טסלה נאלצת להתמודד עם תחרות קשה בסין מצד שוק המכוניות הפורח

מכירות של מכוניות חשמליות והיברידיות בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם צפויות להגיע השנה לשיא של 6 מיליון

טסלה קרוסאובר מודל Y / צילום: יח''צ
טסלה קרוסאובר מודל Y / צילום: יח''צ

השוק המקומי הסיני של יצרניות מכוניות המונעות בסוגי אנרגיה חדשים פורח עם העלייה בביקוש, וכעת עומדת התחזית השנתית למכירות על שיא של 6 מיליון מכוניות השנה בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם. 

טסלה ויצרניות מכוניות חשמליות אחרות ממתינות להזרמה של מיליארדי דולרים כתוצאה מחקיקת האקלים 
אילון מאסק מכר מניות טסלה בשווי של 6.8 מיליארד דולר 
וורן באפט השקיע בענקית הרכב הסינית הזו, כעת היא מגיעה לישראל 

החברה BYD בגיבוי וורן באפט התגלתה כיריבה של ממש לטסלה, לאחר שכמות המכוניות שמכרה ביולי השנה יותר משילשה את כמות המכוניות שמכרה ביולי אשתקד, 162 אלף יחידות על־פי נתוני איגוד מכוניות הנוסעים הסיני. לפי נתונים שנמסרו מ־BYD עצמה, כחצי מהמכוניות האלה חשמליות לחלוטין והשאר היברידיות. 

תצוגה של BYD בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
 תצוגה של BYD בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

ירידה של 44% במכירות 

היחידה הסינית של טסלה ראתה ירידה במכירות של 44% בחודש שעבר לעומת השנה שעברה ומכרה רק 28 אלף מכוניות, כך נמסר מהאיגוד. כמעט 20 אלף מהמכוניות שמכרה טסלה מהמפעל בשנחאי נמכרו לשווקים מחוץ לסין, כך נמסר על־ידי האיגוד. לטסלה הייתה שנה לא קלה לאחר סגר קורונה באביב ושדרוג של המפעל שלה בשנחאי שגרם לכמה הפסקות בייצור בחודש שעבר.

עם התרחבות השדה התחרותי בתחום, גם מספר סטארט־אפים סיניים פחות מוכרים צומחים, וחלקם הגיעו בחודש שעבר לשיאי מכירות. Hozon Auto, Leap Motor ו־Seres Group Co, שמפתחת מכוניות חשמליות יחד עם וואוו (Huawei), מכרו כל אחת יותר מ־10,000 מכוניות ביולי, כך נמסר מהחברות. BYD, Hozon ו־Leap שלושתן הציגו לשוק דגמים שמחיריהם מתחילים בערך בשליש מהמחיר של הדגם הזול ביותר של טסלה.

הביקוש למכוניות חשמליות זולות יותר גדל בערים הפחות אמידות בסין, וזה עוזר למכירות של מותגים מקומיים, כך אמרה ג'ינג יאנג, אנליסטית בתחום הרכב בחברת הדירוגים פיטץ'. היא אמרה כי מה שיקבע בסופו של דבר תחרותיות של מותגים יהיה המחיר, המאפיינים החכמים של הדגמים וכן הבנת אופיים של הנהגים הסיניים.

סך־כל המכירות של מכוניות המונעות באנרגיה חדשה בסין, הכוללות מכוניות חשמליות ומכוניות היברידיות נטענות, עלה ביולי ב־117% בהשוואה לשנה שעברה ל־486 אלף מכוניות, כך נמסר מאיגוד המכוניות. זה העלה את תחזית המכירות לתחום זה השנה ל־6 מיליון מכוניות, לעומת תחזית ל־5.5 מיליון מכוניות. מדובר בנתון הכפול מהמכירות השנה שעברה, אז הייתה אחראית סין ליותר מחצי ממכירות המכוניות מסוג זה בעולם כולו. 

תמריצים לרוכשי מכוניות

מנהיגי סין הציגו תמריצים לרוכשי מכוניות להגברת המכירות, בעת שהממשלה צופה אל תעשיית הרכב כאפיק אפשרי להחייאת הכלכלה הסינית שנמצאת בהאטה. מכירות של מכוניות חשמליות היו חזקות בעת שמחירי הדלק בעולם נותרו גבוהים, וצרכנים מנצלים את הסובסידיות שמציעה הממשלה.

מאמציה של בייג'ינג גרמה לתעשייה לגדול שוב, לאחר התכווצות בין מרץ למאי, כששרשראות אספקה של תעשיית הרכב והייצור הופרעו במידה גדולה בגלל צעדים להכלת התפרצויות אומיקרון, ובשנחאי היו סגירות של לחלק מהמפעלים. עם הפריחה בשוק המכוניות החשמליות בסין, נעשית התחרות יותר ויותר אינטנסיבית.

סך מכירות מכוניות הנוסעים בחודש שעבר עלה ב־20% משנה קודם לכן ל־1.81 מיליון כלי רכב, כך נמסר מהאיגוד.

מכירות של מכוניות אנרגיה חדשה הוכפלו כל חודש ברוב השנתיים האחרונות, וכעת הן אחראיות ל־27% מסך שוק מכוניות הנוסעים בסין, על־פי נתוני האיגוד.

ענקיות רכב סיניות לוקחות את ההובלה לפני חברות זרות כמו טסלה ופולקסווגן. SGMW, יוזמה משותפת בין ג'נרל מוטורס והחברה בבעלות ממשלת סין SAIC Motor Group, הודיעה שלשום (ב') כי מכרה יותר ממיליון מכוניות חשמליות והיברידיות נטענות מאז 2017. מכונית הדגל החשמלית של החברה, Wuling Hongguang Mini הקטנטנה, היא אחד הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר בסין.

BYD משנזן, שהפסיקה לייצר מכוניות עם מנוע בעירה פנימי מסורתי במרץ, הייתה אחת המרוויחות הגדולות מהעלייה בביקוש, ומבחינת מספר כלי רכב שנמכרו הייתה היצרנית הגדולה ביותר בסין בשנה שעברה.

בטסלה, פולקסוואגן ו־BYD לא הגיבו מיד לבקשת תגובה. 

עננה של אי־ודאות מעל שרשראות אספקה

מועצת המדינה של סין אמרה בחודש שעבר כי תאריך את הטבת המס לרכישת מכוניות המונעות באנרגיה חדשה, מדיניות שבאופן מקורי הייתה אמורה לפקוע מתוקף בסוף שנה זו.

סיוע ממשלתי ימשיך לעודד מכירת מכוניות באוגוסט, והדבר צפוי להביא את השוק בחזרה לצמיחה השנה, כך אמר קוי דונגשו, מזכ"ל איגוד המכוניות.

ישנה עדיין עננה של אי־ודאות מעל שרשראות אספקה של מכוניות. וויליאם לי, מנכ"ל NIO, אחד מהמותגים המובילים של מכוניות חשמליות בסין, אמר בחודש שעבר כי מחסור ברכיבים הוביל ביולי לקיצוץ הייצור של אחד מדגמי הסדאן של החברה באלפי יחידות.