"קליאו": מותחן מרגלים שחוזר אל ימי גרמניה המזרחית

מתנקשת של השטאזי יוצאת למסע נקמה במי ששלח אותה לכלא בשלהי השלטון המזרח גרמני ובדרך מגלה שהאידיאולוגיות שלה עומדות למבחן • המיני סדרה, המתאימה לבינג', משלבת בין הומור משובח, מבט היסטורי מפוכח ותעלומה מותחת

יילה האזה (בתפקיד קליאו שטראוב) ויורגן היינריך (בתפקיד אוטו שטראוב) ב''קליאו'' / צילום: נטפליקס
יילה האזה (בתפקיד קליאו שטראוב) ויורגן היינריך (בתפקיד אוטו שטראוב) ב''קליאו'' / צילום: נטפליקס

על "קליאו"

זמינה לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: דרמה / אקשן / מתח
עונות: 1
פרקים: 8
משך כל פרק: 45-55 דקות
במאים: ויויאן אנדרגן ויאנו בן שאבאן
יוצרים: האנו האקפורט, ריצ'רד קרופף, בוב קונרד ואלנה סנפט
שחקנים: יילה האזה, דימיטרי שאד, וינסנט רדטצקי, ולדימיר בורלאקוב, יוליוס פלדמאייר, יורגן היינריך
שפה: גרמנית (עם כתוביות בעברית ובאנגלית)
דירוג IMDB:
7.4 (6,407 מדרגים)
דירוג Rotten Tomatoes:
100%

התקופה היא סוף שנות השמונים בגרמניה, מעט אחרי נפילת חומת ברלין וכולם בוגדים - הקומוניסטים, הקפיטליסטים, שירותי הביון. הסדרה הגרמנית "קליאו", שמתרחשת בתקופה הזאת, לא נצמדת לאירועים ההיסטוריים, אבל מנסה, ובמידה רבה מצליחה, להעביר את תחושת הפרנויה שאפפה את רחובות ברלין באותה העת. היא גם מבקרת את האידאולוגיות הגדולות שהתגלו כבלון נפוח: "זהו סיפור אמיתי, דבר מזה לא קרה", כך מוצהר כבר בתחילתה.

תקציר העלילה

קליאו שטראוב (יילה האזה) היא מתנקשת של השטאזי, שירות הביון של מזרח ברלין. היא חונכה להפוך לרוצחת בדם קר - עבור המולדת שלה ועבור הרעיון הקומוניסטי. אלא שכשהיא מסיימת את המשימה האחרונה שיועדה לה, היא נשלחת לכלא לאחר שהיא מואשמת, במסגרת מלכודת שטמן לה השטאזי, במסירת מידע לאויב.

אחרי שלוש שנים החומה נופלת, היא משתחררת ויוצאת למסע נקמה במי שבגד בה, אך מגלה שאלו האנשים היקרים לה ביותר.

יחד עם שוטר ממערב ברלין בשם סוון פצולד (דימיטרי שאד) חושפת שטראוב את הסודות האפלים של הרפובליקה של מזרח גרמניה.

ספוילר

הסבא של קליאו, אוטו שטראוב (יורגן היינריך), הוא זה שגרם לכליאתה. הוא גם זה שהרחיק אותה מאמה ודאג לעצור את האם, רק מפני שלא הסכימה עם שיטת החינוך הסוציאליסטית. מה היו המניעים שלו - לעולם לא נדע, כי קליאו יורה בו לפני שהוא מספר. אבל בין השורות אפשר להבין שהוא הקריב הכול עבור המפלגה הקומוניסטית, מבלי להניד עפעף.

ביקורות מהעולם

"הסדרה מהירה, עמוקה ומבדרת להפליא. הצבעים טרנדיים, המראה הסטריאוטיפי של הדמויות מוגזם בחלקו, אבל מקסים. יש כמובן אלמנטים נוסטלגיים כמו המוזיקה והעיצוב, אך השפה של הדמויות מרגישה עכשווית. את הכל מובילה יילה האזה, שמשחקת עם כל הנשמה". (מריה האנסטיג, הווג הגרמני)

ההקשר למציאות

הסדרה לא מבוססת על סיפור אמיתי, אך ממוסגרת בתוך מציאות היסטורית. שטראוב ופצולד, שחוברים יחדיו, מייצגים את הניגוד בין מזרח ומערב גרמניה בצורה חדה ואנושית: היא מוכנה להקריב את חייה למען הרפובליקה, צייתנית, ונאמנה לרעיון הסוציאליסטי גם אחרי נפילת החומה.

הוא מתמסר לקדמה, לשפע, לכסף, לטכנולוגיה ולאפשרויות שיש למערב להציע, ומתייחס בציניות לערכים שלה. יחד עם זאת, הם מגלמים דמויות עמוקות ועגולות ולא פלקט של מפלגה או צד במלחמה הקרה.

