​אתרי הקניות שפועלים באונליין בלבד רושמים החודש עלייה של 5% בהזמנות

ענקית התיירות בוקינג מזנקת הקיץ למקום הרביעי במדד הרכישות של הישראלים, וגם אתר הקופונים GROO מצטרף למגמה • טרנד הפיסטוק מגיע לפיצה דומינו'ס ומחזיר אותה אל רשימת אתרי המזון הפופולריים • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים ביותר בארץ

קניות ברשת / צילום: Shutterstock, Natee Photo
קניות ברשת / צילום: Shutterstock, Natee Photo

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,000 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך.

באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.

חיבת הישראלים לחופשות במהלך חודשי הקיץ לצד ההעדפה לאתרי מרקטפלייס מאפיינים את רכישות הישראלים באונליין במהלך חודש יולי 2022. מבין רשתות השיווק הגדולות, שופרסל ורמי לוי שומרות על מעמדן, בעוד יינות ביתן יוצאת מהמדד, וטיב טעם מתחזקת על חשבונה.

הנתונים המוצגים במדור זה בסיכומו של כל חודש מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים שאינם פועלים גם בחנויות פיזיות; רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין; והזמנות מקוונות מתחום האוכל.

בנוסף, הפעם כולל המדור סקר מיוחד שביצעה שופ אנליטיקס עבור גלובס באמצעות חברת פאנל וויו, שבו נשאלו המשיבים (יהודים וערבים, מעל גיל 18) לסיבות שבגינן הם בוחרים לבצע רכישות באונליין. התשובות הפופולריות ביותר היו שמדובר בקניות נוחות ללא צורך ביציאה מהבית ועמידה בתור; וכן חיסכון בזמן, בפקקים, בחיפוש חניה ובתשלום על דלק.

עוד עולה מהסקר כי משיבים רבים חשים שהקניות באונליין זולות יותר (בעיקר מאתרים בחו"ל), קל יותר להשוות מחירים, וניתן לבחור מתוך מגוון עצום של חנויות ומוצרים בזמן הפנוי ואף במהלך העבודה.

 
  

מגוון אתרי האופנה

חודש יולי 2022 מתאפיין בעלייה של כ־5% בהזמנות באתרי אונליין ללא חנויות פיזיות, בהשוואה לחודש יוני. עלי אקספרס נמצא במקום הראשון גם החודש, עם כ־64% מסך ההזמנות. לאחרונה התבשרנו כי הענקית הסינית פותחת מחסנים לוגיסטיים בישראל לטובת קיצור זמני ההמתנה והמשלוח, מה שעשוי להוביל גם להורדת מחירים - ולהגדיל עוד יותר את הנתח שלה.

אתר אמזון ממוקם במקום השני עם כ־8% מסך ההזמנות. לפני כשבועיים פורסם כי החברה רוכשת את iRobot, שאחראית למותג שואבי האבק הפופולרי רומבה, תמורת 1.7 מיליארד דולר. יהיה מעניין לעקוב האם הרכישה תשפיע על פעילות האיקומרס שלה בארץ.

כצפוי בחודשי הקיץ, אתר בוקינג מטפס ביולי למקום הרביעי, עם גידול של כ־70% במספר ההזמנות לעומת חודש יוני. מניתוח הנתונים עולה כי רוב ההזמנות הן לחודשים יולי־אוגוסט, כאשר בארץ היעד הפופולרי הוא תל אביב, ובאירופה הדגש הוא על טורקיה ומדינות מזרח אירופה. ניתן לראות גם הזמנות לתקופת החורף - נובמבר־דצמבר.

אתרי האופנה תופסים שלושה מקומות בטבלה: שיין במקום השלישי, טרמינל X במקום השישי, ונקסט במקום השביעי.

