התעשיינים רוצים להעלות את שכר המינימום, אז למה ההסתדרות מתנגדת?

חודשים אחרי שעסקת החבילה נגנזה, התאחדות התעשיינים מבקשת להעלות את שכר המינימום כבר באוקטובר ל־5,500 שקלים • ההסתדרות מתנגדת למהלך בתוקף בטענה שמדובר בתוספת קטנה מדי • שורש המחלוקת נעוץ בתחזיות לגבי העדכון האוטומטי של שכר המינימום במרץ • באוצר ובכנסת מעריכים שהסיכויים להעלאת שכר מיידית הם קלושים

החתימה על עסקת החבילה, נובמבר 2021 / צילום: דוברות ההסתדרות
החתימה על עסקת החבילה, נובמבר 2021 / צילום: דוברות ההסתדרות

העלאת שכר המינימום, שהייתה אמורה לצאת לדרך באפריל הסתבכה בפלונטר הפוליטי וירדה מהשולחן. אבל כעת, יו"ר התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, קורא להוציא מהנפטלין את עסקת החבילה, שנחתמה בין משרד האוצר, המעסיקים והסתדרות העובדים, ולהעלות את שכר המינימום כבר בחודש הבא מ-5,300 שקל ל־5,500. מנגד, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, אומר ש"עסקת החבילה מתה". הוא מעדיף לחכות עד מרץ 2023, אז תתבצע פעימה אוטומטית של עדכון שכר המינימום בהצמדה לשכר הממוצע במשק, ללא צורך בחקיקה, ולדרוש עוד תוספות אחרי הבחירות. ובאוצר? שם לא חושבים שיש כרגע היתכנות פוליטית להתקדמות במגעים, אבל עוד מאמינים בעסקה מנובמבר 2021.

העלאה ל־5,500 שקל כבר מאוקטובר

"לפני כמעט שנה נחתמה בקול תרועה רמה עסקת החבילה במשק", כתב תומר במכתב ששיגר ביום שלישי לראש המממשלה יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. "לו הייתה מיושמת, היו העובדים בישראל נהנים מעליית שכר של כ־4% עד אפריל 2023 ומיום חופשה נוסף".

"לאור חוסר הוודאות באשר למועד עדכון שכר עתידי, אני קורא לכם להעביר במשותף ובהסכמה את עסקת החבילה בנוסחה המקורי", כתב תומר והציע להעלות את שכר המינימום ל־5,500 שקל ב־1 באוקטובר, צעד נרחב יותר מאשר נקבע בעסקת החבילה. "הדבר יסגור כמעט את כל הפער מהאינפלציה ובה בעת לא יחרוג ממסגרת העסקה המקורית ומשכך ניתן לקדמה גם בשעת בחירות".

אבן המחלוקת: האם השכר הממוצע ירד או יעלה?

על פי עסקת החבילה המקורית, שכר המינימום היה אמור לצמוח בהדרגה מ־5,300 שקל ל־6,000 שקל עד סוף 2025. הפעימה הראשונה שנקבעה לאפריל הייתה ל־5,400 שקל. אלא שאז התחילו חברי כנסת, בעיקר ממפלגות העבודה ומרצ, להתנגד למתווה ודרשו להגדיל את הסכומים. החקיקה של העסקה התעכבה עד שהתפרקות הממשלה סתמה את הגולל על המהלך. כך, מקבלי שכר המינימום נשארו ללא העלאת שכר בזמן שהאינפלציה לא המתינה לצדדים שיישרו את ההדורים, וזינקה בחודש אוגוסט לשיא של 14 שנה (5.2%).

 
  

תומר סיכם את התפתחויות מאז חתימת עסקת החבילה מנקודת מבטו: "תחשיבים תיאורטיים הראו כי שכר המינימום עשוי לעלות מעבר לנקוב ב'חבילה' וזאת בהסתמך על גידול בשכר הממוצע במשק שמונע בעיקרו מהפריחה בענף ההייטק, אבל לצערנו ענף ההייטק חווה האטה ופיטורים דבר המוריד את השכר הממוצע במשק וצפוי להורידו עוד לקראת סוף השנה, ופתאום המתווה בעסקת החבילה נראה אטרקטיבי יותר".

