דוח כספי בהפתעה: לראות במשקיעים שותפים, ולא רק במילים

חברות ציבוריות רבות בת"א אינן מעדכנות את המשקיעים מתי הן עתידות לפרסם את הדוחות הכספיים, מפרסמות אותם במהלך יום המסחר, אינן מקיימות שיחות ועידה ולא מדווחות בשפה האנגלית • מומלץ שיאמצו שורה של צעדים המהווים סטנדרט בשוקי הון מפותחים

על החברות החדשות והוותיקות בת”א להקפיד על שורה של צעדים מתבקשים המהווים סטנדרט בשוקי הון מפותחים / צילום: Shutterstock
על החברות החדשות והוותיקות בת”א להקפיד על שורה של צעדים מתבקשים המהווים סטנדרט בשוקי הון מפותחים / צילום: Shutterstock

הכותב הוא סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך בת"א. הדעות והמסקנות המובאות בכתבה הן בבחינת הבעת דעה של הכותב בלבד. אין לראות באמור משום מצג או התחייבות של הבורסה או משום המלצה או עצה לנהוג בדרך זו או אחרת, לרבות בכל הקשור לקבלת החלטת השקעה, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם 

בשלוש השנים האחרונות חווה בורסת תל אביב רנסנס שבעקבותיו אחת מכל ארבע חברות שרשומות למסחר כיום היא חברה ציבורית חדשה. החברות מנפיקות את מניותיהן לציבור כדי לגייס הון להמשך צמיחתן, לאפשר חילופי דורות בחברות משפחתיות, לאפשר לבעלי מניות להנזיל את הונם בחברה ועוד, אבל החיים כחברה ציבורית אינם מתנקזים רק לאירוע ההנפקה. לאחריה הם מחייבים קוד התנהגות המותאם לסטנדרטים הבינלאומיים כחברה ציבורית המתכננת מערכת יחסים ארוכת טווח עם המשקיעים שלה.

עונת הדוחות הכספיים בעיצומה, אולם חברות ציבוריות רבות שנסחרות בת"א אינן מדווחות למשקיעים מתי הן עתידות לפרסם את הדוחות, מפרסמות אותם במהלך יום המסחר ולא לפני המסחר או אחריו, אינן מקיימות שיחות ועידה עם משקיעים, לא מצרפות מצגות, אינן מתייחסות באופן סדור לאלמנטים של ESG (השקעות אחראיות, חברתיות) ולא מדווחות בשפה האנגלית.

אם ברצונן למקסם את הפלטפורמה הבורסאית, על החברות החדשות והוותיקות בת"א להקפיד על שורה של צעדים מתבקשים המהווים סטנדרט בשוקי הון מפותחים, שבישראל הם מיושמים באופן סלקטיבי.

להמעיט בהפתעות ובתזמוני פרסום דוחות תמוהים

החברות הציבוריות חייבות לראות בכלל המשקיעים שלהן שותפים, לא רק ברטוריקה יפה, אלא בעיקר במעשים. הן  אינן יכולות להפתיע את המשקיעים-השותפים, ולכן עליהן לעדכן מראש מתי בכוונתן לפרסם את תוצאותיהן הכספיות, כך שהמשקיעים יוכלו להיערך לכך.

בנוסף, על החברות להימנע מלפרסם את תוצאותיהן הכספיות במהלך יום המסחר, אלא לאמץ התנהלות בינלאומית מקובלת - של דיווח לפני פתיחת המסחר או מיד לאחר תום יום המסחר.

פרסום שכזה מאפשר למשקיעים להקדיש את הזמן הנדרש לעיון בדוחות הכספיים, ובמקביל משמר את רצף המסחר היומי בנייר הערך. כל מי שהשקיע מימיו במניה בבורסה בתל אביב, מכיר את האכזבה העצומה כאשר חברה שבה הוא מושקע מפרסמת דוח כספי בהפתעה. את הריטואל הלא בריא הזה חובה לתקן, ויפה שעה אחת קודם.

חברה שסבורה כי פרסום דוח כספי טוב במהלך יום המסחר ימקסם את ההשפעה החיובית על המניה, שוגה בראייה קצרת טווח שפוגעת בערך לבעלי המניות בטווח הארוך. לא אחת אנו שומעים טענות של משקיעים זרים באשר לתזמון פרסום הדוחות בת"א ועל הקושי שלהם להשקיע בחברות שנוהגות כך.

