יבוא רכב | בלעדי

מחירי הובלת הרכב מהמזרח באוניות ייעודיות זינקו בחדות. הפתרון של הסינים: משלוח אלפי כלי רכב במכולות

הובלת כלי רכב מהמזרח התייקרה בכ-70% בחודשיים האחרונים, ויצרניות הרכב הסיניות מצאו פתרון יצירתי לעליית המחירים - הובלה באמצעות מכולות שמאפשרות לאחסן עד 3 מכוניות במכולה אחת • המשלוח הראשון לישראל צפוי להגיע במהלך נובמבר

כלי רכב חדשים לקראת העמסה למכולות בנמל שנחאי / צילום: Shutterstock, AUUSanAKUL
כלי רכב חדשים לקראת העמסה למכולות בנמל שנחאי / צילום: Shutterstock, AUUSanAKUL

יצרני הרכב הסינים נערכים ליצוא רכב למערב באמצעות אוניות מכולה. זאת במקום או בנוסף ליצוא רכב בספינות ייעודיות להובלת רכב ("RORO"), כפי שהיה עד כה. המעבר נובע בשל הזינוק החד במחירי הובלת הרכב בספינות ייעודיות, 70% ויותר, שנרשם בחודשיים האחרונים בקווים מהמזרח.

תמורת אירו אחד בלבד: חברת הרכב שבורחת מרוסיה
עוד סינית נוחתת בישראל: הגיע משלוח ראשון של מאות רכבי צ'רי 

מנתונים עדכניים של ענף הספנות עולה כי מינואר השנה נרשמה עלייה של כ-174% במחירי ההובלה באוניות ייעודיות לרכב בעולם. העליות נובעות בין השאר מעלייה במחירי הדלקים אולם גם ממחסור מתמשך בספינות להובלת רכב בשל האטה משמעותית בבניית אוניות חדשות להובלת רכב בשנים האחרונות. במקביל נרשם השנה גם זינוק חד ביצוא כלי רכב חדשים מסין, בהובלת המפעל של טסלה בשנגחאי, שיוצר תחרות קשה על קווי הובלת הרכב הפנויים מהמזרח.

בתגובה השיקו בחודש החולף חברות סיניות פתרון מתקדם של מסילות מודולריות מתקפלות, שמאפשרות לאחסן עד שלושה כלי רכב חדשים בגודל מלא (SUV), או עד ארבעה קומפקטיים, בתוך מכולה תקנית של 40 רגל. המכולות מועמסות על אוניות מכולה מקובלות, שהן הרבה יותר זמינות כיום בקווים ממזרח אסיה לאירופה ולאמריקה. לאחר הפריקה המכוניות יוצאות מהמכולה בנסיעה.

עלות ההובלה של ארבעה כלי רכב במכולה אחת אמורה להיות מקבילה או זולה מזו של הובלת רכב בספינה ייעודית במחירים הנוכחיים, בנוסף לחיסכון בעלויות אחסון בנמלים. הפתרון הושק על ידי חברה משותפת שהוקמה על ידי ענקית ההובלה הימית הסינית COSCO, שנמצאת בשליטה ממשלתית, ושל יצרנית הרכב הסינית הגדולה SAIC, גם היא בשליטה ממשלתית. יצוין כי כבר קיימים כיום פתרונות להובלת מכוניות בתוך מכולה אולם לרוב מדובר בפתרון לכמויות קטנות כמו לצורך יבוא אישי או מקביל.

הפתרון של הסינים מיועד להובלת כמויות של אלפי מכוניות. על פי דיווחי התקשורת הסינית כבר נעשה בו שימוש החודש לצורך משלוח של כ-1,700 מכוניות חדשות של MG משנחאי לנמלים באירופה על ספינת מכולה.

גם לישראל צפוי להגיע בשבועות הקרובים משלוח ראשון של מאות כלי רכב של MG, שיתבצע לראשונה באמצעות אוניית מכולה. מקורות בענף הלוגיסטיקה מעריכים כי "אם השימוש בשיטת ההובלה הזו יוכיח את עצמו כישים כלכלית לאורך זמן הוא עשוי להביא לשינוי מהותי בשיטת יצוא הרכב בעולם. בישראל הוא עשוי לפתור בעיות לוגיסטיות קיימות, דוגמת מחסור בשטחים לאחסון רכב בנמלים בעונות הבוערות". יצוין כי פעילות הפריקה והאחסון של כלי רכב חדשים מכוניות ייעודיות להובלת רכב נחשבים לאחת הפעילויות הרווחיות ביותר של הנמלים הגדולים.