מה באמת אומרים הסקרים על המתמודדים בפריימריז של מרצ?

המתמודדים בפריימריז של מרצ ביקשו להראות שהסקרים איתם. העובדות פחות • המשרוקית של גלובס

זהבה גלאון ויאיר גולן, טוויטר, 17.8.22 / צילום: רמי זרנגר, כדיה לוי
זהבה גלאון ויאיר גולן, טוויטר, 17.8.22 / צילום: רמי זרנגר, כדיה לוי

מרצ עורכת השבוע פריימריז לראשות המפלגה, ועל אף שהתחזיות מעניקות לסמן השמאלי בכנסת מספר מנדטים נמוך, המאבק על ההנהגה הפך באחרונה יצרי במיוחד. זהבה גלאון, מי שהייתה יו"ר המפלגה וכעת מבקשת לשוב לתפקידה, פסקה בטוויטר: "הסקרים קובעים: מרצ בראשותי מחזירה את השמאלנים הביתה". לטקסט צורפה גרפיקה שמתיימרת להראות "שקלול תוצאות המועמדים בסקרים שונים", ולפיה מרצ בראשות גלאון זוכה ל־6 מנדטים, בעוד תחת סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, המתמודד מול גלאון, מרצ מקבלת 4 מנדטים בלבד. גולן מצדו האשים שמדובר ב"מצג שווא" והגיב בממוצע סקרים משלו שמראה את מרצ עם קצת מעל 3 מנדטים, וכיתוב: "זהבה הורידה את מרצ לסף אחוז החסימה". מי צודק?

כדי לבדוק את החישוב של גלאון חזרנו לכל הסקרים שנעשו מאז היציאה לבחירות ובחנו כמה מושבים מקבלת מרצ בראשותה ובראשות גולן. מתברר שאין הרבה כאלה: שלושה בלבד מתוך 30 השוו את השניים ראש בראש, עוד אחד בדק את גלאון בהשוואה למרצ בראשות מועמד גנרי, וסקר נוסף בחן את מרצ תחת גלאון בלבד. בשאר הסקרים הוצגה המפלגה לנשאלים ללא יו"ר ספציפי. ומה ניתן ללמוד מקבוצת דגימה מצומצמת זו? לגבי גולן, הציוץ של גלאון די מדייק: בשלושת הסקרים בהם הוא נבדק, מרצ בראשותו זכתה בממוצע ל־4.25 מנדטים. גלאון כנראה עיגלה מעט כלפי מטה. לגבי גלאון עצמה נראה שהמספרים נמתחו קצת יותר: ממוצע חמשת הסקרים בהם היא הוצגה כיו"ר המפלגה לנשאלים מעניק למרצ 5.2 מנדטים, רחוק מה־6 שהוצגו בציוץ שלה.

ומה באשר לטענה של גולן, לפיה כניסתה של גלאון דווקא פגעה במרצ? כאן הנתונים בעייתיים אפילו יותר. גולן שיתף צילום מסך ממרכז הסקרים של "הארץ", שמאגד את כל הסקרים מאז היציאה לבחירות. משום מה, גולן התחיל את חישוב הממוצע שלו ב־1.7, בעוד גלאון הודיעה על כניסתה למירוץ רק ב־19.7. כשמשווים את מספר המושבים של מרצ בסקרים עד אז, כשגולן היה המתמודד היחיד, למנדטים שהמפלגה מקבלת מאז הצטרפות גלאון, מתקבלת תמונה הפוכה: מרצ ללא גלאון במרוץ זכתה בממוצע ב־2.8 מנדטים, לעומת 4 מנדטים שמקבלת המפלגה בסקרים מאז שהיא חזרה.

כדאי לסייג ולהזכיר שברוב מוחלט של הסקרים לא הוצג מועמד כלשהו בראשות מרצ, כך שהמגמה לא בהכרח מלמדת על חוזקה של גלאון על פני גולן, אלא על התחזקות כללית של מרצ. בכל סקרי הראש בראש, המפלגה עברה את אחוז החסימה הן תחת גלאון והן תחת גולן.

