חנויות הסטוק מתחזקות: נוגסות יותר מחמישית משוק החזרה ללימודים

לפי נתוני חברת המידע העסקי Coface Bdi, שוק הקניות לקראת החזרה ללימודים יעמוד השנה על 375 מיליון שקל • בעבר נשלט התחום ע"י מספר מצומצם של שחקניות גדולות, ובהן הרשתות קרביץ ואופיס דיפו, אולם עם הגעתן של רשתות הסטוק, הן נגסו ממנו נתח הולך וגדל

יוקר המחיה הגיע גם לשוק החזרה ללימודים / צילום: תמר מצפי
יוקר המחיה הגיע גם לשוק החזרה ללימודים / צילום: תמר מצפי

ילקוטים, קלמרים, מחברות חכמות, צבעים וכל מה שהורים רוכשים עבור ילדיהם לקראת שנת הלימודים מייצרים שוק משמעותי מדי שנה, בעיקר בחודשי הקיץ. לפי נתוני חברת המידע העסקי Coface Bdi, מדובר בשוק שיגלגל השנה 375 מיליון שקל, גידול של כ-7% ביחס ל-2021.

בעבר נשלט התחום על-ידי מספר מצומצם של שחקניות גדולות, ובהן הרשתות קרביץ, אופיס דיפו, גרפטס, אקדמון, YOLO ועוד. אולם עם הגעתן של רשתות הסטוק, הן נגסו ממנו נתח הולך וגדל - עם פתיחת סניפים חדשים, ועם כניסת רשתות חדשות. בנוסף, על רקע גל ההתייקרויות במשק, העובדה שהן מציעות מחירים נמוכים יותר מהמקובל בשוק, משחקת לטובתן. הרשתות הבולטות הן מקס סטוק, זול סטוק, הסטוק, ג'מבו סטוק ודן דיל. 

שופרסל, יוחננוף ורמי לוי כבר שם: למה כולם רוצים רשת "סטוק"? | ניתוח
כיצד הפכו חנויות הסטוק למקום בו הצרכנים הישראלים לא מפספסים אף הזדמנות לבקר 

ב-Coface Bdi מעריכים כי נתח השוק של חנויות המתמחות בשיווק ציוד משרדי יעמוד על כ-46% מההכנסות, כ-173 מיליון שקל. הנתח של חנויות הסטוק צפוי לעמוד על כ-21% מההכנסות.

הנתח של חנויות הצעצועים עומד על 17%, והוא כולל את הרשתות כפר השעשועים, עידן 2000, הפיראט האדום, טויס אר אס ועוד. שחקנים נוספים הם קמעונאים שונים, חנויות ספרים וכמובן אתרי האינטרנט מחו"ל, ובהם אמזון, עלי אקספרס ואיביי.

השפעות יוקר המחיה

כאמור, יוקר המחיה הגיע גם לשוק החזרה ללימודים, עם התייקרות ממוצעת של 5%-7% במחירי המוצרים לצרכן, לאחר שהשחקנים בשרשרת האספקה ספגו חלק מההתייקרות. מוצרי הנייר רשמו את עליות המחירים הגבוהות ביותר, על רקע שיבושי האספקה והמלחמה באוקראינה.

וכמה תוציא משפחה ממוצעת על כל ילד שעולה לכיתה א' או חוזר לבית הספר ב-1 בספטמבר? לפי נתוני Coface Bdi, סל ממוצע, הכולל תיק בית ספר, כלי כתיבה, מחברות, בקבוק שתייה וקופסת אוכל, נאמד השנה בכ-465 שקל.

עם זאת, חשוב לציין כי בשוק קיים מגוון גדול של מותגים הנבדלים באיכות ובמחיר, כך שהמנעד רחב מאוד ונע בין 250 ל-750 שקל. כך לדוגמה, ישנם תיקים ממותגים הנמכרים ב-350 שקל ויותר, ויש כאלה המוותרים על קניית תיק ומסתפקים ביד שנייה. כאשר מדובר בילדי הכיתות הנמוכות, פעמים רבות כולל הסל גם עגלה המתחברת לתיק, שעלותה עומדת על 60-100 שקל.

לדברי מורן עירוני, מנהלת השיווק של מקס סטוק, בשנים האחרונות סניפי הרשת עמוסים יותר מאשר בעבר בתקופת החזרה ללימודים. "השנה לראשונה יצאנו בקמפיין שיווקי חזק בנושא", היא מספרת.

"סקרים שנעשו הראו שסל המוצרים שלנו הוא מהזולים ביותר, ואנחנו מאמינים שזה יבוא לידי ביטוי בשורה התחתונה. בתקופה הנוכחית, שבה יוקר המחיה נמצא בכותרות חדשות לבקרים, זה רלוונטי בעיקר למשפחות שבהן יש לצייד יותר מילד אחד.

"אנחנו מציעים גם מותגים שנמצאים ביתר הרשתות, כמו מודן, סטבילו או פיילוט, וגם מוצרים שמיובאים על-ידי הרשת עצמה. השנה גם הרחבנו את קולקציית המוצרים הבלעדיים שלנו, כולל כאלה שעשויים מחומרים מתכלים".

שיטת הפיצול

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-Coface BDi, "גל ההתייקרויות העולמי הגיע גם לשוק מוצרי החזרה לבית הספר, אולם על רקע התחרות העזה, שחקני השוק מעידים כי ספגו חלק מעלויות המחירים, תוך פגיעה מסוימת ברווחיותם".

הסיבה לספיגת העלויות, אומרת ינאי, היא ש"יוקר המחיה הביא לכך שצרכנים רבים בוחרים לבצע את רכישותיהם בחנויות הסטוק, וכן באתרי האינטרנט המזוהים עם מחירים אטרקטיביים, על חשבון שחקנים אחרים בשוק.

"כמו כן, בשנים האחרונות אנו עדים להתחזקות 'שיטת הפיצול' - לקוחות שמפצלים את רכישותיהם למספר ערוצי שיווק שונים. כך, לדוגמה, לקוח שרוכש תיק ממותג ברשת מתמחה משלים את סל הרכישה בערוצי השיווק הזולים יותר. במקביל, הצרכנים בודקים טרום רכישה במספר ערוצים, כולל באתרי אינטרנט מקומיים ובינלאומיים".