בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת באירופה; מדד הדאקס צנח ב-2.2%, הפוטסי שמר על יציבות

מדינות +OPEC החליטו על קיצוץ מינימלי של 100 אלף חביות ליום בתפוקה • האינפלציה בטורקיה זינקה ל-80.2%, הקצב המהיר ביותר ב-24 השנים האחרונות • בוול סטריט לא מתקיים מסחר בשל יום העבודה • מיטב: ביום חמישי צפויה הריבית בגוש האירו לעלות ב-0.75%

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

18:45

בורסות אירופה ננעל במגמה מעורבת. מדד הדאקס צנח ב-2.2%, הפוטסי שמר על יציבות, ואילו הקאק הצרפתי רשם ירידה של 1.2%.

החוזים על הנפט רושמים עליות של 2.7%-2.6%, והזהב נסחר ביציבות.

17:45

על רקע התחזקות הדולר מול היואן, הבנק המרכזי בסין הודיע היום על הפחתה נוספת (בפעם השנייה השנה) של רזרבות מטבע החוץ שהבנקים בסין נדרשים להחזיק, לרמה של 6% מסך הפיקדונות החל מ-15 בספטמבר, לעומת 8% כיום.

16:35

הקרמלין הודיע היום כי רוסיה לא תחדש את אספקת הגז לאירופה במלואה עד שמדינות המערב לא יודיעו על ביטול הסנקציות המופעלות נגד רוסיה - כך מדווח ה"פיננשל טיימס". 

"הבעיות בשאיבת הגז נגרמו בעקבות הסנקציות של מדינות במערב נגד רוסיה וחברות רוסיות", אמר דמיטרי פסקוב, דוברו של פוטין.

15:40

מדינות +OPEC החליטו על קיצוץ מינימלי של 100 אלף חביות ליום בתפוקה, החל מחודש אוקטובר, בתגובה לירידת מחירי הנפט ב-3 החודשים האחרונים. מדובר בקיצוץ הראשון בתפוקה בשנה האחרונה לאחר שבחודש שעבר החליטו בארגון יצואניות הנפט על הגדלת תפוקה בשיעור דומה.

בתגובה מחירי החוזים על הנפט הגולמי מזנקים בשיעורים של עד 3.8%, לאחר שנחתכו בשבוע שעבר בשיעורים של 8%-9%. חוזה על נפט מסוג ברנט נסחר סביב 96.5 דולר לחבית.

14:47

נמשכות הירידות החדות באירופה. מדד הדאקס צונח ב-2.7%, הקאק הצרפתי נסוג ב-1.7%, והפוטסי בלונדון יורד בכ-0.7%. 

מחירי החוזים על הנפט הגולמי מטפסים ביותר מ-3%, לאחר שנחתכו בשבוע שעבר בשיעורים של 8%-9%. 

בשוק הפורקס, האירו נחלש כעת ב-0.3% ונסחר סביב 0.992 דולר והליש"ט נחלשת בכ-0.1% ונסחרת סביב 1.15 דולרים לליש"ט.

חברי המפלגה השמרנית הכריעו: ליז טראס נבחרה היום (ב') לכהן כראשת המפלגה ותסור מחר לטירת בלמורל שבסקוטלנד, בה שוהה מלכת אנגליה במהלך הקיץ, כדי להתמנות באופן רשמי כראשת הממשלה הבאה של הממלכה המאוחדת. שרת החוץ טראס, בת 47, ניצחה במרוץ הפנים-מפלגתי שהתנהל בחודשיים האחרונים, מאז שראש הממשלה המכהן בוריס ג'ונסון הודיע כי על התפטרותו, וגברה על שר האוצר לשעבר רישי סונאק (42). 

13:15

מתמתנות הירידות באירופה.מדד הדאקס בגרמניה רושם כעת ירידה של 2.3%, הקאק הצרפתי נסוג ב-1.5%, והפוטסי בלונדון יורד בכ-0.7%. 