ממטה זהבה גלאון נמסר: "עד שזהבה נכנסה למירוץ, גם כשהמועמד היחידי היה יאיר גולן, מרצ התנדנדה סביב אחוז החסימה כשבסקרים רבים לא עברה - וכל הגוש היה בסכנה. לכן זהבה חזרה. מאז חזרתה בסקרים שבדקו אותה בראשות המפלגה מרצ צומחת לחמישה ושישה מנדטים, וחשוב מכך מקטינה את האיום מחזרת נתניהו ובן גביר. מאחלים למתמודדים לרשימה הצלחה רבה מחר בפריימריז של מרצ, הבית של השמאלנים והשמאלניות".

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יאיר גולן, זהבה גלאון

מפלגה: מרצ

תאריך: 17.8

ציטוט: "זהבה הורידה את מרצ לסף אחוז החסימה". "הסקרים קובעים: מרצ בראשותי מחזירה את השמאלנים הביתה"

ציון: לא נכון ברובו, חצי נכון

הפריימריז לראשות מרצ ממשמשים ובאים. ככל שיום הבחירות הגורלי מתקרב - ואיתו ההכרעה מי יוביל את הרשימה ואת השמאל הישראלי כולו על אלפי חבריו - כך הופכים קרבות הבוץ בין שני המועמדים למלוכלכים ויצריים יותר. ב-17.8 העלתה זהבה גלאון, יו"ר המפלגה לשעבר ששבה מן הכפור על מנת להציל את ביתה הפוליטי ממלתעות אחוז החסימה, ציוץ פסקני וחד משמעי לכאורה: "הסקרים קובעים: מרצ בראשותי מחזירה את השמאלנים הביתה , יוצרת בידול ממפלגות המרכז ומחזקת את מרצ יותר מכל מועמד אחד. 6 מנדטים זאת רק ההתחלה". לטקסט צורפה גרפיקה שמראה "שקלול תוצאות המועמדים בסקרים שונים", ולפיה מרצ בראשות גלאון זוכה ל-6 מנדטים, לעומת 4 מנדטים אם יוצב בראש המפלגה יאיר גולן.

גולן לא נשאר חייב, ועוד באותו יום לאחר כמה שעות השיב ל"מצג השווא" של גלאון ב ציוץ וגרף משלו: " זהבה הורידה את מרצ לסף אחוז החסימה. אף אחד לא יבוא למפלגה לא ציונית. בחירה בזהבה היא בחירה בסופה של מרצ". הפעם ליווה את הטקסט צילום מסך ממרכז הסקרים של עיתון הארץ, שמרכז ומשקלל את כלל סקרי המנדטים שנערכו על ידי כלי התקשורת בישראל מאז הוכרזו הבחירות. לפי הציוץ של גולן, שקלול הסקרים מתחילת יולי ועד יום הציוץ (17.8) מראה כי מרצ עומדת על 3.4 מנדטים - מתחת לאחוז החסימה וללא ייצוג בכנסת הבאה.

בדקנו את המספרים והטענות של שני המתמודדים.

