"המיתון הוא המטרה, לא תופעת לוואי": תחזיות הכלכלנים לקראת החלטת הריבית

הפדרל ריזרב צפוי להעלות את הריבית הערב ב-0.75%, ויש אף קולות בשוק שמעריכים העלאה בשיעור של 1% - לראשונה מאז 1980 • הפוקוס של המשקיעים צפוי להיות בתחזיות הפד להמשך • מזרחי טפחות: "כל מילה של הנגיד הערב תקבל משקל רב מבחינת תגובת השווקים"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Erin Scott
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Erin Scott

חברי ועדת השווקים הפתוחים של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, יסיימו הערב את פגישתם בת היומיים, וב-21:00 (שעון ישראל) יפרסמו את שיעור העלאת הריבית. אחרי שתי העלאות ריבית רצופות בגובה 0.75%, ובמיוחד לאחר נתוני האינפלציה שהפתיעו לרעה בשבוע שעבר, השוק מתמחר סבירות של יותר מ-80% להעלאה בשיעור זהה. היתר מאמינים להעלאה חדה אף יותר של אחוז שלם, לראשונה מאז 1980. 

5 דברים שכדאי לדעת על אג"ח ממשלת ארה"ב והקשר שלהן לאינפלציה ולריבית
כמה רחוק ילך הפד ומה יהיו גלי ההדף: הכלכלנים מודאגים, ולא רק מהאינפלציה

אין ספק שבסוף הפגישה הזו הריבית תעלה, ונראה שהשווקים דרוכים בעיקר לקראת תחזיות הפד להמשך, שיספקו את האקשן האמיתי הערב. היו"ר ג'רום פאוול הבהיר לאחרונה שריסון האינפלציה יהיה כרוך "בכאב מסוים", ומאז כאמור פורסמו עוד נתוני אינפלציה מאכזבים, לאחר שהירידה במדד לא עמדה בתחזיות ואינפלציית הליבה (בניכוי מחירי האנרגיה והמזון) זינקה בעוד שההערכות היו שתרד.

אם הפד אכן יעלה את הריבית בשיעור אגרסיבי של 0.75% בפעם השלישית ברציפות, הריבית בארה"ב תגיע לטווח של 3%-3.25%. להודעת הריבית תהיה כמובן השפעה גם על החלטתו של בנק ישראל, שצפוי להתלבט בשאלה האם להעלות את הריבית שוב ב-0.75% או להסתפק בעלייה של חצי אחוז בעוד כשבועיים.

"השוק תופס העלאות ריבית בלתי שגרתיות כתרחיש מרכזי"

"הודעת הריבית הערב היא אירוע מכונן לשווקים", אומר הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, רונן מנחם. "זה יהיה סופו של תהליך תיאום ציפיות מוכוון היטב של הפד, שירה בכל התותחים כדי להבהיר לשוק שהאינפלציה עבורו היא חזות הכל. הפד הצליח לגרום לשווקים לתפוס העלאות ריבית בלתי שגרתיות בתור תרחיש מרכזי ובכך השיג את מטרתו. לכן, העלאה של 75 נקודות לא בהכרח תגרום לירידות נוספות של ממש בשוקי המניות והאג"ח. יש אפשרות (די קטנה) שהריבית תעלה גם באחוז שלם, צעד שעלול לגרום בכל זאת למכה נוספת של ירידות, אך לא בהכרח", הוא אומר.

מנחם מציין שהרבה תלוי בתחזית החדשה של הפד לגבי הריבית והאינפלציה שגם היא תפורסם היום. ביולי נקבעה תחזית לשיעור ריבית של 3.4% בסוף השנה ו-3.8% בסוף 2023. "אם הריבית הצפויה שיציג הפד לא תעלה משמעותית, השוק עשוי לקבל זאת דווקא בחיוב כי זה יעיד על כך שרוב תהליך התאמת הריבית כבר נעשה. מנגד, אם התחזית תעלה בשיעור חד יותר, נגיד, ב-75 נקודות ומעלה, הדבר יצביע על כך שהפד רואה צורך להעלות את הריבית הרבה ממה שחשב רק לפני 3 חודשים. במקרה זה ייתכן שנראה הערב ירידות ניכרות".

מה שבטוח, אומר מנחם, "כל מילה של הנגיד פאוול במסיבת העיתונאים על הצפוי לצמיחת התוצר (האם הוא מניח המשך איתנות של הכלכלה האמריקאית?), האינפלציה (איזה דגש הוא שם על ירידת האינפלציה הכללית לעומת עליית אינפלציית הליבה?) והריבית, כמובן, תקבל משקל רב מבחינת תגובת השווקים. מה שבטוח יקרה הערב בתשע - השוק יסיר מעליו גורם אחד של אי ודאות ואם יקבל אינדיקציות מהפד שתהליך העלאת הריבית מעתה יהיה מדוד יותר, ייתכן שהירידות מהתקופה האחרונה יתמתנו".

