לא רק כדי לחסוך בהוצאות: קומפיוג'ן מסיימת את ההסכם עם BMS

חברת הביומד הישראלית תסיים את הסכם הפיתוח המשותף עם בריסטול מיירס, ותנסה להתמקד באינדיקציות העצמאיות • מניית החברה צללה ביותר מ-90% מאז השיא לפני שנתיים

ענת כהן דייג, מנכ''לית קומפיוג'ן / צילום: רמי זרנגר
ענת כהן דייג, מנכ''לית קומפיוג'ן / צילום: רמי זרנגר

חברת קומפיוג'ן  הודיעה במהלך סוף השבוע על תהליך התמקדות אסטרטגי, ובעקבות זאת ירדה מניית החברה ביום שישי בנאסד"ק 5.8% לשווי של 126 מיליון דולר. מהשיא אליו הגיעה מניית החברה באוגוסט 2020, מדובר בהתרסקות של 92%.

הירידות מעידות על ההתלהבות של שוק הביומד מחברות עם טכנולוגיה מעניינת אבל ללא מוצרים בשוק במהלך 2020, שנעלמה כמעט לגמרי עד סוף 2021, והשפיעה במיוחד על חברות כמו קומפיוג'ן, שחיות שנים רבות על פוטנציאל וחלום.

בקופת החברה 97 מיליון דולר, לעומת 118 מיליון בסוף שנת 2021. קומפיוג'ן מעריכה כי השינוי יאפשר לה לשרוד עד 2024 על בסיס המזומנים שבקופתה.

מהלך הצמצום יכלול את סיום הסכם הפיתוח המשותף של החברה עם תאגיד התרופות בריסטול מיירס  (BMS). ההסכם נחתם ב-2018, ובמסגרתו הייתה אמורה התרופה COM701 של קומפיוג'ן להיבדק בניסוי קליני יחד עם שני מוצרים של BMS: מוצר שכבר נמצא בשוק, ומוצר עתידי. בהסכם הזה, קומפיוג'ן מימנה את ניסויי שלב 1, ואילו BMS סיפקה את התרופה שלה לניסוי, וגם השקיעה 12 מיליון דולר בקומפיוג'ן עם חתימת ההסכם ו-20 מיליון דולר נוספים ב-2021.

ברבעון הראשון רשמה קומפיוג'ן הוצאות מחקר בהיקף של 6.8 מיליון דולר. היא מעריכה כי החיסכון העיקרי מהפסקת ההסכם ירשם החל מתחילת 2023.

"לא היה פשוט להחליט על הפסקת ההסכם"

קומפיוג'ן הייתה אחת מחלוצות תחום הביולוגיה החישובית בישראל. לפני כעשור החליטה להתמקד בתחום האימונותרפיה, שימוש במערכת החיסון של המטופל כדי להילחם בסרטן. המוצר המצליח בתחום הוא קייטרודה של חברת מרק, שפועל במנגנון שנקרא PD1. גם לבריסטול מיירס מוצר במסלול זה שנמצא בשוק. הקטגוריה כולה מגלגלת מיליארדי דולרים.

גאוותה של קומפיוג'ן הוא על יכולתה למצוא מסלולים חדשים בתחום האימונותרפיה, שיכולים תיאורטית לפתוח לה שווקים חדשים לגמרי בתחום האימונותרפיה. כך היא מצאה את המסלול anti-PVRG ופיתחה עבורו את המוצר COM701. בהסכם עם בריסטול מיירס, קומפיוג'ן הייתה אמורה לנסות את COM701 בקומבינציה עם תרופת ה-PD1 של בריסטול, ובקומבינציה של שלושה, עם PD1 של ועם מוצר ממסלול TGIT של בריסטול. בינתיים בניסוי קטן קומבינציה של שני המוצרים (רק PD1 ו-COM701), הושגו תוצאות שהן קצת יותר טובות מסטנדרט הטיפול הקיים. אבל הוא מעולם לא נבדק בקומבינציה המשולשת.

המנכ"לית ענת כהן-דייג: "עכשיו כשמוצר ה-TGIT שלנו בשל, אנחנו חושבים שהוא הכי טוב בקטגוריה ורוצים לבחון את הקומבינציה דווקא איתו, ולא עם ה-TGIT של בריסטול מיירס. אבל במקרה כזה, אין שום סיבה שהם יתנו לנו את ה-PD1 שלהם כדי שנבחן אותו עם המוצר שלנו. במקום זאת נקנה PD1 בשוק, שכן זה מוצר מסחרי, ונבדוק את הקומבינציה המשולשת עם שני המוצרים שלנו, ה-anti-PVRG הייחודי לנו וה-TGIT שלנו שאנחנו חושבים שהוא הטוב ביותר".

החברה תבחן את המוצרים הללו בהתוויה של סרטן המעי הגס, שבה פעלה עם בריסטול מיירס, ובהצוויה של סרטן הריאות שבה בריסטול הייתה פחות מעוניינת, ועם סיום ההסכם קומפיוג'ן יכולה לפעול גם בה. בהתוויה זו המוצר יבחן בקומבינציה משולשת נוספת, ללא PD1, אבל עם כימותרפיה, ואם יצליח בכך היא תוכל לרשום את המוצר בעצמה, ללא תלות בחברה אחרת.

"ההחלטה לא הייתה פשוטה. להפסיק הסכם עם חברת פארמה גדולה שגם השקיעה בנו, זה לא משהו שעושים כלאחר יד", אומרת כהן-דייג, "אבל היה לנו נכון להתמקד".

לחברה גם הסכמים עם החברות באייר ואסטרהזנקה, ומוצרים שלה נמצאים בצנרת הפיתוח של החברות.

ההחלטה הובילה להורדת ההמלצה על המניה

בית ההשקעות ג'פריס הוריד את ההמלצה למניית החברה ל-Hold, וטען כי "אנחנו מבינים את ההגיון בהחלטה, אך היא מובילה לעיכובים בלוחות הזמנים של החברה ומעלה לדעתנו את הסיכון. מזומנים יהיו במחסור בתקופה הקרובה, ולא ברור מתי יגיעו אירועים מציפי ערך".

כותבי הדו"ח הוסיפו כי "החברה תוכל להמשיך לקדם אינדיקציות שמעניינות אותה כחברה קטנה, לעומת האינטרסים של בריסטול מיירס. אולם בתקופה הקרובה, משקיעים עלולים לראות זאת כאבדן עניין מצד החברה הגדולה", וזאת למרות שבג'פריז השתכנעו כי ההחלטה הייתה של קומפיוג'ן.

קומפיוג'ן צפויה לדווח לקראת סוף הרבעון הרביעי, איך יראו הניסויים הקליניים אליהם היא רוצה להיכנס ומה יהיו לוחות הזמנים שלהם.