החשמלית הקוריאנית המפוארת שהמלאי השנתי שלה נחטף בתוך שבוע

לקרוס־אובר החשמלי של ג'נסיס יש עיצוב מרשים ותא נוסעים מרווח ומרגיע • גם הביצועים נמרצים, אם כי היא לא מיועדת למכורי הנהיגה הספורטיבית

ג'נסיס GV60 חשמלית / צילום: יח''צ
ג'נסיס GV60 חשמלית / צילום: יח''צ

השבוע המריא יו"ר קבוצת יונדאי מוטורס, צ'אנג יו־סאן, לביקור בהול בניו־יורק. הבוס של יונדאי וקיה, שמעסיק כ־300 אלף עובדים ברחבי העולם, הוא מנהל עסוק מאוד וביקורים שלו בחו"ל מתואמים חודשים רבים מראש. אלא שהפעם הוא יצא ללא כל התראה מוקדמת כדי לכבות את השריפה שהצית "חוק המלחמה באינפלציה", עליו חתם הנשיא ג'ו ביידן בשבוע שעבר.

בין היתר, החוק שולל את הטבות המס הממשלתיות בגובה של כ־7,000 דולר לדגמים חשמליים ופלאג־אין שאינם מיוצרים בארצות הברית, ביניהם יותר מעשרה דגמים אסטרטגיים של יונדאי וקיה. כעת, הקבוצה הקוריאנית תאלץ לשנות את אסטרטגיית הייצור במפעלים בארצות הברית, להקטין את התלות שלה בסוללות מתוצרת קוריאה ולשנות את יעדי המכירות שלה בשוק האמריקאי. הכל "מעכשיו לעכשיו".

שוק הרכב שעשוי להרוויח מהמהומה הוא השוק הישראלי. ישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם שמכירה בתקינת האמריקאית, בנוסף לתקינה האירופאית. מעמד ייחודי זה יאפשר ליבואנים בארץ לקלוט עודפי יצוא של דגמים חשמליים שמיועדים לארצות הברית.

בין המועמדים להרוויח נמצא גם הקרוס־אובר החשמלי החדש GV60 מבית ג'נסיס, מותג הפרימיום של קבוצת יונדאי, שגם הוא איבד את הטבת המס האמריקאית. כל המלאי של הרכב שהוקצה לישראל ב־2022 נמכר תוך שבוע ימים, ועודפי הביקוש נפרסים עד לשנה הבאה.

 
  

שפע של מרחב

ה־GV60 מבוסס על הפלטפורמה החשמלית של קבוצת יונדאי, שבין השאר משרתת את יונדאי איוניק 5 החשמלית. אולם, השתיים נבדלות בעיצוב החיצוני. בעוד שיונדאי מחצינה מראה קופסתי עם זוויות חדות ומשטחים ישרים, החשמלית של ג'נסיס מציגה קשתות, קימורים ותפיחות שריריות מהחרטום ועד הזנב.

בחזית יש צמד פנסים צרים לצד יחידת גריל ענקית, הזנב מעוטר בספוילר אגרסיבי ופרופיל הצד נראה "זריז" עם גג משתפל לאחור, ידיות סמויות בדלתות וחישוקים מאסיביים. העיצוב מזכיר יותר מכונית GT שתפחה מאשר קרוס־אובר, והוא ללא ספק מסובב ראשים ברחוב.

עיצוב הפנים זונח את האגרסיות של העיצוב החיצוני לטובת חלל רגוע. הגוונים השולטים בתא הם בהירים ורכים, חומרי הדיפון משבצים שלל טקסטורות "טבעיות" וחומרים ממוחזרים אופנתיים, והשמשות הגדולות מחדירות הרבה אור טבעי.

עמדת הפיקוד מתאפיינת בעיצוב מינימליסטי וקליל עם יחידה רוחבית של לוח מחוונים ומסך מולטימדיה, קונסול "מרחף" וכמות מזערית (אבל חיונית) של מתגי בקרה פיזיים. החריג היחיד באווירה "הסקנדינבית" הרגועה הוא בורר הילוכים כדורי, שעם כיבוי הרכב מסתובב על צירו והופך לכדור קריסטל שקוף ומואר. לא ברור מה עושה כאן הפריט הזה, שנדמה שנלקח מעידן הדיסקו, אבל ילדים ונוער כנראה מאוד יאהבו אותו.

כמו באיוניק 5, גם ההמרחב הפנימי של GV־6 גדול הרבה יותר מהרושם שיוצרים הממדים החיצוניים. המושבים הקדמיים רחבים ונוחים מאוד, והתקרה הגבוהה מאפשרת להגביה אותם כדי להעניק ליושבים תנוחה גבוהה של רכב כביש־שטח מבלי לקפח את מרחב הראש. במושב האחורי יכולים לשבת שלושה מבוגרים ללא קושי, ועדיין יהיה להם מרחב רגליים עצום תודות לבסיס גלגלים מרשים של 2.9 מ'. תא המטען מצומצם ביחס לממדי הרכב, אך תא הנוסעים עצמו גדול מספיק כדי לאכסן בו מטען חורג.

