חשמל בחצי מחיר: בריטניה הציגה התוכנית הנדיבה באירופה לסבסוד אנרגיה

שר בממשלת בריטניה הציג אתמול תוכנית רחבה במטרה לחתוך בחצי או ברבע את מחירי האנרגיה לעסקים קטנים, שמאיימים לפשוט רגל בשל זינוק של אלפי ליש"ט בחשבונות החימום והחשמל שלהם • במקביל, בריטניה צפויה להקצות בין 100-200 מיליארד ליש"ט לסבסוד האנרגיה למשקי בית, ועדיין לא ברור כיצד התוכנית תמומן

ליז טראס, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Frank Augstein
ליז טראס, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Frank Augstein

תושבי בריטניה מחכים בציפייה דרוכה להצגת התוכנית הכלכלית החדשה של הממשלה מחר (ו'), שנועדה "להציל" את משקי הבית מהתרוששות כלכלית על-ידי מימון נדיב של חשבונות האנרגיה שלהם. רגע לפני החורף, ושבוע לפני שהתעריפים אמורים לזנק ביותר מ-80% ל-3,500 ליש"ט לשנה, ראשת הממשלה החדשה ליז טראס הבטיחה להקפיא את מחירי האנרגיה על 2,500 ליש"ט למשך השנתיים הקרובות. 

בעקבות איומי רוסיה להפסיק מכירת נפט: משבר האנרגיה באירופה מחריף
משבר האנרגיה האירופי: זינוק במספר פשיטות הרגל בבריטניה ובגרמניה
משבר האנרגיה באירופה: הפגנות ענק ותוכניות סיוע

אתמול (ד') הציג שר בממשלת בריטניה תוכנית נדיבה בפני עצמה, לחתוך בחצי או ברבע את מחירי האנרגיה לעסקים קטנים, שמאיימים לפשוט רגל בשל זינוק של אלפי ליש"ט בחשבונות החימום והחשמל שלהם.

התוכנית הבריטית, שעדיין לא ברורה לחלוטין וטרם הוכרזה, הופכת את הממלכה המאוחדת למדינה שצפויה להוציא את הסכום הגדול ביותר בסיוע ישיר לתושבים ולעסקים כדי להתמודד עם עליית מחירי האנרגיה. מחיר הגז עדיין גבוה פי שישה עד שמונה ממחירו הרגיל, מחיר החשמל שצמוד אליו גם מרקיע שחקים.

בריטניה צפויה להקצות בין 100 ל-200 מיליארד ליש"ט לסבסוד האנרגיה למשקי בית, כאשר ממשלות אחרות באירופה מתחילות כעת להציג תוכניות מימון אנרגיה משלהן.

שר הכלכלה הבריטי ג'ייקוב ריס-מוג, שמונה לתפקידו בשבוע שעבר, הציג אתמול תוכנית מקיפה שקובעת מחיר גג של 211 ליש"ט למגה-ואט שעה של חשמל ומימון פחות לשימוש בגז בעבור עסקים קטנים, בתי חולים ובתי ספר, שתהיה תקפה למשך החצי השנה הקרובה בלבד. מדובר במחיר כפול מזה ששילמו העסקים בשנה שעברה, אך נמוך ביותר מחצי מהתחזית לתשלום בחורף הקרוב (540 ליש"ט). 

משבר של ממש 

כמו בנוגע למימון חשבונות האנרגיה של התושבים עצמם, עדיין לא ברור כיצד תמומן התוכנית, שבנוסף כוללת גם העמדת 40 מיליארד ליש"ט בערבויות לחברות אנרגיה שמאיימות לפשוט רגל בגלל המחירים הגבוהים שהן משלמות, והגבלות על העלאת התעריפים.

ככל הנראה, הממשלה מתכוונת לגייס חוב ולהעמיק את הגירעון השנתי ואת החוב הלאומי כדי לממן את התוכנית, מה שהעלה את התשואה על אג"ח בריטי לעשר שנים בשבוע האחרון. הליש"ט נמצאת שוב בשפל של ארבעה עשורים מול הדולר, וערכה עומד על 1.13 בלבד (ירידה של קרוב ל-20% בשנה). 

התוכנית הבריטית הוכרזה על רקע משבר אנרגיה ומשבר יוקר מחיה של ממש המכה בממלכה המאוחדת, במקביל למיתון זוחל שכרוך בהתכווצות כלכלית. האינפלציה במדינה עברה רף של 10% בחודש שעבר. אחד מכל חמישה בריטים, לפי סקר שהתפרסם היום (ה'), לא שילם כבר את אחד מהחשבונות השוטפים שלו. זו עלייה של 30% לעומת החודש שעבר.

היום בנק אנגליה הקפיץ את הריבית ב-0.5% נוספים, לרמה של 2.25%. העלאות הריבית התכופות של בנק אנגליה נועדו מצד אחד להקטין את הביקושים ולהאט את הכלכלה, אך מצד שני כרוכות בהעלאת החזרי משכנתאות ללווים רבים. 

מגמה הולכת וגוברת 

הצעד הבריטי הוא רק חלק ממגמה הולכת וגוברת של ממשלות לסבסד את צריכת האנרגיה של התושבים באירופה. סוכנות בלומברג חישבה כי עד כה הבטיחו ממשלות אירופיות סך של חצי טריליון אירו לטובת מטרה זו.

אחרי בריטניה, שמקצה לא פחות מ-6.5% מהתמ"ג שלה על הוצאה זו, ניצבת איטליה שכבר התחייבה להקצות 60 מיליארד אירו (3.35% מהתמ"ג). איטליה גם צפויה להעמיק את החוב שלה, שכבר עומד על יחס מסוכן של קרוב ל-150% מהתמ"ג.

גרמניה שוקלת מהלך דומה, אך הוא טרם הוכרז. צרפת הודיעה על מחירי אנרגיה מקסימליים, האפשריים בין היתר בשל העובדה כי שני שלישים מהחשמל במדינה מופקים מכורים גרעיניים, אך תוציא בכל מקרה על כך לפחות 50 מיליארד אירו.

עד כה התחייבו ממשלות אירופה להוציא כ-1.7% מהתמ"ג הכולל שלהן על תוכניות לסבסוד אנרגיה, לפי חישוב של מכון המחקר "ברויגל". האיחוד עובד על תוכנית לגייס לפחות חלק מהכסף הזה מ"רווחים עודפים" של חברות אנרגיה שאינן בתחום הגז.