3 דברים שכדאי לדעת

● על פי האתר האמריקאי The Cinemaholic, דמותה של שטראוב נוצרה בהשראת אדמונד דנטס, או בשמו המוכר "הרוזן ממונטה כריסטו", גיבור הרומן שכתב אלכסנדר דיומא האב. גם דנטס מואשם שלא בצדק ונכלא, וגם הוא, עם שחרורו, יוצא למסע נקמה.

● האנו האקפורט, אחד מיוצרי הסדרה, סיפר בראיון עמו שהסדרה נוצרה ברובה על סמך מדריכים שנכתבו עבור סוכני השטאזי. המדריכים כללו הוראות, דרכי תגובה לכל מצב ושיטות חיסול כמו הטמנת מנגנון נפץ בתוך מעיל - פרקטיקה שמופיעה בסדרה.

● בנטפליקס הכריזו על הסדרה בפברואר האחרון, יחד עם 18 סדרות נוספות דוברות גרמנית שיוקרנו בגרמניה, אוסטריה ושווייץ. על פי אתר חדשות הבידור האמריקאי "דדליין"' ענקית הסטרימינג תשקיע בשנתיים הקרובות 571 מיליון דולר בתוכן המיועד לארצות אירופאיות דוברות גרמנית.

למה בחרנו בה

"קליאו" לא מתיימרת להיות סדרה מסוגה עילית. היא מלאה בקריצות מודעות לעצמן, כמו הדמיון של קליאו לאומה תורמן ב"להרוג את ביל". היא שילוב מנצח של הומור עצמי משובח, מבט היסטורי מפוכח, אסתטיקה מהפנטת ותעלומה מותחת.

עוד מהז'אנר

להרוג את איב (2022-2008)
סדרת ריגול בריטית זוכת פרסים, בהם פרס באפט"א לסדרת הדרמה הטובה ביותר (2019). איב פולסטרי (סנדרה או) היא קצינה משועממת בסוכנות ביון הבריטית, שמפתחת אובססיה כלפי וילאנל, מתנקשת רוסייה (ג'ודי קומר). בין השתיים נרקמת מערכת יחסים סבוכה. עם פיונה שו, דארן בויד, דייוויד הייג ועוד.
זמין לצפייה בהוט וביס, 4 עונות, 32 פרקים, משך כל פרק: כ־40 דקות

האמריקאים (2018-2013)
סדרת ריגול אמריקאית, זוכת פרס גלובוס הזהב לסדרת הדרמה הטובה ביותר (2018). הסדרה נוצרה בעקבות מבצע אמיתי של הקג"ב, ועוקבת אחרי אליזבת' (קרי ראסל) ופיליפ (מת'יו ריס) ג'נינגס, זוג סוכנים סובייטים שעברו לגור בארה"ב בזמן המלחמה הקרה, שמרגלים אחרי זוג סוכנים אמריקאים שמנהלים חיים כפולים.
זמין לצפייה בכאן 11, 6 עונות, 75 פרקים, משך כל פרק: 39 - 59 דקות

סדרה לחזור אליה

Hacks (2021)
זמינה לצפייה:
יס
מספר עונות: 2
פרקים: 18
אורך פרק: 26-35 דקות

דרמה קומית אמריקאית מבית HBO, זוכת שישה פרסי אמי, המגוללת את סיפוריהן של שתי נשים: דבורה ואנס, קומיקאית מבוגרת שמנסה להישאר רלוונטית (ג'ין סמארט), ואווה דניאלס, צעירה מדור ה-Z המנסה לפלס את דרכה בעולם הבידור (האנה איינבינדר).

המפגש בין השתיים והקשר שנרקם ביניהן מלאים בעקיצות לצד תובנות חיים. סדרה מהנה ומבריקה שמציפה נושאים כמו נשיות והומור בראייה בין-דורית.

 

סדרה לחכות לה

מאפס (2022) (From Scratch)
זמינה לצפייה:
נטפליקס, החל מה־21 באוקטובר
עונה 1, 8 פרקים

מיני סדרה אמריקאית שבמרכזה סיפור אהבה חוצה יבשות בין אמי, אמנית אמריקאית (זואי סלדנה) ללינו, שף איטלקי (יוג'ניו מסטרנדרה), והיא מעין שילוב של הסדרה "אמילי בפריז" והסרט "לאכול, להתפלל, לאהוב". "מאפס" מבוססת על ספר באותו שם שכתבה טמבי לוק, שהיא גם אחת מכותבות הסדרה. אחת מהמפיקות בפועל היא ריס ווית'רספון. המיני סדרה כוללת נופים מרהיבים שצולמו באיטליה, צילומי אוכל מגרים וכוכבת ראשית מצוינת המוכרת מהסרטים "אווטאר" ו"סטארטרק". כל אלה יגרמו לנו בסתיו הקרוב להתרפק על הסדרה.