האם ישראל עברה את בריטניה בהכנסה לנפש כפי שטען נתניהו?

ישראל אכן מקדימה את בריטניה במדד שהזכיר נתניהו. אבל מה זה בעצם אומר? • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו, הליכוד, סרטון בטוויטר, 5.9.22 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו, הליכוד, סרטון בטוויטר, 5.9.22 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

חלק מרכזי מקמפיין הבחירות של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מוקדש לנושאים כלכליים. טיעוניו בנושא בדרך כלל מתחלקים לשניים: ביקורת על טיפול הממשלה הנוכחית בסוגיות כלכליות, ומנגד התפארות בהישגים כלכליים אותם הוא מייחס לתקופתו הארוכה כראש ממשלה, שהסתיימה רק לפני מעט יותר משנה. הטיעון שאותו העלה בסרטון רשת שפורסם על ידו לאחרונה משתייך כך נראה לקטגוריה השנייה. נתניהו נראה בו כשהוא מבקר זוג צעיר בביתם, וכשהוא שומע שהאישה עלתה לישראל מאנגליה, הוא מעדכן את בני הזוג: "אתם יודעים שעברנו את אנגליה בהכנסה לנפש?".

הכנסה לאומית גולמית (GNI - Gross National Income) היא אחד המדדים המאפשרים לאמוד את מצבה הכלכלי של המדינה. מדובר בנתון הדומה למונח המוכר יותר תוצר מקומי גולמי (תמ"ג) - כלומר, כלל ההכנסות של המשק ממוצרים, סחורות ושירותים במדינה - שאליו מוסיפים גם הכנסות מפעילות כלכלית מעבר לים, של תושבי המדינה וחברות הנמצאות בשטחה. כשמדובר בהכנסה לנפש (GNI Per Capita), כמו הנתון שהזכיר נתניהו, מחלקים את הנתון שמתקבל במספר התושבים במדינה.

 
  

את נתוני ההכנסה הלאומית הגולמית לנפש אפשר למצוא באתר הבנק העולמי. לפי הנתון העדכני, שנכון לסוף 2021, ישראל אכן מקדימה את בריטניה. אנחנו נמצאים במקום ה-21 בעולם עם הכנסה שנתית של כ-49.5 אלף דולר לשנה, בעוד הממלכה המאוחדת נמצאת במקום ה-25 עם הכנסה שנתית ממוצעת לנפש של 45.4 אלף דולר. את נתוני 2021 צריך אולי לזקוף גם לזכותה של ממשלת בנט, שהושבעה באמצע השנה, אך למעשה ישראל עקפה את בריטניה בנתון הזה כבר ב-2019. אז איפה הבעיה? כלכלנים יסבירו כי בחינת ההכנסה לנפש לבדה אינה מאפשרת למדוד מה יכול תושב בכל אחת מהמדינות לעשות עם הכסף הזה. כלומר, היא אינה משקללת את יוקר המחיה בכל מדינה. על מנת להפוך את הנתון הנומינלי הזה למספר בר השוואה, נדרש לנרמל אותו באמצעות נתון שמכונה שווי כוח קנייה (PPP - Purchasing Power Parity). כלי זה בוחן את העלות של סל מוצרים מוגדר בכל מדינה במונחי המטבע המקומי שלה, וכך מספק דרך לבחון כמה שווה המטבע באותה מדינה בהשוואה למטבעות המקומיים במדינות האחרות. או במילותיו של ד"ר יניי שפיצר מהמחלקה לכלכלה ותוכנית פכ"מ באוניברסיטה העברית, "עם הכנסה לנפש בלבד לא הולכים למכולת. אם רוצים לבחון את הרווחה האישית של האזרחים והשיפור בחייהם, חייבים לכלול בחישוב גם את כוח הקנייה".

ומה קורה לחישוב כאשר עושים זאת? הבנק העולמי מפרסם גם את הנתונים המשוקללים הללו, ובהם המצב אצלנו נראה מעט פחות טוב. בחישוב כזה ישראל מתדרדרת למקום ה-33 בעולם, עם כ-44 אלף "דולר בינלאומי" לנפש, כשמנגד בריטניה שומרת פחות או יותר על דירוגה, ומגיעה למקום ה-26, עם 49.4 אלף "דולר בינלאומי" לנפש. כלומר, נכון לסוף שנת 2021, ההכנסה לנפש בארץ נמוכה ביותר מ-12% מבבריטניה.

בשורה התחתונה: אז האם ישראל עקפה את בריטניה בהכנסה לנפש? כן, אבל. בדירוג ה"פשוט" של הנתון הזה ישראל אכן מקדימה את בריטניה מאז 2019. יחד עם זאת, לפי כלכלנים, הדרך הנכונה יותר לבדוק את הנתון היא באמצעות שקלול כוח הקנייה (PPP), ובדירוג כזה ישראל נדחקת לאחור, וממוקמת אחרי בריטניה.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: ליכוד
תאריך: 5.9
ציטוט: "עברנו את אנגליה בהכנסה לנפש"
ציון: כן אבל

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו פצח בקמפיין בחירות לקראת ההצבעה ב-1.11, ונראה שחלק מרכזי ממאמץ ההסברה יעסוק בקשיים הכלכליים שחווה ישראל בשנים האחרונות. ב-5.9 פרסם נתניהו בחשבון הטוויטר שלו סרטון שצילם בביתם של זוג צעירים, בו הוא נראה משוחח עימם על מצבם הכלכלי, ועל האתגרים וההצלחות של המשק הישראלי. כשהאישה בסרטון מספרת לנתניהו כי עלתה בגיל צעיר מאנגליה, נתניהו משיב: "אתם יודעים שעברנו את אנגליה בהכנסה לנפש?"

