פטרוכימיים קיבלה את היתר השליטה בבזן מלפיד וליברמן

היתר השליטה החדש קובע מפורשות, ובאופן בלתי מותנה, כי פטרוכימיים רשאית לממש את זכות הסירוב לרכישת מניות בזן מידי החברה לישראל החל ממועד חתימתו של היתר השליטה

דיוויד פדרמן,  מבעלי פטרוכימיים / צילום: ראובן שוורץ - ''ידיעות אחרונות''
דיוויד פדרמן, מבעלי פטרוכימיים / צילום: ראובן שוורץ - ''ידיעות אחרונות''

ראש הממשלה יאיר לפיד העניק היום (ג') את היתר השליטה בקבוצת בזן (בתי זיקוק לנפט), לחברת ההחזקות מפעלים פטרוכימיים, שבשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין, אלכס פסל ועדי פדרמן. לדברי פטרוכימיים, היא קיבלה היום את היתר השליטה המתוקן בבזן, כשהוא חתום על ידי ראש הממשלה לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן. 

הסדר החוב בפטרוכימיים צלח את אישור בית המשפט
עם תספורת של מיליארד שקל למחזיקי האג"ח: דייויד פדרמן בדרך לשליטה בבזן
גורלו היה כמעט כשל לב לבייב ונוחי דנקנר, ואז הכוכבים הסתדרו לדיוויד פדרמן  

היתר השליטה החדש קובע מפורשות, ובאופן בלתי מותנה, כי היא רשאית לממש את זכות הסירוב לרכישת מניות בזן מידי החברה לישראל החל ממועד חתימתו של היתר השליטה (קרי מהיום). כמו כן, היתר השליטה כולל גם היתר לשעבוד החזקות החברה במניות בזן לטובת גורם מממן.

עוד מציינת פטרוכימיים כי בעלי השליטה היחידים בה הודיעו לראש הממשלה לפיד כי הם עצמם מחויבים לפעול בשיתוף-פעולה מלא עם הגורמים הרלוונטיים לצורך יישום החלטת הממשלה מספר 1231 (מיום 6 במרץ 2022), בנושא אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה. החלטה זו כוללת, בין היתר, החלטה בדבר הקמת צוות לניהול משא ומתן עם בזן, חברת כימיקלים לישראל וחברת תשתיות אנרגיה, למתווה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית והכימית במפרץ חיפה, תוך שמירה על הביטחון האנרגטי ואספת דלקים סדירה למשק.

פטרוכימיים היא חברת החזקות, המחזיקה כיום ב-15.45% ממניות בזן  בשווי של כ-670 מיליון שקל ונמנית על בעלי השליטה בבזן, יחד עם החברה לישראל. החברה נמצאת כאמור בשליטת פדרמן, פסל וגוטנשטיין, אולם מוגדרת כחדלת פירעון, מאחר שהיקף חובותיה למחזיקי האג"ח שלה (סדרות 1, ב', ג' ו-ח') מסתכמים בכ-1.67 מיליארד שקל.

מצב זה אינו חדש ונמשך כבר קרוב לעשור, אולם באחרונה נפתחה בפני פטרוכימיים האפשרות לשנות את פניה, בעקבות החלטת החברה לישראל למכור את החזקותיה (16.7%) במניות השליטה בבזן. באפריל השנה חתמה החברה לישראל על הסכם למכירת מניות בזן אלו לידי קבוצת חג'ג' תמורת כ-550 מיליון שקל, ובעקבות החתימה נפתחה בידי פטרוכימיים האפשרות לנצל זכות סירוב ראשונה ולרכוש את המניות.

באמצע חודש יוני הודיעה פטרוכימיים לחברה לישראל על מימוש זכות הסירוב. כחלק מההסכם ביניהן, קיבלה פטרוכימיים שלושה חודשים להשלמת המהלך, אשר מחייב כאמור גם גיוס כספים לתשלום עבור המניות וכן את קבלת אישור המדינה להפיכתה לבעלת שליטה יחידה בבזן.

בתום מגעים קדחתניים שניהלה הנהלת פטרוכימיים בראשות המנכ"ל רפי ערד, עם משרד האוצר, נאמני האג"ח ובעלי השליטה בה, סיכמו הצדדים על מתווה להסדר חוב שיוציא את החברה לדרך חדשה. המתווה כולל הזרמת הון של כ-100 מיליון שקל מצד בעלי השליטה הקיימים וקבוצת משקיעים בראשות יונה פוגל ומייקל בוברוב, תמורת החזקה ב-36% ממניות פטרוכימיים (45% בדילול מלא).

בתמורה, סוכם כי מחזיקי אג"ח ח' יקבלו את מלוא מניות בזן המשועבדות להם (כ-8.5% מיליון מניות בשווי כ-360 מיליון שקל) כנגד ויתור על מלוא החוב כלפיהם. שלוש הסדרות האחרות הסכימו על מחיקת כ-1.1 מיליארד שקל מהחוב כלפיהם כנגד הקצאה של 64% ממניות פטרוכימיים (55% בדילול מלא).

אתמול (ב') אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב את הסדר החוב, והיום קיבלה כאמור פטרוכימיים את היתר השליטה בבז"ן באמצעות החזקה ב-24% ממניותיה. ד״ר טל רוטמן ממשרד פרל כהן צדק ייצג את פטרוכימיים ובעלי השליטה בקבלת ההיתר.

כעת נערכת פטרוכימיים לגיוס סכום של לפחות 485 מיליון שקל בהנפקת סדרת אג"ח ט' החדשה, אשר ישמש למימון רכישת המניות מידי החברה לישראל. ביום ה' הקרוב יתקיים שלב המכרז המוסדי בהנפקה ואילו ביום א' שלאחר מכן יתקיים השלב הציבורי.

כך, שפטרוכימיים תוכל לעמוד בלוח הזמנים הצפוף לרכישת המניות מידי החברה לישראל עד ל-15 בספטמבר ולהשלים במקביל את הסדר החוב. לאחריו, היא תחזיק כאמור ב-24% מבזן ותשלוט בה בלעדית.