האבזור התקני בגרסת הביניים בה נסענו מעוגן היטב בפלח הפרימיום וכולל, בין השאר, מושב נהג שמתכוונן באין ספור כיוונים, ריפוד עור ומערכת בטיחות סמי־אוטונומית מהיעילות בהן נתקלנו לאחרונה. זאת, בנוסף לגג פנורמי, שאמנם אינו נפתח, אך מצליח לסנן היטב את הקרינה העודפת של הקיץ הישראלי.

ללא רעש או דרמה

איכות הייצור והגימור יכולה ללמד שיעור אחד או שניים גם את מותגי היוקרה מגרמניה ויפן. במיוחד בידוד רעשי הכביש, שהוא עקב אכילס ידוע של כלי רכב חשמליים נטולי רעש מנוע. ב־GV60 רחשי הצמיגים והרוח מנוטרלים ומפנים את הזירה האקוסטית למערכת קול מרשימה.

את ה־GV60 אפשר לרכוש עם מנוע אחורי בודד בהספק 228 כ"ס, אבל בהפרש מחיר לא גדול מקבלים גרסה כפולת מנועים עם 318 כ"ס ושיפור משמעותי בביצועים. חובבי הנסיעה השקטה יזכו לשיוט רגוע למדי בלחיצה די עצלה על דוושת התאוצה. ואילו במצב ספורטיבי, שוחרי הביצועים יצברו מהירות בקצב בתגובה ללחיצה על הדוושה, שלא תאכזב גם את בוגרי טסלה 3. בכל המצבים העברת הכוח מעודנת, ללא בעיטות וללא דרמה.

ההנעה החשמלית מקבלת גיבוי ממערכת מאוד יעילה של מחזור אנרגיה בבלימה, שמאטה את הרכב בעוצמה משתנה בהתאם לנהג, ונוטעת בו תחושת ביטחון בתנועה צפופה על כבישים מתפתלים. הטווח בגרסת שני המנועים הזו הוא כ־470 ק"מ, וגם במבחן שנערך בקיץ הישראלי הלוהט, שימור האנרגיה היה יעיל מאוד. אפשר לצפות ריאלית לטווח של 380־400 ק"מ.

על הכביש המכונית מרגישה מעט יותר רכה מאיוניק 5, ועושה עבודה מצוינת בבידוד מהמורות הכביש למרות חישוקי הענק והצמיגים הרחבים. החריגים היחידים הם בורות קטנים באספלט, שעשויים לגרום לבולמי הזעזועים לסגור את מהלכם בטפיחה קולנית.

מחיר אטרקטיבי לתמורה

קשה להסתיר את העובדה שהמכונית רחבה וכבדה - כמעט 2.2 טון. בהתאם, ההעברות על כבישים מפותלים עשויות להיות די מגושמות, ולא הכי מתגמלות נהגים בעלי רוח ספורטיבית. גם תמרונים עירוניים דורשים תשומת לב. ייתכן שהגרסה הספורטיבית של ה־GV, שמצוידת במתלים אקטיביים, תעניק הרגשה מחודדת יותר.

מנגד, למכונית יש יציבות כיוונית מצוינת במהירויות גבוהות, והיא צולחת ללא קושי את מבחן הטיפוס על מדרכות בדרך לחניה מאולתרת.

המחיר של גרסת הביניים של ה־GV60 עם הנעה כפולה ו־318 כ"ס מתחיל ב־315 אלף שקל. זהו מחיר אטרקטיבי ביחס לרמת הפאר, הביצועים והמרחב הפנימי שהרכב מציע, והוא מציב אותו גבוה בסולם התמורה לכסף.

חלק מהמתחרות

פולקסווגן I.D4

הקרוס־אובר החשמלי של פולקסווגן נחשב ללהיט גלובלי. גרסת הבסיס, שמחירה מתחיל בכ־270 אלף שקל, מצוידת במנוע בודד עם 204 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של כ־480 ק"מ. תא הנוסעים איכותי ותא המטען ענק.

פולקסווגן I.D4 / צילום: יח''צ
 פולקסווגן I.D4 / צילום: יח''צ

פורד מוסטנג מאך E

מחיר הרכב החשמלי נע בין 330 ל־430 אלף שקל. הגרסה כפולת המנועים מציעה בהספק משולב של 351 כ"ס ומאיצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.8 שניות. סוללה של כ־90 קילוואט מספקת לרכב טווח מוצהר של עד 540 ק"מ. תא הנוסעים מרווח.

פורד מוסטנג מאך E / צילום: יח''צ
 פורד מוסטנג מאך E / צילום: יח''צ

ב.מ.וו ix1

הגרסה החשמלית שומרת על העיצוב המסורתי ועל תא נוסעים מאובזר עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ'. הרכב כולל שני מנועים בהספק 313 כ"ס וסוללה של 68 קילוואט, שמספקת טווח של עד 438 ק"מ. המחיר טרם פורסם כיוון שהרכב עוד לא הגיע לארץ.

ב.מ.וו ix1 / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו ix1 / צילום: יח''צ