מידרוג מקפיצה את דירוג האג"ח המובטחות של קבוצת דלק

לדברי מידרוג, העלאת הדירוג נתמכת במיצוב פיננסי בולט לטובה של קבוצת דלק, הנמצא במגמת שיפור • "רמת המינוף של החברה השתפרה, תוך שהיא נתמכת בעלייה בשוויין של החברות המוחזקות בד-בבד עם הפחתת חוב עקבית אותה הציגה הקבוצה"

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי
עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

חברת הדירוג מידרוג מעלה את דירוג אגרות החוב המובטחות מסדרות ל"א ו-ל"ד של קבוצת דלק. דירוג שתי הסדרות בועלה בשתי דרגות, מ-Baa3 מקומי ל-Baa1 מקומי עם אופק דירוג יציב.

סדרות ל"א ו-ל"ד מגובות בביטחונות ושעבודים מדרגה ראשונה על נכסים שונים של קבוצת דלק מאז חודש יוני 2020. לקבוצת דלק שתי סדרות אג"ח נוספות ל"ה ו-ל"ו, אשר אינן מובטחות ואינן מדורגות לפי שעה בידי מידרוג.

לדברי מידרוג, העלאת הדירוג נתמכת במיצוב פיננסי בולט לטובה של קבוצת דלק, הנמצא במגמת שיפור. "רמת המינוף של החברה השתפרה, תוך שהיא נתמכת בעלייה בשוויין של החברות המוחזקות בד-בבד עם הפחתת חוב עקבית אותה הציגה הקבוצה. הסביבה העסקית בהן פועלות החברות המוחזקות נתמכת בשנה וחצי האחרונות ברוח גבית מצד עלייה חדה במחירי חבית נפט, לצד עלייה בביקושים וסביבת היצע פוחת. מלחמת רוסיה אוקראינה היוותה אף היא קטליזטור לכך נוכח הנסיקה במחירי הגז הטבעי".

"כל אלו, תרמו לעלייה בשווי המוחזקות. כמו כן, אנו עדים לשיפור ביחסי שירות החוב נוכח עלייה בתקבולי הדיבידנדים עם הצגת שיפור בביצועי המוחזקות. בד-בבד רשמה החברה שיפור בגמישותה הפיננסית עם עלייה בנגישות למקורות המימון והארכת מח"מ החוב".

עוד מציינת מידרוג, כי דירוג אגרות החוב נתמך במיצוב עסקי גבוה בשוק הגז הטבעי בישראל, באמצעות אחזקה בשרשור בשותפות ניו-מד אנרג'י, שמחזיקה בכ-45% ממאגר הגז לוויתן. "האחזקה בניו-מד מהווה גורם חיובי בדירוג בשל היות נכסי הגז הטבעי בישראל בעלי חשיבות אסטרטגית כלכלית לאומית, זאת גם לנוכח הביקושים הגדלים לגז טבעי, ובשל חסמי הכניסה הגבוהים וריכוזיות הענף", כותבים במידרוג.

"בנוסף, הדירוג מושפע מחשיפה גבוהה של תיק האחזקות (58%) לתחום האנרגיה בחו"ל דרך איתקה אנרג'י, הפועלת בתחום הפקה של גז ונפט באזור הים הצפוני. איתקה רשמה שיפור בפרופיל הפיננסי במהלך השנתיים האחרונות לאור סביבת מחירי אנרגיה תומכת שאפשרה ייצור תזרימי מזומנים אשר הופנו לקיטון משמעותי בחוב ולשיפור ביחסי הכיסוי.

"במקביל קיימים מאפיינים פונדמנטליים המעיבים על פרופיל הסיכון הכוללים חשיפה גבוהה ואינהרנטית למחירי הנפט והגז הטבעי, היותה חברה קטנה בקנה מידה בינ"ל ובעלת עתודות מתונות ופיזור גאוגרפי צר. עסקת סיקר פוינט אשר על השלמתה דווחה החברה ביום 30.06.2022 צפויה לתרום לחיוב למיצוב העסקי והפיננסי של איתקה עם הגידול בהיקף העתודות ובקצב ההפקה. יחד עם זאת, ריכוזיות תיק האחזקות בתחום האנרגיה (שתי האחזקות הגדולות מהוות 91% משווי הנכסים) מהווה גורם שלילי בדירוג.

על פי תרחיש הבסיס של מידרוג, קבוצת דלק  צפויה להציג תקבולי דיבידנדים מהחברות המוחזקות בהיקף של 900-700 מיליון שקל בשנים 2022 ו-2023, לאחר שקיבלה מהן כ-1.29 מיליארד שקל ב-2021, כולל תקבול חד פעמי של 250 מיליון דולר מאיתקה בגין החזר הלוואת בעלים. לדברי מידרוג, הדירוג של קבוצת דלק "מושפע לחיוב מנראות גבוהה יחסית של דיבידנדים שוטפים מהחברות המוחזקות, בהתחשב בטרק רקורד החלוקה של שתי המוחזקות העיקריות ובמגבלות החלוקה החלות עליהן, אם כי סביבת מחירי חבית שלילית מהווה איום על היקפי החלוקה של המוחזקת העיקרית".

עפ"י דיווחה של דלק, איתקה צפויה לחלק בשנת 2022 דיבידנד בהיקף של כ-135 מיליון דולר ובהיקף מוערך של כ-200 מיליון דולר בכ"א מהשנים 2023 ואילך, וזאת בהתחשב בהיקף התזרים הפנוי אשר תייצר. "אסטרטגיית החברה הנה להמשיך בהורדת החוב, בעיקר על בסיס מהלך הוני שמתכננת החברה בטווח הקצר/בינוני באחזקה באיתקה", כותבים במידרוג.

"לטענת הנהלת החברה, היא נערכת להנפקת איתקה כאשר רכישת חברת סיקר-פוינט העניקה לאיתקה רזרבות ויחס רזרבות להנפקה כמדד בנצ'מרק חזק המהווה אינדיקטור להנפקה. להערכת הנהלת החברה ולאור בשלות התהליך, הנפקת איתקה תתממש בסבירות גבוהה ברבעון השלישי ולכל המאוחר ברבעון הרביעי של השנה", כותבים במידרוג.

מידרוג מעריכה כי קבוצת דלק תסיים את שנת 2022 עם יתרות נזילות של כ- 450 מיליון שקל ואילו את שנת 2023 ההיא תסיים יתרות נזילות של כ- 420 מיליון שקל, לאחר כ-770 מיליון שקל פירעונות קרן בשנת 2023. לדברי מידרוג, היא "מקנה משקל חיובי בדירוג ליכולות הביצוע של הנהלת החברה כפי שאלו התבטאו בהוצאה לפועל של מהלכים עסקיים ופיננסיים לאורך השנים האחרונות, בדגש על השנתיים האחרונות".

בתגובה להעלאת הדירוג, מסר עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, כי "העלאת הדירוג הינה הישג חשוב מאוד לקבוצת דלק ומהווה המשך ישיר למהלכים העסקיים שהשלמנו בחודשים האחרונים, ולקראת ההנפקה המתוכננת של איתקה, שתוביל להצפת ערך משמעותית נוספת". קבוצת דלק נסחרת בבורסה לפי שווי של 8 מיליארד שקל, לאחר שמניית זינקה בכ-70% מתחילת 2022.