זמן טוב לחברת פינטק להגיע לנאסד"ק? "אין סיבה שלא נזכה באמון המשקיעים"

מפתחת פלטפורמת פתרונות התשלום הישראלית נאייקס, נערכת להצטרפותה לנאסד"ק, כשנה וחצי לאחר הנפקתה בתל אביב, שהסבה למשקיעים הפסד של 15% • לגלובס נודע כי בימים אלה משלימה נאייקס רכישת חברה פרטית לניהול תחנות דלק וטעינת רכב חשמלי

בכירי חברת נאייקס, עם איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה והיו''ר אמנון נויבך, פותחים את המסחר בבורסה בתל אביב צילום: סיון פרג' / צילום: סיון פרג'
בכירי חברת נאייקס, עם איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה והיו''ר אמנון נויבך, פותחים את המסחר בבורסה בתל אביב צילום: סיון פרג' / צילום: סיון פרג'

חברת הפינטק נאייקס צפויה להפוך בשבועות הקרובים לחברה ציבורית גם בנאסד"ק, כשנה וחצי לאחר שהונפקה לראשונה בבורסה בת"א בהנפקה השנייה בגודלה בבורסה, שכללה גם חתם זר ומשקיעים בינלאומיים. עבור החברה, הבורסה בת"א נחשבה למקפצה להגעה גם לוול סטריט, אך נראה שחל עיכוב מסוים על רקע המצב בשווקים הבינלאומיים. עם זאת, נאייקס לא ויתרה על הרישום ומתקדמת כעת לקראת השלמתו.

נאייקס  נוסדה ב־2005 על־ידי האחים יאיר נחמד (מנכ"ל) ואמיר נחמד, יחד עם דוד בן אבי. החברה מספקת פתרונות תשלום עבור מפעילי מכונות אוטומטיות ומציעה אמצעי תשלום מותאמים, ארנק סלולרי ועוד.

ההנפקה של נאייקס שבוצעה במאי 2021 בוצעה במודל הנפקה בינלאומי, והחתם בה היה בנק ההשקעות הזר ג'פריס, לצד אופנהיימר ולידר שוקי הון. הנפקות בינלאומיות נוספות שקדמו לנאייקס בת"א, היו של הבורסה לניירות ערך עצמה ושל רשת מקס סטוק.

מניית נאייקס, שהונפקה במחיר של 10.5 שקל למניה ששיקף לחברה שווי של 3.3 מיליארד שקל, נחלשה בשפל בחודש מאי האחרון לרמה של 4.8 שקל (שווי של כ־1.6 מיליארד שקל) אך התאוששה חלקית למחיר של 8.89 שקל ושווי נוכחי של כ־2.9 מיליארד שקל, ירידה של 15% מההנפקה.

מאז שנודע שנאייקס הגישה תשקיף חסוי לפני כשבעה חודשים, מדד נאסד"ק ירד ב־18% ומדד KBW Nasdaq Financial Technology שעוקב אחר חברות פינטק ירד ב־20%.

יאיר נחמד, מייסד ומנכ"ל נאייקס, זה זמן טוב לחברות פינטק להגיע לנאסד"ק?

"אמנם השוק מכתיב את הזמן הנכון לצאת לגיוס, בגלל שווי החברה, אבל במצב הנוכחי אנחנו לא מגייסים אלא רק נרשמים למסחר. המדד העיקרי לטעמנו זה מה שאנחנו אומרים תמיד למשקיעים, אנחנו נותנים הרבה מידע על החברה, כולל פרמטרים על לקוחות, עסקאות במערכת שלנו, כמה לקוחות חוזרים - מדדים שמצביעים על המגמה של החברה.

על בסיס זה אנחנו חושבים שאין סיבה שלא נזכה באמון המשקיעים ונוכל להמשיך את ההתפתחות שלנו בשוק יותר גדול. הרבה משקיעים אמריקאיים לא יכולים, מבחינה טכנית, להשקיע בנאייקס בישראל בגלל נושאי הרשאות פנימיות שלהם. אנחנו רוצים להיות בשוק שרלוונטי למשקיעים כאלה".

להערכתך, תוכלו להשיג שווי גבוה יותר בארה"ב, מכפילים יותר נדיבים?

"אני לא יודע להגדיר איך המשקיעים רואים שוויים ברמה של מכפיל הכנסות או מכפיל רווח חזוי, אין לנו שליטה על זה. אני יכול לשלוט על מה שאנחנו עושים, ואני מרגיש נוח עם הביצועים של נאייקס".

