במטרה לקצר את הזמנים: הממשלה רוצה לעודד בנייה מודולרית

משרד הבינוי הזמין חברות להגיש הצעות לפיתוח הקמת מבני מגורים בבנייה מודולרית • בשיטה זו חלקים שלמים של הבניין המתוכנן מיוצרים מראש במפעל ייעודי

בנייה מודולרית. ''מקצרת את משך הביצוע בעשרות אחוזים'' / צילום: Shutterstock
בנייה מודולרית. ''מקצרת את משך הביצוע בעשרות אחוזים'' / צילום: Shutterstock

במטרה לייעל את הבנייה, ובכך להגדיל את מספר התחלות הבנייה בשנה, נעשים בשנים האחרונות ניסיונות להחדיר לענף הבנייה הישראלי את שיטת הבנייה המודולרית - שיטה שבה חלקים שלמים של הבניין המתוכנן, עד לרמת יחידות דיור שלמות, מיוצרים מראש במפעל ייעודי, ומורכבות לאחר מכן כמו שהן על שלד הבניין המוכן, באתר הבנייה. שיטה זו אולי אינה זולה יותר, אבל היא מהירה יותר וגם בטוחה יותר. בשבוע שעבר פרסמו משרד הבינוי והשיכון ורשות החדשנות קול קורא המזמין חברות בישראל להגיש הצעות לפיתוח והדגמת הקמת מבנה מגורים בבנייה רוויה בשיטה זו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"השיטה מביאה לקיצור משך הביצוע בעשרות אחוזים, לשיפור פריון העבודה, לשיפור הבטיחות באתרי הבנייה, להגדלת הפוטנציאל להפחתת עלויות הבנייה, להענקת תועלות סביבתיות ולשיפור איכות הבנייה", אומרים במשרד הבינוי והשיכון. בתוכנית הדיור האחרונה של הממשלה היוצאת נכללה החלטה לקידום הקמת שני מפעלים לבנייה מודולרית בישראל - אך בשל פירוק הממשלה ופיזור הכנסת החלטה זו לא קודמה בפועל ואין לדעת מתי תקודם, אם בכלל.

ברחבי העולם הבנייה המודולרית משמשת חברות בנייה זה שנים. אחת מהן היא חברת הבנייה הסינית CSCEC, המשתפת פעולה בארץ עם חברת הורוביץ נדל"ן של חני הורוביץ. לחברה הסינית שני מפעלים לבנייה מודולרית לא רחוק מכאן - במצרים ובאיחוד האמירויות - אך בשל עלויות ייבוא גבוהות ולמרות המרחק הקצר תוצרת המפעלים הללו אינה מיובאת לכאן, לשימוש ענף הבנייה בישראל.

מימון עד 50% מהוצאות הפיתוח

חברות שייבחרו במסגרת הקול הקורא יזכו לתמיכה בשיעור של 30%־50% מהוצאות הפיתוח של הפרויקט שהן מתכננות. התקציב הכולל שהוקצה למיזם על ידי משרד הבינוי והשיכון ורשות החדשנות הוא 17.5 מיליון שקל. מדובר במהלך בשיתוף משרד הכלכלה, משרד האוצר, המכון הלאומי לחקר הבנייה בטכניון, קהילת ConTech והתאחדות התעשיינים והתאחדות הקבלנים בוני הארץ.

זהו לא שיתוף הפעולה הראשון בין המשרד לבין רשות החדשנות: בשנים האחרונות פרסמו שני הגופים כמה קולות קוראים לקידום החדשנות בענף הבנייה, ביניהם קול קורא לקידום תוכניות מחקר ופיתוח ופיילוטים למיזמים חדשים בתחום ה־Construction Tech, המציע תמיכה כספית בשיעור של 20%־50% מהוצאות המחקר והפיתוח המאושרות.