מיטב: כיום המניות בוול סטריט הכי יקרות מאז 2008 ביחס לריבית הפד

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב: "בכדי שהמכפיל הנוכחי יהיה פחות קיצוני ביחס לריבית הפד, הריבית צריכה לרדת, ו/או רווחיות החברות צריכה לעלות ולהוריד את המכפיל. אולם, סביר יותר שיקרה בדיוק ההפך, ותמחור המניות ביחס לריבית יקצין עוד יותר"

בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew
בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew

"שוק המניות ממשיך לעלות במהירות תוך ביצוע עודף משמעותי של מניות הצמיחה. מכפיל רווח עתידי של מדד S&P 500 עלה כמעט ל-19 מהשפל של 16 ביוני תוך עלייה במדד וירידה בתחזיות הרווח. מכפיל רווח אמור להיות תלוי בין היתר גם בגובה הריבית. לפי התשואה העודפת החזויה של S&P 500 ( מכפיל עתידי הפוך) מעל ריבית הפדרל ריזרב, שוק המניות כעת היקר ביותר מאז 2008. בהנחה שהריבית תמשיך לעלות לפי תחזית השווקים והמכפיל יישאר ללא שינוי, המצב הולך להקצין עוד יותר לקראת סוף השנה". כך כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, בסקירתו השבועית.

"בכדי שהמכפיל הנוכחי יהיה פחות קיצוני ביחס לריבית הפדרל ריזרב , הריבית צריכה לרדת, ו/או רווחיות החברות צריכה לעלות ולהוריד את המכפיל. אולם, סביר יותר שיקרה בדיוק ההפך, ותמחור המניות ביחס לריבית יקצין עוד יותר. גם ביחס לאלטרנטיבת השקעה באג"ח בדירוג השקעה המניות כעת הכי יקרות מאז 2008", הוא כותב.

בנוגע לשוק האג"ח האמריקאי הוא מציין כי פרמיית הסיכון עבור הזמן (Term Premium) באג"ח ל-10 שנים האמריקאי שמתפרסמת ע"י בלומברג נמצאת ברמה שלילית של מינוס 68%, אחת הנמוכות אי פעם. "אלמלא פרמיית הסיכון השלילית, תשואת האג"ח ל-10 שנים הייתה עומדת על כ-3.5%, מה שהיה ומשקף בצורה הגיונית יותר את הסיכונים הקיימים. לולא פרמיית זמן שלילית כל כך, עקום התשואות לא היה הפוך. דרך אגב, כשהעקום התהפך בעבר, פרמיית הסיכון של האג"ח ל-10 שנים הייתה דווקא חיובית". 

"הרוח הנגדית לשוק האג"ח צפויה להתגבר לא רק בגלל שעליית ריבית תהיה להערכתנו גבוהה מהתחזית, אלא גם בגלל הגידול הצפוי בהיצע האג"ח. ראשית, מספטמבר הפדרל ריזרב הולך להכפיל קצב צמצום המאזן מ-45 ל-90 מיליארד דולר בחודש. שנית, משרד האוצר האמריקאי עומד להגדיל יתרת המזומן בקופה מ-570 ל-700 מיליארד דולר עד סוף השנה, כפי שהודיעה לאחרונה, בניגוד לירידה בקופה בחודשים האחרונים".

עוד הוא מציין כי בישראל אין כמעט סימני האטה בכלכלה וקצב האינפלציה צפוי להמשיך ולעלות לפחות עוד מספר חודשים, אך הציפיות לריבית ל-3 חודשים בעוד 9 חודשים ירדו אצלנו מאמצע יוני מכ-3.5% ל-2.4%, לעומת ירידה מכ-4.2% ל-3.8% בארה"ב. "ככל הנראה התחזקות השקל יכולה להסביר ירידה חדה בציפיות בישראל. אולם, קיימת כאן סתירה מסוימת. התחזקות השקל תלויה בהמשך עליות בשוק המניות שיכולות להתקיים אם אין מיתון או האטה חריפה. אולם, בלי מיתון או האטה משמעותית יהיה קשה יותר להחזיר אינפלציה ליעד, מה שאמור לדחוף לעליית ריבית חזקה יותר בארה"ב ולהשליך גם על ישראל".