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

סוזן ג'והו, כלכלנית ביוליוס בר, מתייחסת לנתוני שוק העבודה שפורסמו ביום שישי בארה"ב ומציינת כי "העלייה בהיקף העובדים בארה"ב, אם תימשך, נותנת תקווה שהצמצום בשוק העבודה עשוי להירגע ובעקבות זאת, אינפלציית השכר תרד. האות השני, הוא העלייה בשיעור האבטלה. כדי לאשר מגמה זו, נצטרך לראות ירידה באינפלציית מחירי השכר בחודשים הקרובים. עד כה, העלייה בשכר הממוצע לשעה הפסיקה לטפס, אך נותרה גבוה. הפדרל ריזרב האמריקאי יכול לראות בכך איתות חיובי לכך שהמדיניות המוניטרית ההדוקה שלו עובדת. לפיכך, זה מאשר את הציפייה שלנו לקצב מופחת של עלייה בהעלאות הריבית, עם עלייה של 50 נקודות בסיס ב-21 בספטמבר".

12:03

החוזה לאוקטובר על יחידת גז טבעי באירופה ( Dutch TTF Gas ) מזנק ב-32% לרמה של 283 אירו למגוואט-שעה. זאת על רקע עצירת אספקת הגז מרוסיה בימים האחרונים.

11:30

מתחזקות הירידות בבורסות אירופה. מדד הדאקס בגרמניה צונח ב-3.3%, הקאק הצרפתי נסוג ב-2.3%, והפוטסי בלונדון יורד בכ-1.2%.

מחירי הנפט הגולמי מטפסים ביותר מ-2%, לאחר שנחתכו בשבוע שעבר בשיעורים של 8%-9%. חוזה נפט ברנט למסירה באוקטובר, מדד הייחוס העולמי, נסחר במחיר של 95.3 דולר לחבית. חוזה נפט מסוג WTI נסחר תמורת 88.8 דולר לחבית.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מעריך בסקירתו השבועית כי ה-ECM יעלה את הריבית באירופה ב-0.75% ביום חמישי, וכי "התשואות באירופה צפויות לעלות יותר מאשר בארה"ב עד סוף השנה". 

"על רקע החשש מסטגפלציה, ה-ECB מתכנס לישיבת ריבית השבוע. לא מעט בכירים בוועדה המוניטארית תמכו בפומבי בעליית ריבית מ-0% ל-0.75%. זה גם הקונצנזוס של הכלכלנים בבלומברג. החוזים על הריבית מגלמים שהריבית באירופה תגיע עד סוף השנה ל-1.6%. להערכתנו, סביר יותר שהיא תהיה כ-2%. שוק האג"ח באירופה התחיל להגיב בעוצמה חזקה יותר לנתוני האינפלציה ובחודש האחרון התשואות הארוכות כמעט בכל המדינות באירופה עלו יותר מאשר בארה"ב. אולם, למעט איטליה ויוון, בכל יתר המדינות בגוש האירופאי התשואה לשנתיים נמוכה מהתחזית לריבית לסוף השנה. מצב זה מעלה מאוד את הסיכון להמשך עלייה משמעותית בתשואות באירופה", הוא כותב.

10:10

המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות חדות, ברקע עצירת אספקת הגז על ידי רוסיה בסוף השבוע. מדדי המניות באירופה רשמו עליות חדות ביום שישי, לפני שעברו מדדי המניות בוול סטריט לירידות.

מדד דאקס צונח ב-2.9%, קאק יורד ב-2%, ופוטסי הבריטי ב-0.9%, לקראת ההכרזה על ראש או ראשת הממשלה החדשים. מדד יורו סטוקס 50 הכלל-אירופי נופל ב-2.4%.

מדד המחירים לצרכן עלה בטורקיה ב-1.46% בחודש אוגוסט (מתחת לתחזיות לעלייה של 2%), כך ששיעור האינפלציה השנתי קפץ ל-80.2%, בהמשך לעלייה של 79.6% ביולי (התחזיות היו שיעור שנתי של 81.2%) - כך לפי נתונים שפרסמה לשכת הסטטיסטיקה הטורקית.

נציין כי סוכנות המחקר הטורקית העצמאית ENAG הודיעה הבוקר כי לפי הבדיקה שלה, הנתונים חמורים בהרבה: על פי נתוניה, קצב האינפלציה השנתי בטורקיה הגיע ל-181.37% בחודש אוגוסט. זו עלייה של 91.62% מתחילת השנה ושל 5.86% באוגוסט בלבד.

09:20

המסחר בטוקיו ננעל ביציבות, ומדד ניקיי סיים את היום בירידה של פחות מ-0.1%. בלטו חברת שיודה שזינקה בכ-7%, מיצובישי מוטורס הוסיפה 1%, ואילו ניסאן איבדה 1.8%.

