מהקאנטרי קלאב למיינסטרים: צמיד הטניס הופך לתכשיט להמונים

צמידי היהלומים שענדו נשות העשירון העליון נעשו זולים ונפוצים יותר • מובילי המגמה הם סלבריטאים בולטים כמו ג'סטין ביבר, טיילור סוויפט ובלה חדיד

מימין: דוכסית סאסקס מייגן מרקל, הנסיכה דיאנה והטניסאית כריס אוורט עונדות צמידי טניס / צילום: Reuters, PA Images via Reuters Connect
מימין: דוכסית סאסקס מייגן מרקל, הנסיכה דיאנה והטניסאית כריס אוורט עונדות צמידי טניס / צילום: Reuters, PA Images via Reuters Connect

רורי סטרן היא עורכת האופנה של הוול סטריט ג'ורנל. בעלת הטור "אאוט אוף ברנד"

מאז שנות ה־80, צמיד טניס מיהלומים הוא סמל סטטוס חזק. באופן מסורתי זו מתנה שניתנת לנשים באירועים חשובים, כשמניחים על השולחן באופן דיסקרטי קופסה מוארכת מקטיפה שצמיד נוצץ נח בתוכה. או באופן לא דיסקרטי: ההיסטוריה של הראפ מנצנצת ביהלומים של צמידי טניס. בשיר Allure מ־2003 שר ג'יי זי איך "חברות שלי מקבלות צמיד טניס". ב־2015, הראפר דה גיים שר "קניתי לאמא שלי צמיד טניס, ווימבלדון מווילמינגטון".

ב־2022, צמיד הטניס מנצנץ יותר מאי פעם, אבל כעת מדובר בתכשיט יותר נגיש, יותר קליל ולעתים קרובות, משהו שגם גברים וגם נשים קונים לעצמם.

פעם חברות תכשיטים זולות (Zales) וגם יוקרתיות (קרטייה וטיפאני) מכרו את הצמידים האלה. כיום צמידי טניס נמכרים ברשתות כמו Dorsey, the Last Line, Ring Concierge, Vrai, Mejuri, Clear Cut ו־Brilliant Earth. כמה מהן מציעות נקודות מכירה ידידותיות לדור Z, כמו שרשראות אספקה שקופות, אבנים צבעוניות או הקדשה. על ידי שימוש ביהלומי מעבדה שהם זולים יותר או ביהלומים קטנים, הרבה מהחברות האלה יכולות להציע תכשיטים בפחות מאלף דולר - מהפכה בקטגוריה שלרוב המחירים בה נעו בין 30 ל־40 אלף דולר לצמידים במשקל סביר עם יהלומים צלולים ואיכותיים.

פנקו את עצמכם

"באופן מסורתי זה צמיד שענדו אימהות בקאנטרי קלאב", אמרה מג סטרצ'ן, מייסדת ומנכ"לית המותג מלוס אנג'לס Dorsey, המייצר צמיד טניס שעולה 340 דולר ומורכב מאבני ספיר לבנות שיוצרו במעבדה. "כעת אפשר לראות כמעט על כולם צמידים כאלה".

זה כולל את ג'סטין והיילי ביבר, שענדו צמידים של דורסי עם חולצות טי, כפי שעושים המוני המעריצים שלהם. טיילור סוויפט ובלה חדיד גם הן נצפו עונדות צמידים של דורסי. סטרצ'ן התפלאה שידוענים אלה (אף אחד מהם אינו מקבל מהמותג חסות או מתנות) בחרו בצמידים שלה על פני צמידים יקרים יותר של מותגים אחרים. אבל תעשיית היהלומים המיוצרים במעבדות תופסת תאוצה בקרב צעירים שרוצים להימנע מהעבר הבעייתי של תעשיית היהלומים בכרייה. חותם הכשרות של הידוענים הגביר את העניין בדורסי, חברה שהושקה ב־2019, ולעתים קרובות יש לה רשימות המתנה עם יותר מאלף אנשים המחכים לצמידים שהיא מוכרת בכ־300 דולר ולשרשראות שהיא מוכרת בכ־600 דולר.

הטניסאית כריס אוורט במשחק בווימבלדון בשנת 1978, עונדת צמיד טניס / צילום: Reuters, PA Images via Reuters Connect
 הטניסאית כריס אוורט במשחק בווימבלדון בשנת 1978, עונדת צמיד טניס / צילום: Reuters, PA Images via Reuters Connect

הופעת צמיד הטניס בתרבות הפופ כעת נוטה יותר לכיוון "פנקו את עצמכם" מאשר "שמישהו יפנק אתכם". ב־2020, השיר Ice Me Out של קאש דול הפך לריקוד פופולרי בטיקטוק, ורבים, כולל הרקדן צ'רלי ד'אמליו והמשפיענית אמה צ'מברליין, פיזזו רקדו לצלילי המלים "אני לא מתפשטת אם אין צמיד טניס".