בכנסת היו מי שהופתעו לקבל את הצעתו החדשה של תומר. שם הזכירו כי בסבב הקודם של המגעים, התעשיינים היו אלה שהתנגדו להגדלת הפעימה הראשונה מ־100 שקל ל־200 שקל, חרף הסכמות שאר הצדדים כולל האוצר. עכשיו, כשתומר עצמו מציע להעלות את שכר המינימום ב־200 שקל, כבר לא ברור האם ניתן לעשות זאת פוליטית. ההערכה בכנסת שההיתכנות להגיע להסכמות עם האופוזיציה נמוכה.

בחוק קבוע מנגנון הצמדה לפיו שכר המינימום מתעדכן לרמה של 47.5% מהשכר הממוצע במשק. באוצר רצו לבטל את ההצמדה הזאת במסגרת עסקת החבילה, אבל היא כאמור נפלה וההצמדה נותרה בעינה. השבוע דיווחה הלמ"ס על התאוששות בשכר הממוצע במשק, שעלה ל־12,117 שקל ביוני, אחרי שהראה סימני ירידה במאי. גם בענף ההייטק, שמשפיע מאוד על השכר הממוצע במשק, התהפכה המגמה והשכר הממוצע חזר לעלות אחרי חודשים רצופים של ירידות.

בניגוד לתומר, יריבו בר־דוד סבור שהשכר הממוצע ימשיך לטפס, או לפחות לא ירד, באופן שיקפיץ את שכר המינימום ללא צורך בעסקת חבילה ל־5,600 שקל החל ממרץ (הצפי באוצר נמוך יותר ועומד על 5,400־5,550 שקל). לטענתו, לא ניתן לקדם העלאה מיידית של שכר המינימום לאור המצב הפוליטי. לאחר שתקום ממשלה חדשה, אמר בר־דוד לגלובס, ידרוש העלאה נוספת של שכר המינימום ל־6,000 בפעימה אחת, ובהמשך ל־6,500־7,000 שקל.

חזרה להסכמות על בסיס עסקת החבילה, כפי שמבקש תומר, תמנע את העדכון האוטומטי של שכר המינימום במרץ ותחליף אותו. אם אכן יתעדכן השכר לכ־5,600 במרץ - לפי הנוסחה המשווה את השכר הממוצע במשק לשנה אחת אחורה ומבצעת את ההצמדה לשכר המינימום - הוא יהיה גבוה ב־100 שקל מכפי שנקבע במתווה החבילה המקורי. לפיו, באפריל 2023 הייתה מתבצעת הפעימה השנייה בהעלאת השכר, ל־5,500 שקל.

הסיכוי שעסקת החבילה תעבור כעת נמוך

אומנם, יישום מיידי של העלאת שכר המינימום כפי שמבקש תומר לא יהיה פשוט. לפני חצי שנה עברה עסקת החבילה בקריאה ראשונה בכנסת, אבל לא צלחה את שלב הכנת החוק בוועדת העבודה והרווחה. החוק נבלם אז במחלוקות בתוך הקואליציה. עתה, הוא יצטרך לעבור גם את מכשולי האופוזיציה. בשל תקופת הבחירות וממשלת המעבר, כל חקיקה שכזאת צריכה לקבל את אישור ועדת ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה.

אז נכון, אין פוליטיקאי שלא יתמוך בהעלאת שכר המינימום בתקופת בחירות. אבל כלל ידוע בפוליטיקה, שאם אתה רוצה להתנגד למהלך של יריבך - פשוט תתמוך בו יותר מדי. אם הוא מציע תוספת של אלף שקל בחודש, תדרוש תוספת של אלפיים. כמו שקרה עד עכשיו, הפוליטיקאים רבים והציבור נשאר קירח משני הצדדים. אם היוזמה לא תצלח הממשלה הבאה עשויה להחזיר את המו"מ לנקודת ההתחלה. בהסתדרות כבר מאיימים בשביתות במשק בתחילת השנה הבאה, וייקח זמן רב לכנס את כל הצדדים שוב סביב הסכם חדש. בינתיים, מי שמשלם את המחיר הם בעיקר השכבות החלשות.