תחזיות הריבית של הפד צפויות להתעדכן מעלה

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות IBI, מציין שהתפתחות האינפלציה בפועל צפויה לקבל משקל גבוה יותר בהחלטות המדיניות, והמשמעות היא ריסון מוגבר וממושך יותר, עד לנקודה שבה תירשם הרעה מספקת בתנאים הפיננסיים ותתקבל סדרת מדדים נמוכה מספיק שתשכנע את הפד בשינוי של ממש בסביבת האינפלציה. "בשלב זה השוק הגיב להתפתחויות בעדכון מהיר כלפי מעלה של תוואי הריבית בארה"ב לכ-4.5%-4.25%, תוך ציפייה שמרבית הריסון יהיה עד לסוף השנה הנוכחית".

הערכות חברי הפד לרמת הריבית צפויות להתעדכן מעלה באופן ניכר במסגרת ההחלטה הערב, צופה גוזלן, תוך איתות על סביבת ריבית גבוהה יותר לפרק זמן ממושך. "הציפיות למפנה מהיר בריבית לא מתיישבות עם תמונת המצב הנוכחית בשווקים, כך שכדי שהתרחיש אכן יתממש, תידרש הקשחה משמעותית נוספת בניסיון לצנן את הפעילות באמצעות אפקט עושר שלילי והתייקרות מחיר האשראי. כל עוד נתוני האשראי הצרכני עולים, ההסתברות לירידה באינפלציה יורדת ודוחקת בפד להמשיך עם ריסון מוניטרי מוגבר", הוא מסכם.

"מיתון הוא התרחיש הטוב"

בבית ההשקעות פסגות מזכירים את הקשר ההדוק של שוק העבודה לאינפלציה ולהחלטת הבנק המרכזי. על פי אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי, כל עוד הפער בין המשרות הפתוחות (ביקוש לעובדים) ומחפשי העבודה (היצע העובדים) נותר כפי שהוא, המעסיקים נאלצים להמשיך ולהעלות שכר בקצב מהיר ומחייבים מעסיקים להעלות מחירים. "הדרך היחידה שבה האינפלציה תוכל לחזור לרמה סבירה היא אם תירשם האטה בשוק העבודה ושיעור האבטלה ילך ויעלה", הוא אומר.

על פי גרינפלד, השיח סביב הצפי שהפד יכניס את המשק האמריקאי למיתון "מיותר לגמרי". לדבריו, מיתון לא יהיה תופעת לוואי של מדיניות הפד אלא המטרה העיקרית שלה. "כשקוראים את הודעות הפד צריך תמיד לזכור שהן עוברות מסננת דקה במיוחד של אנדר סטייטמנט ולכן אם הפד עבר מ'לא יהיה מיתון' ל'נחיתה רכה' ואז ל'אולי זה יהיה לא נעים' ולבסוף ל'זה הולך לכאוב', אנו מסיקים שבפד מבינים שעברנו את הנקודה שבה הספירלה תוכל להיעצר מעצמה. כדי להביא את האינפלציה לפחות מ-3% האבטלה צריכה להיות גבוהה יותר מ-5%".

תחזיות הפד לאבטלה ב-2023 עומדות כרגע על 3.9%, והבנק כנראה יעדכן הערב לא רק את תחזיות האינפלציה אלא גם את תחזיות הצמיחה. "בשורה התחתונה, השאלה היא לא אם ארה"ב בדרך למיתון או לא, אלא עד כמה המיתון יהיה עמוק ומתי המטרה של הפד תושג", אומר גרינפלד. "אין כרגע סיבה מספיק טובה להעריך מיתון עמוק לאור עוצמת המשק האמריקאי, התפתחות ענף הטכנולוגיה והמדיניות הפיסקאלית שנותרת מרחיבה. באשר לשאלה השנייה, נדמה שהשווקים עדיין אופטימיים מדי ולו מהסיבה שהתהליכים הנ"ל לוקחים לא מעט זמן. גם אם הפד ימשיך ויעלה את הריבית עד לרמה של 4.5%, ההשפעה תבוא לידי ביטוי בעליית אבטלה משמעותית רק בשלהי 2023 ולכן לא סביר להניח שהריבית תחל לרדת באמצע השנה".