התחדשות עירונית ברמת גן: "בעיני עצירת התמ"א היא פשע"

שני בניינים בשכונת עלית ברמת גן ייהרסו • במקום 24 דירות ייבנו שם 59 דירות חדשות • הדיירים יקבלו דירה חדשה גדולה ב־9 מ"ר ביחס לדירה הקודמת וחניה

התחדשות עירונית ברחוב תרע''ד 4־6 רמת גן / הדמיה: איוולב מדיה
התחדשות עירונית ברחוב תרע''ד 4־6 רמת גן / הדמיה: איוולב מדיה

סיפור הפרויקט:

הרחוב נמצא במערב רמת גן, ליד בית הספר תלמה ילין, ובמרחק הליכה מתחנת הרכבת סבידור מרכז. אורן טפר, חבר ועד הדיירים בבניין תרע"ד 4, מספר כי "שכונת עלית היא אחת מהשכונות הראשונות של רמת גן. היא שקטה אך מקושרת לכל הצירים המרכזיים באזור". לדבריו, "אנחנו נגישים ברגל לכל המקומות המרכזיים של תל אביב כמו שרונה, תחנת הרכבת מרכז, לאזורי התעשייה וההייטק וגם לבורסה ברמת גן".

התחדשות עירונית ברחוב תרע''ד 4־6 רמת גן / צילום: אייל טואג
 התחדשות עירונית ברחוב תרע''ד 4־6 רמת גן / צילום: אייל טואג

"האוכלוסייה בשכונה השתנתה בעשרים שנים האחרונות. בעבר רוב האוכלוסייה הייתה מבוגרת, והיום יש המון זוגות צעירים. השינוי נבע מהרבה פרויקטים של תמ"א שהביאו קהל צעיר. האופי קהילתי - כולם מכירים זה את זה. המצב הסוציו אקונומי של הדיירים גבוהה - הרבה מהשכנים שלי הם עובדי הייטק".

"אני גר בדירה משנת 2000. שכרתי את הדירה למשך שש שנים וב־2006 רכשתי אותה תמורת 750 אלף שקל".

איך התחלתם את התהליך?
"התגבשנו בתחילת 2011, ולקח לנו הרבה זמן עד שקיבלנו את ההיתר בגלל הרבה סיבות, חלקן בירוקרטיות, אבל גם מולנו יש פרויקט 'גני אלרם' שנבנה בשנות ה־90, והם הגישו ערר בניסיון לטרפד את הפרויקט שלנו מכל מיני סיבות כמו חסימת שמש ועומס על החניה שנדחו על ידי ועדת הערר. אבל הוועדות הללו עיכבו את התהליך שלנו בשנים עד שקיבלנו היתר.

"גם לקורונה היה צד בעיכוב והסגרים עיכבו אותנו בעוד זמן. אבל ברמה העקרונית לא הייתה בעיה ולא הייתה התנגדות או סרבנות משום שבוועד הדיירים אפשרנו לכל אחד להיות שותף לקבלת ההחלטות, ובכדי למנוע ניסיון סחיטה עשינו בחוזה סעיף המחייב את היזם לתת תמורה שווה לכל הדיירים".

מה אתה ממליץ למי שמתחיל תהליך דומה?
"בעיניי, עצירת התמ"א היא פשע. ולא רק בגלל ענייני היצע נדל"ני אלא גם בגלל האספקט הבטיחותי של הרבה בניינים בארץ. באופן כללי, אני ממליץ בעיקר ללמוד את הנושא לפני שנכנסים לתהליך, לבחור שלושה־ארבעה יזמים ולעשות ביניהם מכרז".

לדירות עדיין אין מחירי שיווק. לפי מדלן, המתבסס על עסקאות עבר ומודעות באזור זה, ברחוב תרע"ד ממוצע מחיר דירה בת 4.5 חדרים בשטח 92 מ"ר בבניין חדש משנת 2019 הוא 3.66 מיליון שקל המשקף כ־40 אלף שקל למ"ר.

התמורה ליזם

35 דירות.

התמורה לבעלים

דירה חדשה גדולה ב־9 מ"ר ביחס לדירה הקודמת וחניה.

לו"ז

התקבל היתר בנייה בינואר 2022, הריסת הבניינים ביום שלישי האחרון.

​הפרויקט: תרע"ד 4־6 רמת גן, תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה)

המצב הקיים: שני בניינים: תרע"ד 4 בעל שלוש קומות ו־12 יח"ד, תרע"ד 6 בעל 3 קומות על עמודים ובסה"כ 12 דירות.

היזם: אשדר מקבוצת אשטרום

הקבלן המבצע: בוני בניין

האדריכל: מילבאואר ורמי וימר

עו"ד היזם: מ. פירון ושות' עורכי דין

עו"ד הדיירים: עורך הדין עמית ניסים ממשרד מינצר כרמון, ניסים משרד עו"ד
התחדשות עירונית