בסקר שערכה שופ אנליטיקס עבור גלובס נשאלו לקוחות האופנה באונליין מהן הסיבות שהובילו אותם לרכישה. מתוך התשובות שחזרו על עצמן, עולה כי הלקוחות מעריכים את המגוון העצום ואת המחירים הנוחים, את אפשרות ההחזרה וההחלפה, את הצגת הבגד בזוויות שונות ובצבעים שונים ואת העובדה שיש טווח רחב יותר של מידות בהשוואה לחנויות הפיזיות.

אתר GROO סוגר את הטבלה במקום העשירי, עם גידול של כ־30% במספר ההזמנות לעומת החודש הקודם. הרכישות הבולטות הן של שוברי ארוחות, רהיטים, כניסות מוזלות לאטרקציות, חופשות ועוד.

היתרון הקוסמטי

אתר שופרסל, שהכריז לאחרונה על פיתוח מרקטפלייס בנוסף לליבת עסקי האיקומרס שלו, ממשיך להוביל את קטגוריית אתרי האונליין של רשתות שמחזיקות גם בחנויות פיזיות - עם נתח הזמנות של 41%. סופר־פארם והמרקטפלייס שלו נמצאים גם החודש במקום השני, עם נתח של כ־21% מסך ההזמנות בעשיריה המובילה, בדומה לחודש יוני. ממחקרי שופ אנליטיקס עולה כי בשני המקרים גם מדובר באתרים המובילים בישראל במכירת מוצרי קוסמטיקה וטיפוח.

בסקר שערכה שופ אנליטיקס נבדקו הסיבות העיקריות לרכישת מוצרים אלה. מהתשובות עולה כי חלק מהמשיבים ציינו לטובה את היכולת לבצע משלוח ואיסוף מסניפי סופר־פארם, ואת העובדה ששתי הרשתות מציגות לעיתים הנחות שתקפות רק לאונליין. אחרים היו מרוצים מהעובדה שניתן לבחור מוצרים תוך כדי קריאת ביקורות באינטרנט, ללא לחץ של מוכרנים ברצפת המכירה.

נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ
 נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ

נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, מסביר כי "רשתות שמציעות איסוף עצמי בפריסה ארצית, כמו סופר־פארם ו־KSP, ממנפות את המדיום להצלחה קופתית. גם יוקר המחיה משחק תפקיד, והישראלים מזמינים יותר באתרים הבינלאומיים המוכרים. יחד עם זאת, חלק מאתרים אלה אינם מוכרים מספיק בארץ, וטראפיק הרכישות מהם נמוך".

רשת הסופרמרקטים רמי לוי ממוקמת במקום השלישי, עם כ־9% מסך ההזמנות, ואילו טיב טעם, שהודיעה לאחרונה על הרחבת שירות המשלוחים לצפון, כולל בשבתות ובחגים, נמצאת במקום העשירי עם 2% מסך ההזמנות. רשת יינות ביתן, שרשמה נוכחות קבועה במדד בחודשים האחרונים, לא נכנסה הפעם - נתון מעניין לאור כניסתה הצפויה לארץ של קרפור הצרפתית (שתחליף את סניפי יינות ביתן ומגה).

הטעם המוביל

חברת המשלוחים וולט, שעלתה לאחרונה בקמפיין טלוויזיוני, מציגה החודש גידול בנתונים ואחראית על כ־63% מההזמנות בחמישייה המובילה של אתרי הזמנות ממסעדות.

דומינו'ס פיצה, שלא נכנסה ביוני לחמישייה המובילה, ממוקמת החודש במקום הרביעי עם 6% מסך ההזמנות, בין השאר בעקבות הכנסת קינוחים חדשים, כמו פיצה עם רוטב פיסטוק, רוטב שוקולד לבן ושברי פיסטוק.

לדברי יעקובי, "טרנד הפיסטוק ניכר גם באונליין, וניתן לראות ביולי גידול של כ־60% במספר ההזמנות של פריטי המזון המבוססים על טעם זה, החל מגלידה גולדה דרך פיצה דומינו'ס ועד לג'פניקה ואחרים".