נתחיל עם גלאון. ב מרכז הסקרים של הארץ מובאים תוצאות הסקרים כאמור של כלל כלי התקשורת שעורכים סקרים בישראל: כאן 11, החדשות (12), חדשות 13, עכשיו 14, 103FM, ומעריב. עברנו על כל הסקרים שנעשו מאז הודיעו ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט וראש הממשלה יאיר לפיד כי יפזרו את הכנסת (20.6.2022). רובם המוחלט לא בחנו את השאלה מי מבין גלאון וגולן ימשוך יותר מצביעים למרצ, על ידי השוואתם ראש בראש או הצגת אחד מהשניים כראש המפלגה הפוטנציאלי. רק 4 מתוך 30 סקרים (13.3%) עד כה עשו זאת, בעוד בשאר הסקרים המפלגה הוצגה לנשאלים ללא יו"ר. מה ניתן ללמוד מארבעת הסקרים הללו? בראשון , שנערך על ידי מכון "מדגם" שבוע לפני שגלאון הכריזה רשמית כי תרוץ לראשות מרצ, קיבלה המפלגה 6 מנדטים בראשותה, לעומת 4 מנדטים בראשות כל מועמד גנרי אחר. יאיר גולן בראשות המפלגה לא נבדק, על אף שלא היה ידוע על מועמדים אחרים המתמודדים על התואר. ב-17.7, עדיין יומיים לפני שקפצה גלאון באופן רשמי לבריכה, פרסמו חדשות 13 שני סקרי מנדטים, אחד כאשר בראשות מרצ עומדת גלאון והשני כאשר בראש המפלגה עומד גולן. בתרחיש הראשון זכתה המפלגה ל-5 מנדטים, בשני - 4. שבוע אחר כך פורסמה השוואה דומה, עם תוצאות זהות, בכאן 11 : מרצ של גלאון קיבלה 5 מנדטים לעומת מרצ של גולן שקיבלה 4. כעבור ארבעה ימים הגיע תור חדשות 12 לערוך קרב ראש בראש. גם כאן ההפרש בין השניים עמד על מנדט אחד: 6 לגלאון, 5 לגולן.

לפי הנתונים הללו, סקרים שבחנו את גלאון בראשות מרצ העניקו לה בממוצע 5.5 מנדטים, לא 6 כפי שטענה בציוץ שפירסמה. ניתן לעגל את המספר הזה כלפי מטה באותה מידה בה ניתן לעגל אותו כלפי מעלה כפי שעשתה גלאון. לעומת זאת, אם בוחנים את מרצ בראשות גולן (כלומר משמיטים את הסקר הראשון, של מכון "מדגם", שלא בחן אותו באופן מפורש), ממוצע המנדטים עומד על 4.3.

לכך יש להוסיף את נתון הבא: בשיחה עם מנחם לזר, מנהל מכון פאנלס פוליטיקס שעורך סקרים עבור מעריב, נאמר לנו כי אמנם רוב הסקרים של העיתון עד כה לא הציגו מועמד בראשות המפלגה, אך הסקר הראשון שנעשה לאחר הודעתה של גלאון על התמודדות בפריימריז כן בחן את השפעתה על התמונה. ב סקר זה , מה-22.7.22, קיבלה המפלגה בראשות גלאון 4 מושבים בכנסת הבאה. הכללת הנתון הזה בשקלול הכללי מוריד את הממוצע של גלאון ל-5.2 מנדטים, כלומר ההשוואה בין השניים עומדת על 5 מנדטים בלבד למרצ בראשות גלאון לעומת 4 בראשות גולן. למותר לציין כי בכל מקרה, השינויים "הטקטוניים" הללו בתמונת המנדטים של מרצ לא משפיעים על מצב גוש מתנגדי נתניהו לעומת גוש תומכי נתניהו, אלא רק מזיזים מנדטים בתוך הגוש. מעבר או אי-מעבר של מרצ את אחוז החסימה, לעומת זאת, בהחלט משפיעים על סיכוייו של נתניהו לזכות ברוב של 61 מושבים בכנסת הבאה.

אז מה באשר לטענה של גולן, לפיה בעקבות כניסתה של גלאון לתמונה צנחה מרצ מתחת לאחוז החסימה בממוצע הסקרים?

