שיא של יותר מ-40 שנה בבריטניה: האינפלציה ביולי זינקה ל-10.1%

האינפלציה בבריטניה ממשיכה לעלות: מדד המחירים לצרכן בממלכה זינק ל-10.1% - מדובר בשיא של כ-40 שנה • מעבר לאינפלציה הגבוהה, בנק אנגליה חוזה גם מיתון מתקרב ותקופה של "סטגפלציה" • הממשלה הבריטית נמצאת כעת בשיתוק ואינה פועלת להיאבק בהשלכות האינפלציה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון סירב לכנס דיוני חירום בנושא האינפלציה הגואה / צילום: Associated Press, Matt Dunham
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון סירב לכנס דיוני חירום בנושא האינפלציה הגואה / צילום: Associated Press, Matt Dunham

שיעור האינפלציה בבריטניה ביולי עבר את כל התחזיות, וזינק ל-10.1% (בהשוואה ליולי אשתקד) - כך עולה מנתונים שפורסמו הבוקר (ד') על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (ONS) בממלכה המאוחדת. גם אינפלציית הליבה - ללא אנרגיה ומזון - זינקה ל-6.2%, מעבר לציפיות האנליסטים.

חלק הארי של ההתייקרויות הגיע מתחום המזון. יצרני מזון באירופה הזהירו בחודשים האחרונים כי טרם העבירו את מלוא ההתייקרויות לצרכנים, ותהליך זה נמצא כעת בעיצומו. ביוני עמד שיעור האינפלציה בבריטניה על 9.4%.

מקרה המבחן הבריטי: שש העלאות ריבית לא עזרו למתן את האינפלציה
סבסוד תחבורה ומיסוי חברות ענק: הצעדים באירופה למאבק ביוקר המחיה 

למעשה, העלייה במדד המחירים לצרכן שנרשמה ביולי היא הגבוהה ביותר מזה יותר מ-40 שנה. רק בפברואר 1982 נרשמה אינפלציה גבוהה יותר בממלכה המאוחדת. אנליסטים העריכו כי האינפלציה ביולי תעמוד על 9.8%. "בנק אנגליה", הבנק המרכזי של בריטניה, פרסם תחזית עגומה לפני כשבוע לגבי תוחלת המאבק בעליות המחירים, והעריך כי האינפלציה תזנק ל-13% עד סוף השנה, לפני שתתחיל לרדת.

הבנק עומד בפני ביקורת ציבורית ופוליטית על כך ש"נזכר מאוחר" להעלות את הריבית במשק, ונקט צעדים מדודים בלבד. הריבית על הפקדות הבנקים בבריטניה עלתה בשבוע שעבר ל-1.75%, לעומת 2.25% בארה"ב. עם זאת, נגיד הבנק אנדרו ביילי הבהיר בדיונים בפרלמנט כי ישנם גורמים "הנמצאים מחוץ לשליטתנו", כמו מחירי האנרגיה ומחירי המזון וכן כי עלייתם גורמת לתגובת שרשרת של העלאות מחירים. לצד התחזית הגבוהה לאינפלציה חוזה בנק אנגליה גם מיתון מתקרב לכלכלה הבריטית, ותקופה של "סטגפלציה".

הממשלה משותקת, וג'ונסון נופש

הממשלה הבריטית נמצאת כעת בשיתוק ואינה פועלת למעשה בצעדים תקציביים כדי להיאבק בהשלכות האינפלציה, משום שהמפלגה השמרנית נמצאת בהליך בחירה-מחדש של ראש המפלגה, שיכהן גם כראש הממשלה. ראש הממשלה המכהן בוריס ג'ונסון סירב לכנס דיוני חירום בסוגיות כמו סיוע לתושבים עניים ברכש מזון או בהוצאות על חימום (שצפויות לזנק עוד יותר באוקטובר כאשר מחיר גג שקבעה הממשלה יעלה משמעותית). ג'ונסון נמצא כעת בחופשה פרטית, וזכה לביקורת ציבורית על כך שמדובר בחופשת-קיץ שנייה שהוא לוקח.

תוצאות הבחירות במפלגה השמרנית יתפרסמו ב-5 בספטמבר. ליז טראס, שרת החוץ המכהנת שנחשבת למועמדת המובילה במרוץ המתנהל כעת וכולל הצבעה באמצעות הדואר של כ-160 אלף חברי המפלגה השמרנית, הבטיחה להוריד מסים כדי לסייע לציבור "לגמור את החודש". מקורבים אליה הדליפו לתקשורת השמרנית במדינה כי ייתכן שהממשלה תשנה את יעדי האינפלציה המוכתבים לבנק המרכזי, בניסיון למנוע ממנו להעלות ריבית עוד ועוד, ולאפשר צמיחה במשק. הנגיד ביילי, עד כה, אמר כי המנדט היחיד שלו כעת הוא "להוריד את האינפלציה, בלי אם ובלי אבל".