חברה ציבורית שמבינה את ערך השקיפות, תנהג בתבונה לו תקיים שיחת ועידה רבעונית עם המשקיעים שבה תאפשר לשאול שאלות רלוונטיות את ההנהלה, ובמקביל תבנה מצגת רבעונית ותצרף אותה באופן עקבי לדוחות הכספיים.

דוחות ומצגת באנגלית, לטובת המשקיעים הזרים

בהינתן הכיסוי האנליטי החסר של מרבית החברות בבורסת ת"א, קיימת חשיבות כפולה ומכופלת לשקיפות מקסימלית של החברות הציבוריות בכל הנוגע לתזמון דוחותיהן הכספיים, שכן למרבית המשקיעים אין קשר ישיר להנהלות החברות בימים שבשגרה. יתר על כן, מרבית החברות בישראל אינן מספקות הנחיות למשקיעים ביחס לתוצאות העתידיות, ולפיכך הדוח הכספי הוא מגה-אירוע עבור המשקיעים, שנדרשים להבין את הסיטואציה העסקית העדכנית של החברה.

פרסום הדוחות בשפה האנגלית לצד מצגת חברה באנגלית צריך להיות סטנדרט של כל חברה ציבורית, במטרה למשוך אליה משקיעים זרים. צמיחת המכירות של מוצרי המידע של הבורסה המקומית מלמדים כי יותר ויותר משקיעים זרים עוקבים אחריה ולוקחים חלק במסחר המקומי, ומכאן שהיכולת לקרוא את הדוחות הכספיים היא קריטית.

פרסום דוח ESG (בסוגיות סביבה, חברה וממשל תאגידי) הוא רף נוסף שאליו צריכות החברות הציבוריות לשאוף, שכן עוד ועוד משקיעים מגדירים שיקולים אלו כשיקולי מפתח בקבלת החלטות השקעה. חברות ציבוריות שלא מתקשרות לציבור המשקיעים סוגיות אלו, ממסכות את תהליך קבלת החלטות ההשקעה של המשקיעים ועלולות לאבד רלוונטיות בעיני קהלים מתרחבים - קיימים ופוטנציאליים.

אימוץ סטנדרטים של שקיפות על ידי החברות הציבוריות יתמוך בסחירות ובנזילות של ניירות הערך ויגוון את בסיס המשקיעים בחברה. אך השקיפות חייבת להיות גם בדרך שבה נכתב הדיווח המיידי, על ידי שימוש בשפה ברורה ופשוטה וקלה להבנה.  

ולבסוף, להוציא דיווחים באופן אחראי וראוי ולא להפוך כלי חשוב זה לחלק מקמפיין יחסי הציבור של החברה.

קוד ההתנהגות הוא הבסיס לגיוס הון וחוב

בבורסת ת"א נסחרות לא מעט חברות בעלות שווי שוק בינוני וקטן, ומטבע הדברים לאלו קשה יותר להקדיש משאבים ניהוליים סדירים להתנהלות אופטימלית מול שוק ההון. בחברות שכאלו קורה לא אחת שהמיקוד הניהולי מושקע בזכייה בחוזה הבא או בגיוס המימון הבא והן מחמיצות את הקשר התקין והשוטף עם שוק ההון. מדובר בטעות נפוצה, שכן אין להזניח את הקשר עם המשקיעים הקיימים והפוטנציאלים ויש לטפח מערכת יחסים זו לטווח הארוך.

קוד התנהגות זה של חברה ציבורית מול משקיעיה הוא הבסיס לגיוס הון בוואלואציות משופרות ולגיוס חוב במרווחי סיכון נמוכים.

בחייה של כל חברה ישנם ימים יפים יותר וימים יפים פחות ואולם על החברות לשמור על עקביות בשקיפות ובתקשורת שלה עם ציבור המשקיעים הקיימים והפוטנציאלים. כולנו מכירים חברות "שנכנסות לממ"ד" בתקופות עסקיות מורכבות מתוך הערכה שכאשר המציאות העסקית תשתפר המשקיעים ימחלו לה על התקופה בה הייתה מנותקת קשר ואולם לא כך הדבר. לכן יש משמעות אמיתית לקשר השוטף של הנהלת החברה מול המשקיעים ובעלי המניות, לשקיפות ובהירות הדיווחים. רק כך, יוכלו לבסס את אמונם מול החברות ולהמשיך ולהשקיע בהן לטווח הארוך.