גולן בציוצו הראה כי ממוצע של כלל הסקרים שנעשו מה-1.7.22 ועד מועד הציוץ (17.8.22) מציב את מרצ מתחת לאחוז החסימה, עם 3.4 מנדטים. מדוע בחר דווקא לתחום את הבדיקה שלו בתאריכים האלו? לא ברור. ה-1.7 נראה מועד די שרירותי. גלאון כאמור הודיעה על התמודדותה ב-19.7, וסקרים ראשונים שבחנו אותה באופן אישי התפרסמו כאמור ב-13.7. אם נבדוק תחילה את ממוצע כל הסקרים הזמינים במאגר בו השתמש גולן, כלומר מיום הכזרתם של בנט ולפיד ב-20.6 על פירוק הקואליציה ועד היום, נראה כי המספר שמקבלת מרצ נותר זהה למה שפירסם גולן: 3.4 מנדטים. אך אם נשקלל רק את הסקרים שנעשו מיום הצטרפותה הרשמי של גלאון, נראה כי מצבה של המפלגה דווקא משתפר - 4 מנדטים בטוחים. גם אם נכניס לחישוב סקרים שנעשו קודם לכן, מתחילת הדיווחים על התמודדות אפשרית של גלאון (13.7), מרצ עוברת את אחוז החסימה עם 3.8 מדנטים.

ניסינו, לעומת זאת, לבודד את ממוצע המנדטים של מרצ לפני הופעתה של גלאון. מה-21.6 ועד ה-19.7 קיבלה המפלגה 2.6 מנדטים בממוצע. בשבועיים שמיום הכרזתו של גולן עצמו על התמודדות לראשות המפלגה (6.7) ועד כניסתה של גלאון (19.7) מרצ קיבלה 2.8 מנדטים בממוצע.

כלומר, בניגוד לטענתו של גולן, מאז כניסתה של גלאון לתמונה ממוצע המנדטים של מרצ דווקא עולה במעט, והיא עוברת את אחוז החסימה. ממוצע המנדטים לפני הכרזתה של גלאון על התמודדות, כשבחלק מהזמן גולן היה המועמד היחיד להוביל את המפלגה, הציב אותה מתחת לאחוז החסימה.

עם זאת, חשוב להדגיש שוב כי ברוב מוחלט של הסקרים שנעשו, בראשות מרצ לא הוצב מועמד כזה או אחר, כך שהמגמה אינה בהכרח מלמדת על חוזקה של גלאון על פני גולן אלא התחזקות כללית של מרצ לעומת סקרים ראשונים (בעיקר שלושה רצופים של עיתון מעריב) שלא העבירו את המפלגה את אחוז החסימה. בכל הסקרים כאמור בו נבדקו השניים ראש בראש, המפלגה עברה את אחוז החסימה הן תחת גלאון והן תחת גולן.

לסיכום, בדיקה של גלאון וגולן ראש בראש מראה כי מרצ בראשות גלאון משיגה בממוצע קצת מעל 5 מנדטים, בעוד המפלגה בהנהגת גולן זוכה למעט מעל 4 מנדטים, לא 6 לעומת 4 כפי שהציגה זאת גלאון. מצד שני, המפלגה לא ירדה "לסף אחוז החסימה" בגלל גלאון כפי שקבע גולן, אלא דווקא התחזקה בסקרים מאז שזו הודיעה על הצטרפותה (קורלציה שלא בהכרח מעידה על סיבתיות). לכן דבריה של גלאון הם חצי נכונים, ודבריו של גולן לא נכונים ברובם.

תגובות

ממטה זהבה גלאון נמסר: עד שזהבה נכנסה למירוץ, גם כשהמועמד היחידי היה יאיר גולן, מרצ התנדנדה סביב אחוז החסימה כשבסקרים רבים לא עברה- וכל הגוש היה בסכנה, לכן זהבה חזרה. מאז חזרתה בסקרים שבדקו אותה בראשות המפלגה מרצ צומחת לחמישה ושישיה מנדטים, וחשוב מכך מקטינה את האיום מחזרת נתניהו ובן גביר. מאחלים למתמודדים לרשימה הצלחה רבה מחר בפריימריז של מרצ, הבית של השמאלנים והשמאלניות.

תחקיר: אורי כהן