קבוצת דלק | ניתוח

דלק התקרבה לקריסה, ואז הקלפים התערבבו לטובת יצחק תשובה

על רקע הנסיקה במחיר הנפט והביקוש הגובר לגז, מציגה קבוצת דלק רווח חצי שנתי של 5 מיליארד שקל • מניית החברה, שלפני כשנתיים עמדה על סף קריסה, השלימה זינוק של קרוב ל-1,000% מהשפל • הנפקת החברה הבת איתקה "מתקדמת במלוא המרץ", כאשר ההערכות בשוק הן לשווי שעשוי להגיע אף ל-6 מיליארד דולר בבורסה הלונדונית

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

שנתיים וחצי לאחר פרוץ מגפת הקורונה, שהובילה להשבתת הכלכלה הגלובלית, מסתמנת המחצית הראשונה של שנת 2022 כתקופה שבה הושלם ה"קאמבק" של שתיים מהדמויות שהכי מזוהות עם פגיעת המשבר שהביאה המגפה - יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , ודוד פתאל, בעל השליטה ברשת בתי המלון הנושאת את שמו.

קבוצת דלק, כך נראה היה, כמעט הגיעה לסוף דרכה בתקופה שלאחר פרוץ המגפה. החובות הכבדים שנטלה על עצמה ברכישת ענק שביצעה מספר חודשים קודם לכן (רכישת נכסי שברון בים הצפוני) נתקלו בקריסת מחיר הנפט, שלרגעים, בעת שהעולם הושבת בשל הסגרים, צלל למחיר אפסי.

קבוצת דלק, כמו גם בעל השליטה בה תשובה, נאלצו לצאת למסע מימוש נכסים אגרסיבי בפרק זמן של חודשים, ונפרדו מנכסים רבים ויקרי ערך בתחומי הנדל"ן והאנרגיה, כדי לעמוד בהתחייבויותיהם לנוכח הפסדי ענק וצניחה במחיר המניות ואג"ח הקבוצה. בשפל נסחרה הקבוצה בשווי של פחות מ-700 מיליון שקל, ולדוחותיה הוצמדה הערת "עסק חי" של רואי החשבון.

כיום, שנתיים וחצי לאחר אותו משבר, מפרסמת קבוצת דלק את תוצאותיה העסקיות לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2022, והתמונה בהם שונה לחלוטין, ומשקפת את הזינוק האדיר שחל במחירי האנרגיה בתקופה האמורה - תמונת מראה כמעט למצב בתחילת 2020. 

זינוק של 766% ברווחי המחצית הראשונה

החברה מציגה רווח נקי עצום של 5 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה (המתחלק שווה בין שני הרבעונים הכלולים בה), המשקף זינוק של 766% לעומת הרווח בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה ברווח הושפעה בין היתר ממשבר מחירי האנרגיה, שמוביל להגדלת יצוא הגז הטבעי ממאגר לוויתן למצרים.

 
  

נוסף על כך, העלייה הדרמטית במחירי הנפט מקפיצה את הכנסותיה ואת רווחיה של החברה הבת איתקה, שמפיקה נפט וגז בים הצפוני (שרכשה במהלך שנת 2019 את נכסי שברון בים הצפוני - העסקה שאיימה מאוחר יותר על המשך קיומה של הקבוצה).

שווי השוק הנוכחי של קבוצת דלק עומד על 11 מיליארד שקל, ומשקף זינוק של 988% במחיר המניה מאז השפל שנרשם במרץ 2020 - ודומה למחירה טרם פרוץ המשבר. מוקדם יותר החודש חזרה מניית קבוצת להיסחר במדד הדגל של הבורסה התל אביבית, ת"א-35, והיא ממוקמת במקום ה-20 במונחי שווי השוק במדד. 

