עם התחייבות להשקעה של 300 מיליון שקל, חממת הביומד מתרחבת

זכייני חממת אינסנטיב בסיבוב הנוכחי כוללים את התאגידים BD ו-BMS, בהשקעות משמעותיות ראשונות בתחום הון הסיכון בארץ • שותפים נוספים הם אלביט, האוניברסיטאות תל אביב ובן גוריון והמרכז הרפואי שערי צדק

צוות קרן ההון סיכון פרגרין / צילום: Peregrine Ventures
צוות קרן ההון סיכון פרגרין / צילום: Peregrine Ventures

קבוצת הזכיינים החדשה של חממת אינסנטיב הודיעה כי התחייבה להשקיע במשותף 300 מיליון שקל בחברות שפועלות בחממה או בגרו ממנה. זאת, על רקע זכיית קבוצה זו במכרז חדש להפעלת החממה.

עד היום הופעלה חממת אינסנטיב על-ידי קרן הון הסיכון פרגרין וונצ'רס (Peregrine Ventures) לבדה, וכעת יצטרפו אליה חברת המכשור הרפואי BD (בקטון דיקנסון) וחברת התרופות BMS (בריסטול מיירס סקוויב), שתיהן בהשקעה משמעותית ראשונה בפעילות ייזום חברות חדשות בישראל. בנוסף יהיו שותפים בחממה אלביט מערכות, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון והמרכז הרפואי שערי צדק.

חממת אינסנטיב הביאה לעולם חברות כמו Valtech, שנמכרה ל-Edwards תמורת 690 מיליון דולר; CartiHeal, שנרכשה על-ידי Bioventusעבור 500 מיליון דולר; Cardiovalve, שלאחרונה נמכרה ל-Venus Medtech; ו-Eximo Medical, שנמכרה ל-Angio Dynamics ו-Neovasc.

קרן פרגרין, שצמחה יחד עם חממת אינסנטיב ולא מעט בזכות חברות שבגרו מן החממה, כבר מנהלת 600 מיליון דולר. הקרן זכתה כשותפה יחידה במכרז התחרותי הראשון של רשות החדשנות לאחר הרפורמה בתוכנית החממות, וכעת במכרז החדש היא צירפה אליה גורמים אסטרטגיים מתחומים מגוונים, בדומה לחממות אחרות של הרשות.

החממה נוסדה ב-2002 ומנוהלת על-ידי ליאור שחורי. 

ליאור שחורי, שותף בקרן פרגרין ומנכ''ל חממת אינסנטיב / צילום: יוסי צווקר
 ליאור שחורי, שותף בקרן פרגרין ומנכ''ל חממת אינסנטיב / צילום: יוסי צווקר

 מרחיבה את תחום העיסוק

עד היום השקיעה החממה בעיקר בתחום המכשור הרפואי, מן הקטגוריות המסוכנות יותר, עם דגש על מוצרים מושתלים בקרדיולוגיה. בשנים האחרונות משקיעה החממה גם בתחומי הרובוטיקה, פרוצדורות פולשניות בריאות ומכשירים רפואיים בשילוב AI.

כעת החממה מרחיבה מעט את תחום העיסוק של הקרן לסוגים נוספים של מכשור רפואי, מערכות רובוטיות משולבות AI, תרופות ממוקדות וכן דיאגנוסטיקה מתקדמת, כולל חיישנים חדשים ואנליזות "אומיקס" (אבחון באמצעות גנטיקה, דפוסי פעילות החלבונים, פעילות מערכת החיסון והמטבוליזם - ואף כל אלה יחד).

לדברי ליאור שחורי, "מאז הרפורמה בתוכנית החממות והמעבר למכרזים תחרותיים, ישנה עדיפות לזכיינים שמראים יכולת לבצע השקעות המשך בחברות החממה. השקעה של 150 מיליון שקל מקנה במקסימום הנקודות במכרז, ואילו אנחנו התחייבנו לסכום כפול. אגב, בחברות שבגרו מן החממה לפני הזכייה במכרז זה, השקיעה פרגרין כבר יותר מ-300 מיליון שקל". 

החממה תושק רשמית בספטמבר, כלומר בעוד כמה שבועות, "ואנחנו נגיע לשם כבר עם כמה חברות שבהן כבר השקענו", הוסיף שחורי.

איל ליפשיץ, שותף מנהל ומייסד משותף של קרן פרגרין, מסר: "הקמת הקונסורציום תעשיר ותגוון את היכולות שלנו להמשיך להוביל מיזמים צעירים בתחום מדעי החיים, לתמוך בהם פיננסית בכל מחזור החיים, לרבות השקעות המשך בשלבי צמיחה, ולהוביל אותם להצלחה בשוק העולמי".

ד"ר דניאל כץ, מנכ"ל BMS ישראל, מסר: "BMS מרחיבה את פעילות ההשקעות הישירות בחברות בשלבים מוקדמים בישראל, דרך שיתוף-הפעולה עם חממת אינסנטיב. שיתוף-הפעולה עם אינסנטיב, פרגרין ושאר שותפי הקבוצה מייצרים סינרגיה שתממש את הפוטנציאל הרב של הסטארט-אפ הישראלים בתחומי מדעי החיים".

"חלק מאסטרטגיית החדשנות של BD הוא להיכנס לשותפויות אסטרטגיות עם גורמים חיצוניים במטרה להפיק תועלת מהמוחות הטובים ביותר בתוך BD ומחוץ לה", אמר אופיר קליין, מנהל אזור ישראל ב-BD. "ישראל היא מוקד נהדר של חדשנות".