוקשינו במרחק הליכה, רכיבה או נסיעה קצרה בתחבורה הציבורית.

סוף סוף, אחרי שנים של מחדלים בנושא, המדינה מקדמת תוכנית לתכנון מוטה תחבורה ציבורית, ולא תוכניות התחדשות עירונית במנותק ממערך התחבורה.

ציפוף במקום פריסה מחדש של האוכלוסייה

אוכלוסייתה של ישראל תגדל משמעותית בעשורים הקרובים ושטחה הבנוי של המדינה יכפיל את עצמו. בגוש דן לבדו יתווספו עוד מיליון וחצי בני אדם והמטרופולין ימשיך להוות את הלב הכלכלי של המדינה, שזקוק לצנתור דחוף - לפני שמערך התחבורה קורס לגמרי.

כאן יתרונה הגדול של התוכנית שלא מתיימרת לפרוס את האוכלוסייה בכל קצוות הארץ, אלא לענות על הביקושים, לצופף בנייה, לערב שימושים, לצמצם דרמטית את תקני החניה, ליצור מודל של שכירות ברת השגה בסמוך לתחנות (שתקוע יחד עם חוק המטרו) ולספק מקומות עבודה לאנשים שיוכלו להגיע אליהם באמצעות מערכת רכבות תת קרקעית ולא באמצעות השתרכות מייגעת בפקקים.

למעשה התוכנית היא הדרך להציל את ערי גוש דן משקיעה פרברית. היא הדרך לייצר מרכזים עירוניים תוססים שבהם בני אדם הולכים ברגל ולא מתנוונים במכוניות שאת הפיח מהאגזוזים שלהן הם נושמים.

אין ספק שהתוכנית אינה מושלמת, והגם שיש עוד מקום לביקורת עליה היא מסמנת כיוון נכון - שעשוי לשפר את איכות התכנון של המרחב העירוני בארץ.

התוכנית מגדילה את הצפיפות וטוב שכך, כי צפיפות קריטית לתפקודה של עיר ולתפקוד התחבורה הציבורית. כאשר עיר לא מספיק צפופה היא מתנוונת והתחבורה הציבורית נהפכת ללא כדאית - מה שמוביל בתורו להפחתת ההשקעה בה ולפגיעה בתדירותה ובאמינותה.

מערכת תחבורה ציבורית איכותית חייבת להישען על חיים עירוניים באינטנסיביות גבוהה וכדי שאלו יקרו - הם חייבים להישען על מערכת איכותית של תחבורה ציבורית - ולכן הבשורה בתוכנית גדולה.

השקעה במטרו נכונה רק במטרופולינים צפופים

יש הטוענים שהתוכנית פוגעת בפריפריה, אך התשובה לכך היא לא מוחלט. האם צריך להשקיע יותר בפריפריה? כן. אולם גם אם לא פופולרי להגיד זאת - דין אשקלון לא כדין גוש דן. תושבי אשקלון זכאים לתחבורה ציבורית איכותית בהרבה מזו שקיימת בה והמרחב באזור אף זקוק גם לרכבות קלות. אלא שהשקעה במטרו נכונה למטרופולינים צפופים וגדולים.

התוכנית מבססת מענה לביקושים הרותחים בגוש דן, ש־50% מהעסקים בישראל נמצאים בו. תוכניות קודמות ניסו למתוח כבישים ומסילות לכל קצוות הארץ והפקירו לחלוטין את מה שקורה בערים ובמטרופולינים עצמם.

יש להשקיע בתחבורה גם מחוץ לגוש דן כמובן, אך צריך לזכור שאין בכוחה של התחבורה לפזר את האוכלוסייה, אלא בעיקר לשדרג את איכות חייהם של אנשים.