אלמנט מרכזי בהתאוששות הדרמטית של קבוצת דלק הוא כמובן המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שגורמת משבר אנרגטי חסר תקדים, שמזרים כאמור ביקושים גדולים לגז טבעי ממאגר לוויתן שבהחזקת הקבוצה (דרך שותפות ניו מד, לשעבר דלק קידוחים), ולנפט ולגז שמפיקה איתקה שבבעלותה המלאה.

הכנסות קבוצת דלק הסתכמו ברבעון השני ב-2.9 מיליארד שקל, עלייה של 67% בתוך שנה. הודות לזינוק במחירי האנרגיה, וההכנסות שמגיעות בעיקר מחברת איתקה, שמפיקה גז טבעי ונפט בים הצפוני, קפץ הרווח התפעולי ב-243% ברבעון השני, והסתכם ב-3.6 מיליארד שקל.

 
  

בשורה התחתונה רשמה קבוצת דלק רווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של 2.5 מיליארד שקל ברבעון השני, עלייה של 726%. במחצית הראשונה הסתכמו הכנסות קבוצת דלק ב-5.9 מיליארד שקל, עלייה של 64% ביחס למחצית המקבילה אשתקד, והודות לתוצאות איתקה הרווח הנקי זינק כאמור ב-766% ל-5 מיליארד שקל.

עתודות הנפט של איתקה גדלו כמעט פי 2

קבוצת דלק נמצאת כיום בהליך לקראת הנפקה של החברה הבת איתקה בלונדון. בחודשים האחרונים השלימה איתקה מספר עסקאות לרכישת פעילויות של חברות נוספות, כך שעתודות הנפט שלה גדלו מ-290 מיליון ל-545 מיליון חביות.

אחת הרכישות (סיקר פוינט) הביאה איתה גם נכס בדמות הפסדים צבורים של 3 מיליארד דולר. לדברי יו"ר איתקה, גלעד מאירסון, בשיחת ועידה עם המשקיעים, לאיתקה יש הפסדים צבורים בסכום כולל של 5.6 מיליארדי דולרים, שבעתיד ניתן יהיה לקזזם מול רווחי החברה.

קבוצת דלק מתכננת להנפיק את איתקה בהובלה של שני חתמים מנוסים בהנפקת חברות אנרגיה בבריטניה, מורגן סטנלי וגולדמן סאקס. לדברי מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס בשיחת המשקיעים, "הצוותים עובדים במרץ כדי להשלים בהקדם את ההנפקה". לוח הזמנים המדווח שנקבע הוא עד סוף שנת 2022, והשווי שלו מצפה קבוצת דלק לא פורסם פורמלית, בשל הליכי הכנת התשקיף.

הרווח לפני פחת מסים והפחתות (EBITDA) של איתקה במחצית השנה עמד על 900 מיליון דולר, והוא נמוך במעט מהפוטנציאל שלה, לנוכח השבתה חלקית ויזומה של תפוקת הנפט בחודש יוני האחרון.

איתקה הפיקה ברבעון השני 64 אלף חביות נפט בממוצע ליום, מול 71 אלף חביות נפט ברבעון הראשון. ההערכה לכן היא שהיא מסוגלת להגיע ל-EBITDA של 2 מיליארד דולר בשנה. היות שהמכפילים שבהן נסחרות חברות הפקת נפט נעים בין 3 ל-4, ניתן להעריך שבדלק מצפים להנפקה לפי שווי של 6-8 מיליארד דולרים לאיתקה. מדובר בהנפקה שתכלול הצעת מכר, שהיקפה עדיין לא ידוע, ויפורט בתשקיף עם השלמתו.

נתון נוסף שפרסמה קבוצת דלק מלמד עד כמה הצליחה לצמצם את החוב הפיננסי שלה - מרמה של 9.2 מיליארד שקל בסוף 2019 ל-4.7 מיליארד שקל בתום המחצית הראשונה של 2022, ירידה של 50%. גם החוב הפיננסי נטו ירד בשיעור חד של 35% ל-3.8 מיליארד שקל בתום התקופה. ההון העצמי של הקבוצה זינק בתוך תקופה של שנה ב-248% ל-8 מיליארד שקל.