ההנג סנג בהונג קונג יורד ב-1.1%, קוספי יורד ב-0.2%, ואילו שנגחאי עולה ב-0.1%. 

07:50

בורסות אסיה פתחו את השבוע במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. מדד ניקיי היפני נסחר בדומה לרמת הפתיחה, וגם בשנגחאי וטייוואן נרשמת יציבות. בהונג קונג נסוג ההנג סנג ב-1.3%, בסיאול הקוספי מאבד 0.3%, ובשנזן המדד יורד בכ-0.5%. בסידני, לעומת זאת, נרשמת עלייה של 0.3% במדד הדגל ASX 200, וגם בהודו ובאינדונזיה נרשמות עליות.

בסין, מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים עלה באוגוסט ל-55 נקודות, מעל התחזית שיעמוד על 54 נקודות.

את הירידות בהונג קונג מובילות בעיקר מניות הטכנולוגיה. יצרנית הרכב החשמלי גילי מאבדת 4.8%, ג'יי.די קום וטנסנט יורדות ביותר מ-3% כל אחת, ושיאומי ועליבאבא נסוגות בכ-2.5%. לעומתן, מניות האנרגיה פטרוצ'יינה ו-CNOOC מגיבות לעליות במחירי הנפט ומרכזות עניין. 

תיאוריות ומציאות: אם הריבית זינקה, מדוע השקל לא התחזק?
המניות שכדאי להשקיע בהן בזמן אינפלציה אולי יפתיעו אתכם
הפגנות ענק ותוכניות סיוע: משבר האנרגיה האירופי מחריף 

בוול סטריט החוזים העתידיים עולים ב-0.2%-0.3%. היום לא יתקיים מסחר בארה"ב ובקנדה בשל יום העבודה (לייבור דיי).

מחירי הנפט הגולמי מטפסים בכ-2.5% הבוקר, לאחר שנחתכו בשבוע שעבר בשיעורים של 8%-9%. חוזה נפט ברנט למסירה באוקטובר, מדד הייחוס העולמי, נסחר במחיר של 95.3 דולר לחבית. חוזה נפט מסוג WTI נסחר תמורת 88.8 דולר לחבית.

עוד בשוק הסחורות: מחיר הגז הטבעי עולה גם הוא ב-2%, הזהב נסחר ביציבות סביב 1,711 דולר, מחירי החיטה והאורז עולים ב-2.5%. בקריפטו המסחר רגוע, הביטקוין נסחר ללא שינוי ברמה של 19.8 אלף דולר, והאת'ריום עולה בכ-1.4% ל-1,574 דולר.

ב-10:00 (שעון ישראל) יפורסמו נתוני אינפלציה בטורקיה לחודש אוגוסט, כאשר היא צפויה לטפס ל-81.2% (בהשוואה ל-79.6% ביולי). בשעה 14:30 יוכרז שם הזוכה בבחירות המפלגה השמרנית באנגליה, כאשר על פי הסקרים את מקומו של בוריס ג'ונסון כראש הממשלה בממלכה צפויה לתפוס שרת החוץ ליז טראס.

ביום חמישי צפוי הבנק המרכזי האירופי (ECB) להעלות את הריבית, כשברקע נמשכת העלייה בסביבת האינפלציה בגוש האירו מ-8.9% ביולי ל-9.1% באוגוסט. הכלכלן הראשי בבנק לאומי ד''ר גיל בפמן ואסטרטג הריביות של הבנק דודי רזניק צופים שהאינפלציה בגוש תגיע עד סוף השנה ל-10% ואף יותר - כך שעלייה ריבית של 75 נקודות השבוע נראית סבירה יותר ויותר. "מההערות של הבכירים ב-ECB עולה כי העלאה של 50 נקודות בסיס היא ממש המינימום שניתן לצפות לו וכי 75 נקודות בסיס מהווה אפשרות סבירה יותר, וזאת על אף הנתונים המצביעים על חולשה של ממש בפעילות הכלכלית באירופה. במבט לטווח ארוך יותר, ריבית הפיקדונות צפויה לעלות מאפס כעת ל-1.5% עד לסוף השנה הנוכחית ותמשיך ותעלה במהלך 2023 לכ-2%", הם מעריכים.