בדקנו האם זה נכון.

הכנסה לאומית גולמית (GNI - Gross National Income) היא אחד המדדים המאפשרים לאמוד את מצבה הכלכלי של המדינה. מדובר בנתון הדומה לתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), כלומר כלל ההכנסות של המשק ממוצרים, סחורות ושירותים במדינה, ובנוסף לאלו גם הכנסות מפעילות כלכלית מעבר לים, של תושבי המדינה וחברות הנמצאות בשטחה. את המספר המתקבל מחלקים כמובן במספר התושבים במדינה, כדי לקבל נתון של הכנסה לנפש (GNI Per Capita).

הבנק העולמי, שאוסף ומפרסם נתונים כלכליים ופיננסיים השוואתיים בין מדינות העולם, מאפשר להשוות גם לפי קריטריון זה של הכנסה לנפש. לפי הנתונים הללו, המעודכנים לסוף שנת 2021, ישראל אכן נמצאת במקום ה-21 בעולם עם הכנסה של 49,560 דולר (166 אלף שקל) לנפש לשנה, ארבעה מקומות מעל הממלכה המאוחדת (UK), שבה מרוויח התושב הממוצע 45,380 דולר (152 אלף שקל) בשנה. למעשה, ישראל עקפה את הממלכה המאוחדת בהכנסה לנפש עוד ב-2019.

אלא שמדובר בהשוואה לא מדויקת. בחינת ההכנסה לנפש בלבד אינה מאפשרת למדוד מה יכול תושב המדינה לעשות עם הכסף הזה, כלומר אינה משקללת את יוקר המחיה בכל מדינה. על מנת להפוך את הנתון הנומינלי הזה למספר בר השוואה, נדרש לנרמל אותו באמצעות שווי כוח קנייה (PPP - Purchasing Power Parity). כלי זה מאפשר לראות את שוויו של המטבע המקומי לעומת מטבעות אחרים באמצעות סל מוצרים מוגדר, והשוואת עלותו במדינות שונות.

כפי שהסביר לנו ד"ר יניי שפיצר מהמחלקה לכלכלה ותכנית פכ"מ באוניברסיטה העברית, "הגיוני שפוליטיקאים ירצו להדגיש את את נתוני ההכנסה לנפש של ישראל, אך אם רוצים לבחון את הרווחה האישית של האזרחים והשיפור בחייהם, חייבים לכלול בחישוב גם את כוח הקנייה. עם הכנסה לנפש בלבד לא הולכים למכולת".

הבנק העולמי מפרסם גם את הנתונים המשוקללים הללו. בטבלה הזו, המראה הכנסה לנפש בחישוב כוח קנייה, מצבה של ישראל מתדרדר, בשל יוקר המחייה הגבוה יחסית בארץ. ישראל מתברגת למקום ה-33 בעולם, עם כ-44,000 "דולר בינלאומי" לנפש. הממלכה המאוחדת, לעומת זאת, עוקפת את ישראל וממוקמת 26 בעולם, עם 49,400 "דולר בינלאומי" לנפש. כלומר, נכון לסוף שנת 2021, ההכנסה לנפש בארץ נמוכה ביותר מ-12% מהממלכה המאוחדת.

בנוסף לכל זה, שפיצר מזכיר גם כי התנודתיות הרבה בפאונד הבריטי והירידה בערכו לאחר הברקזיט, הופכים את ההשוואה הספציפית שעשה נתניהו למעט בעייתית, בטווח הקצר. ובכל זאת שפיצר מדגיש כי ההכנסה לנפש בישראל בהחלט עלתה בשנים האחרונות והיא נמצאת כעת במקום מכובד בין הכלכלות החזקות באירופה.

"אם בוחנים רק הכנסה לנפש, ישראל נמצאת בין גרמניה, אנגליה וצרפת, וזה יפה מאוד. אבל אם בוחנים את ההכנסה לנפש בתקנון כוח קנייה ויוקר המחייה הגבוה בארץ, ישראל נמצאת במקום אחר, בין מדינות כמו סלובניה, איטליה וצ'כיה".

לסיכום, ההכנסה לנפש בישראל אכן גבוהה יותר מבממלכה המאוחדת, כפי שציין נתניהו. אלא שמדובר בנתון חלקי ביותר שלא מספק תמונה שלמה על מצבם הכלכלי של תושבי המדינה. ההכנסה לנפש בישראל בשקלול כוח הקניה, לעומת זאת, נמוכה באופן ברור מבממלכה המאוחדת. לכן הציון הוא כן, אבל…