הרגע שנחרט בזיכרון

וישנו אפקט Tinx. כריסטינה נג'אר, המשפיענית מלוס אנג'לס בת 31 המוכרת בכינוי Tinx קנתה לעצמה צמיד טניס מ־Clear Cut ליום הולדתה ה־30. לאחר שחתמה על הסכם עם רשת הרדיו האמריקאית Sirius XM, קנתה לעצמה מחרוזת מעט יותר גדולה כ"מתנה לכבוד הפודקאסט", ובסופו של דבר גם צמיד. כעת היא הפכה למין נערת פוסטר לסגנון הזה, ועונה לשאלות של עוקביה על התכשיטים שהיא עונדת כל הזמן. היא אמרה שתכשיטי יהלומים נראים "גמישים" עם בגדים יומיומיים, אחרת הם נראים כאילו מי שעונדת אותם "מנסה יותר מדי בכוח".

"כרגע כולם לוקחים את התכשיטים הקלאסיים האלה והופכים אותם על הראש", אמרה נג'אר. "אני אוהבת את זה שנשים קונות צמידי טניס לעצמן ועונדות אותם כשהן לובשות ג'ינס".

רוח הקז'ואל הזו מחזירה לאופנה את הצמידים שבין היתר נהפכו פופולריים בעקבות אלופת הטניס כריס אוורט, שלעתים קרובות ענדה צמיד כזה במשחקים בשנות ה־70 וה־80. למרות שצמידי יהלומים היו קיימים כמה עשרות שנים, כשהצמיד של אוורט נפל למגרש במסגרת אליפות ארצות הברית הפתוחה בטניס ב־1978, זה היה רגע שנחרט בזיכרון הציבור. אבל רק בשנות ה־80 החלו תכשיטנים לשווק את הצמידים כמתנה נחשקת ויוקרתית, ונתנו לה את הכינוי "צמיד טניס".

ב־1987, העיתונאית והסופרת האמריקאית ג'ודית מרטין (שחתמה על הטור שלה בשם "מיס מאנרס" שעסק בהליכות ונימוסים) כתבה נגד המגמה הזו: "מה שאינו ראוי הוא צמיד יהלומים שעונדים למשחק טניס, המכונית או הבית שמכונים 'לימוזינה' או 'אחוזה', התווית של המעצב - כל מה שהוא הפגנה ראוותנית של עושר..."

דיאנה, נסיכת ויילס עונדת צמיד טניס / צילום: Reuters, PA Images via Reuters Connect
 דיאנה, נסיכת ויילס עונדת צמיד טניס / צילום: Reuters, PA Images via Reuters Connect

התפישה של ראוותנות, לצד המחיר היקר של צמידי טניס, הפכו את הלוק הזה לסמל של העשירון העליון. סטרצ'ן, מנכ"לית דורסי, אמרה ש"שרשרת יהלומים וצמיד יהלומים הם בין התכשיטים המקטבים ביותר בגלל שכולם יודעים שהם יקרים מאוד". אבל עם כל האפשרויות הזמינות כיום, זה משתנה, הוסיפה.

יוקרה וביטחון

"אני אוהבת צמידי טניס ולעולם לא יכולתי להרשות לעצמי אחד", אמרה שלי סנדרס, מייסדת מותג אחר מלוס אנג'לס, Last Line. סנדרס ובעלה טדי ייסדו את החברה ב־2017 בין היתר כדי לייצר צמידי טניס משעשעים כפי שתמיד חלמה למצוא, בייחוד עם אבנים צבעוניות. המותג מייצר תכשיטים כמו צמיד טניס בצבע כחול עמוק שעולה 1,560 דולר, או "מיני צמיד טניס" שיש בו פחות יהלומים ועולה 400 דולר.

התכשיטים הצבעוניים של Last Line מתאימים במיוחד למגמת ה־"stacking": לענוד המון צמידים על כל יד. לצד צמידי ידידות מחוט פשוט ושעוני פלסטיק, יש לצמידי הטניס נוכחות אחרת. כפי שאומרת סנדרס, "יש משהו מהפאנק כשאתה מערב סגנון שבאופן מסורתי נחשב למאוד סנובי".

View this post on Instagram

A post shared by Chris Evert (@chrissieevert)

עבור חלק מהאנשים, צמידי הטניס יותר קשורים לתחושה שהם מעניקים מאשר לכמה יהלומים משובצים בהם. מואשה סמית', עובדת סוציאלית בת 25 מיוסטון, קנתה צמיד טניס מאבני זרקון מרובעות באמזון תמורת 17 דולר, אחרי שראתה יותר מאלף ביקורות טובות. "זה מעניק לי תחושת ביטחון ויוקרה", אמרה. "אני מאוד אוהבת לחיות את סגנון החיים היוקרתי של נערות שחורות". היא רכשה את הצמיד כדי לענוד אותו בארוחת צהריים וכדי לקבל תחושה איך זה יהיה לענוד אותו. כעת, אמרה, "אני בהחלט רוצה לקנות אחד אמיתי".