הפסד נוסף לניסים דז'לדטי: ישלם לרשות המסים עוד כ-9.6 מיליון שקל

המחוזי דחה את ערעורו של ניסים דז'לדטי על ההחלטה לגבות ממנו חוב מס של חברה שהייתה בשליטתו, וקבע: "ראוי כי מי שפועל באמצעות חברה בע"מ, תוך מעשי מרמה, עורמה ותחבולה שמטרתם העלמת מס, יידע כי מסך ההתאגדות לא ישמש עבורו כהגנה" • פסק הדין מצטרף לחיובו של דז'לדטי באפריל השנה בתשלום מס על הכנסות בהיקף כ-33 מיליון שקל

ניסים דז'לדטי / צילום: יח''צ
ניסים דז'לדטי / צילום: יח''צ

איש העסקים ניסים דז'לדטי ישלם לרשות המסים כ-9.6 מיליון שקל חוב מס של חברת "החבובות" שהייתה בשליטתו - כך קבע בית המשפט המחוזי מרכז, שדחה את ערעורו של דז'לדטי על ההחלטה לגבות ממנו את החוב.

פסק הדין מצטרף לחיובו דז'לדטי באפריל השנה בתשלום מס על הכנסות בהיקף כ-33 מיליון שקל.

דז'לדטי הורשע ב-2016 ו-2017 בהשתלטות על עסקי האוליגרך אלכסיי זכרנקו ובכך שפעל באמצעות חברות-קש והפיק רווחים של 40 מיליון שקל, וזאת לאחר שהוכרז כפושט רגל.

בשנים האחרונות ניהל דז'לדטי מספר מאבקים מול רשות המסים בנוגע למיסוי הכנסותיו. באפריל השנה דחה בית המשפט המחוזי מרכז ערעורי מס שהגיש דז'לדטי על שומות מס שפקיד שומה פתח תקווה קבע לו לשנות המס 2008-2002, שבמסגרתן נקבעה לו תוספת הכנסה בסך עשרות מיליוני שקלים.

תוספת ההכנסה שקבע פקיד השומה התבססה על הפקדות כספים בחשבונות בנק שנוהלו על שם בני משפחתו (רעייתו ובנו); וכן על ההפקדות והמשיכות שבוצעו בחשבונות בנק שנוהלו על שם שלוש חברות שבהן נטען כי דז'לדטי שימש בפועל כבעל מניות ומנהל - זאת על אף שהדבר לא עלה ממסמכיהן הרשמיים של החברות ומהדוחות ומהצהרות של דז'לדטי לרשות המסים.

כעת, השופט מני גורמן מבית המשפט המחוזי מרכז דחה ערעור נוסף שהגיש דז'לדטי על החלטת רשות המסים לגבות ממנו חוב מס של חברת "החבובות" שהייתה בשליטתו, הגם שהכחיש בעלות. נקבע כי "ראוי כי מי שפועל באמצעות חברה בע"מ, תוך מעשי מרמה, עורמה ותחבולה שמטרתם העלמת מס, יידע כי כאשר יוכח כי כך נעשה ובהתאם לקריטריונים שנקבעו בסעיפי החוק שנועדו לשם כך, מסך ההתאגדות לא ישמש עבורו כהגנה מלשלם מס בגין הרווחים עליהם נמנע מלדווח".

פסק הדין מתייחס לשנים 2008-2000, אז עסק דז'לדטי במסחר, במתן הלוואות, במימון השקעות בניכיון צ'קים ובתיווך בעסקי ביטוח, נדל"ן גז ונפט, זאת לאחר שבמהלך שנת 1996 הוכרז כפושט רגל. בין היתר פעל דז'לדטי באמצעות חברת "החבובות", שעל-פי מסמכיה הרשמיים הייתה בבעלות אחרים. בשנת 2010 נקבעה שומה לחברת "החבובות", ביחס לשנות המס 2005-2003, במסגרתה נקבעה לחברה תוספת הכנסה בסך של כ 16.5 מיליון שקל. הערעור שהגישה חברת "החבובות" על השומה נדחה.

באוגוסט 2012 הוגש נגד דז'לדטי, חברת "החבובות" וחברות נוספות כתב אישום המייחס להם עבירות מס חמורות, ובשנת 2017 הורשעו דז'לדטי וחברת "החבובות" (וכן החברות הנוספות) בביצוע עבירות מס. בהכרעת הדין נקבע, בין היתר, כי המערער היה "בעל השליטה, מנהלה והרוח החיה" בחברת "החבובות", וכי באמצעותו השמיטה החברה הכנסות בסך העולה על 17 מיליון שקל (ערעור שהוגש על הכרעת הדין נדחה במאי 2019).

באפריל 2019 הוציאה רשות המסים לדז'לדטי דרישה (לפי סעיף 119א בפקודת מס הכנסה) לשלם את חוב המס של חברת "החבובות" לשנים 2006-2003, כאשר השגה שהגיש דז'לדטי על החלטה זו לסמנכ"לית הבכירה לאכיפה הגבייה ברשות המסים נדחתה. זאת, בין היתר, נוכח הכרעת הדין שבה נקבע כי "חשבונות הבנק של החברה היו בשליטתו המלאה של המערער אשר נהג בחברה ובנכסיה כשלו". על החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי מרכז.

בית המשפט המחוזי מרכז קיבל את עמדת רשות המסים, שיוצגה על ידי עו"ד אדם טהרני מהמחלקה הפיסקלית בפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי), וקבע כי בעניינו של דז'לדטי מתקיימים הקריטריונים לגביית חוב מס, כפי שנקבעו בפקודת מס הכנסה, של חברה שבה הוא שימש בעל תפקיד. בית המשפט קבע כי מסך ההתאגדות של חברה עלול לשמש כר פורה לביצוע עבירות מס והתחמקות מתשלום חובות מס, וקריטריונים אלה נועד לצמצם מקרים כאלה, שיש בהם כדי פגיעה קשה בקופה הציבורית ובחברה בכלל.

בהחלטתו דחה בית המשפט את טענת דז'לדטי כי לא היה בעל תפקיד בחברת "החבובות" בתקופה הרלוונטית, וכי אמירותיו של בית המשפט בתיק הפלילי בעניין זה הן "אמירות אגב לא מחייבות". בית המשפט קבע כי "בהכרעת הדין נקבע במפורש ושוב ושוב כי על אף שהמערער ניסה להסות זאת, המערער הוא זה שניהל בפועל את החברה".

עוד הוסיף בית המשפט כי "הממצאים והמסקנות של הכרעת הדין הם "לב-ליבה של ההכרעה ולא אמירות בשוליים". עוד צוין כי יש פסק דין פלילי חלוט, בו נקבע כי המערער והחברה פעלו באופן מודע ומכוון להעלמת מס, ועל כן הורשעו יחד בביצוע עבירות מס.

בית המשפט הותיר את דרישת התשלום מאת דז'לדטי בסכום של 9,632,964 שקל על כנה, וכן חייב אותו בתשלום הוצאות המשפט בסך של 30,000 שקל בתוספת ריבית והצמדה.