"אנו חיים בתקופה דרמטית": הקורונה הלכה, רווחי אילקס התפוגגו והמניה צנחה

יבואנית הציוד הרפואי פרסמה דוחות מאכזבים ובמרכזם ירידה חדה בהכנסות וברווחיות שתרמה לה הקורונה • לכך הצטרפו גידול בהוצאות על רקע תנודות בשערי מט"ח, שיבושים בשרשרת האספקה והתייקרות עלויות כוח האדם

תמי גלילי, מנכ''לית אילקס / צילום: איל יצהר
תמי גלילי, מנכ''לית אילקס / צילום: איל יצהר

דעיכתה של מגפת הקורונה היא חדשות משמחות לכלל הציבור, אך מאכזבות למשקיעים במניית אילקס מדיקל . יבואנית המכשור הרפואי שבשליטת משה בן שאול ובניהול בתו תמי גלילי, דיווחה על איפוס רווחיה ברבעון השני ביחס לרווח של עשרות מיליוני שקלים במקבילו אשתקד. זאת על רקע ירידה חדה במכירות של בדיקות קורונה, תנודות בשערי מט"ח שפגעו בחברה, שיבושים בשרשרת האספקה והתייקרות בעלויות כוח האדם.

אילקס מדיקל פועלת בעיקר בשיווק מכשור מעבדות וחומרים לדיאגנוסטיקה, ובתוך כך בפעילות האבחון של נגיף הקורונה ופיתוח וייצור מכשירי הנשמה. ברבעון השני של השנה רשמה החברה ירידה במכירות הבדיקות לקורונה, והכנסות תחום הדיאגנוסטיקה צנחו ב-14% ל-105.4 מיליון שקל, בעוד שה -EBITDA (רווח לפני פחת, מסים והפחתות) נחלש ב-42% ל-21.6 מיליון שקל.

 
  

גם תחום מכשירי ההנשמה, שהביקוש להם התגבר מאוד במהלך התפשטות המגפה בעולם לנוכח מקרים קשים של חולים, חווה פגיעה משמעותית, וההכנסות ממנו צללו ב-77% ברבעון ל-1.4 מיליון שקל והסבו לאילקס הפסד של 2.5 מיליון שקל.

כלל הכנסות אילקס הסתכמו ברבעון ב-185 מיליון שקל, ירידה של 12.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי צלל ב-71% ל-11.1 מיליון שקל, בין היתר בשל התחזקות הדולר מול השקל, שהקפיצה את הוצאות המימון ל-9.8 מיליון שקל ברבעון. כך נרשם בשורה התחתונה רווח נקי מזערי של 59 אלף שקל, לעומת 31.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

"השפעות חיצוניות ששיחקו לרעתנו"

בסיכום המחצית ירדו הכנסות החברה ב-11.3% ל-439 מיליון שקל, הרווח התפעולי ירד בשיעור מתון יחסית של 15% ל-77.7 מיליון שקל, ובשורה התחתונה התכווץ הרווח הנקי ב-36% ל-44.8 מיליון שקל.

המשקיעים המאוכזבים הפילו את מניית החברה ב-20% ביום חמישי, אובדן של רבע מיליארד שקל משווי השוק ביום אחד. מאז השיא שרשמה בינואר צללה המניה ב-46%. 

המנכ"לית תמי גלילי אמרה לגלובס כי "ברבעון שחלף היו מספר השפעות חיצוניות שלא שיחקו לטובת החברה. ביניהן שערי המטבע. השפעה נוספת היתה התייקרות לוגיסטית ברמה הגלובלית, שכללה בין היתר את השפעת המחסור בשבבים".

עוד ציינה גלילי את "התייקרות המשאב האנושי", שהיא כיום טרנד ארצי, לדבריה. "הרבעון השני היה 'נקי' ממכירות לתחום הקורונה, ועיקר ההשפעות על הרווחיות היו חיצוניות. אנו חיים בתקופה דרמטית, ופועלים נמרצות לבניית מנועי צמיחה חדשים, אשר יהוו בסיס חזק לצד הפעילויות המסורתיות של החברה, ומאמינים כי מאמצים אלה יישאו פרי בתקופה הקרובה".