ירידה חדה בהיקף הדירות החדשות שנמכרו. ומי העיר המבוקשת ביותר?

לפי נתוני הלמ"ס, מכירת הדירות החדשות החלה לרדת לפני שנה, בקצב חודשי של 3.3%, שגובר בחודשים האחרונים • מחוזות חיפה ותל אביב הובילו את הירידות בהיקפי הרכישות • כרבע מהדירות החדשות שנמכרו ברבעון השני של השנה היו במסגרת "מחיר למשתכן"

בניית דירות חדשות באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
בניית דירות חדשות באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק הדירות החדשות חוזר שנתיים לאחור, מבחינת כמות הדירות החדשות הנרכשות. במחצית הראשונה של השנה מספר הדירות החדשות הנרכשות הגיע ל-23.8 אלף, ירידה של כ-11% לעומת המחצית הראשונה של השנה שעברה. ואולם ככל הנראה מדובר בתהליך שעדיין נמצא בעיצומו, שכן ברבעון השני של השנה נרשמה ירידה של 14% לעומת הרבעון הראשון של השנה, ובחודש יוני האחרון היקפי הרכישות היו נמוכים בכ-26% לעומת יוני 2021. הערים המובילות ברכישת דירות חדשות במחצית הראשונה של 2022 היו אשקלון, תל אביב ונתניה - כך עולה מנתוני הלמ"ס. 

הבריחה של הרוכשים והעסקאות הכי יקרות: כך נראה שוק היוקרה הישראלי ב־2022 
האם מחירי הדיור תמיד עולים? מחקר על פני 140 שנה גילה ממצאים מפתיעים 
לקנות או לא לקנות? 3 סוגיות שמגבירות את חוסר הוודאות בקרב רוכשי הדירות 

2022 מסתמנת כשנת מפנה, לשוק שמאז 2019 ועד 2021 רשם עלייה בנפחי העסקאות שבוצעו בו (למעט בתקופת הסגר הראשון של הקורונה ב-2020), כשהסימנים להתהפכות המגמה הופיעו עוד בשליש האחרון של שנה שעברה. מאוגוסט 2021 יש ירידה חודשית מהירה בקצב הרכישות, בהיקף של 3.3%.

מבחינת נתוני מגמה, אמצע השנה הנוכחית נמצא בנקודה דומה לאמצע 2020, ואולם הירידה בהיקפי הרכישות גוברת והולכת לאור נתוני המאקרו כלכליים (ריביות ואינפלציה שהחלה לעלות) ומחירי הדירות הגואים. על-פי הלמ"ס, כרבע מהדירות החדשות שנמכרו ברבעון השני של השנה היו במסגרת "מחיר למשתכן".

מחוזות חיפה ותל אביב הובילו את הירידות בהיקפי הרכישות. בשני המחוזות נרשמה ירידה של כ-29%. בייתר המחוזות נרשמו ירידות חד-ספרתיות באחוזים.

העיר שהובילה ברכישת דירות במחצית הראשונה של השנה הנוכחית הייתה אשקלון, שבה נרכשו 1,221 דירות; שנייה הייתה תל אביב, שבה נמכרו 1,206 דירות; ולמקום השלישי הגיעה נתניה עם 1,117 דירות. ביתר הערים נמכרו פחות מ-1,000 דירות חדשות במחצית הראשונה של השנה, וניתן לציין מביניהן את רמת גן, ירושלים, בית שמש וראשון לציון, שהגיעו למקומות הרביעי-שביעי בדירוג.

הירידה בהיקפי הרכישות הגדילה את מלאי הדירות הבלתי מכורות, ונכון לחודש יוני הוא הגיע לכ-47 אלף דירות, לעומת 44 אלף דירות בלתי מכורות שהיו בחודש אפריל האחרון.