מחכים לשיפור בשרשרת האספקה


בדיעבד, ההנפקה בת"א הייתה מהלך נכון לחברה?

"כן. היה גיוס יפה מאוד, רישום עם משקיעים בינלאומיים, וזה תאם את האסטרטגיה של נאייקס".

במחצית הראשונה של השנה נאייקס הציגה הכנסות בגובה 75.3 מיליון דולר, צמיחה של 40% מהתקופה המקבילה ב־2021. החברה עדיין אינה רווחית והיא סיימה את המחצית עם הפסד של 20.1 מיליון דולר, עלייה לעומת הפסד של 8 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

בסוף המחצית הראשונה היו לנאייקס 595 אלף נקודות מכירה, עלייה של 15% מתחילת השנה, ומספר הלקוחות גדל ב־26.7% ל־38 אלף.

היקף העסקאות שבוצעו במערכות של נאייקס במחצית הראשונה היה 1.07 מיליארד דולר, לעומת 590 מיליון דולר בתקופה המקבילה. נחמד מעריך שב־2023 יחול שיפור בתחום שרשרת האספקה, כך שהרווחיות הגולמית של החברה מתחום החומרה תעלה. בסוף התקופה היו לנאייקס בקופה כ־49 מיליון דולר, אחרי שהשלימה את רכישת OTI (און טראק), מתחרה ישראלית שנקלעה לקשיים, תמורת 4.5 מיליון דולר.

"מחפשים טכנולוגיות וחברות משלימות"


לגלובס נודע כי כעת מבצעת נאייקס עוד רכישה בישראל, בהיקף כספי שככל הנראה אינו מהותי לה. נאייקס רוכשת את רוזמן, חברה פרטית שעוסקת בתחום המערכות לניהול תחנות דלק, מערכות אוטומציה לזיהוי ופתיחת תדלוק, מערכות ציי רכב ומערכות לניהול טעינה לרכב חשמלי. החברה הנרכשת נוסדה ב־1978 על־ידי ברוריה ויחיאל רוזמן, מנוהלת על־ידי אלי בר ומעסיקה 55 עובדים בקריית עתידים. בין לקוחותיה דור אלון, פז, אגד ודן. לדברי נחמד, "אנחנו כל הזמן מחפשים רכישות - טכנולוגיות משלימות וחברות שמשלימות את הפעילות שלנו. OTI השלימה לנו בגישה ללקוחות OEM ולתחום הדלק, ובתחום הדלק רוזמן מגדילה את היכולות שלנו בשוק האמריקאי והישראלי". לדבריו בישראל צפויה כעת מגמה של החלפת טרמינלים לתשלום בתחנות דלק הדורשת השקעה גדולה, וזאת על רקע שינוי ברגולציה.

איפה תהיה נאייקס בעוד שנה־שנתיים?

"בטווח הבינוני אנחנו מעריכים מחזור מכירות של 200 מיליון דולר. בטווח הארוך, 7-6 שנים, אנחנו מדברים על מיליארד דולר עם רווחיות גולמית של 50% ו־EBITDA של 30%. מבחינת רווחיות, אנחנו מעריכים שב־2023 נהיה מאוזנים וב־2024 כבר נהיה רווחיים".

בשנה שעברה מספר גדול של חברות טכנולוגיה מישראל הגיע לוול סטריט, באמצעות הנפקות ראשוניות או במיזוגים ל־SPAC. השנה, בהתאם למצב בשוק הכללי, מספר ההנפקות התכווץ משמעותית ולוול סטריט הגיעו מישראל רק חברות קטנות שגייסו סכומים מינימליים, לדוגמה סייברוואן שנסחרה קודם רק בתל אביב ומוביליקום שנסחרה באוסטרליה. נאייקס בניגוד אליהן גדולה יותר בשווי והיא גם לא מבצעת הנפקה, אלא רק רישום למסחר.

תעודת זהות נאייקס

תחום עיסוק: מספקת פתרונות תשלום עבור מפעילי מכונות אוטומטיות ומציעה אמצעי תשלום מותאמים, ארנק סלולרי ועוד

היסטוריה: הוקמה ב-2005 על-ידי יאיר נחמד, אמיר נחמד ודוד בן אבי. יאיר נחמד הוא המנכ"ל

נתונים: מעסיקה מעל 700 עובדים. נסחרת בת"א בשווי 2.9 מיליארד שקל וצפויה להירשם בקרוב למסחר בנאסד"ק. הכנסות מחצית ראשונה: 75.3 מיליון דולר, הפסד נקי מחצית ראשונה: 20.1 מיליון דולר