המקומות הכי יפים בארץ לראות בהם את הזריחה

דרמטית במכתש הגדול, מרגשת מעל הכנרת או קלאסית במצדה: קבלו את המקומות הכי טובים בארץ לראות זריחה שחודרת ללב

גלישת עננים במכתש. רק בזריחה אפשר לראות את הפלא / צילום: זאב שטיין - מתוך ויקיפדיה
גלישת עננים במכתש. רק בזריחה אפשר לראות את הפלא / צילום: זאב שטיין - מתוך ויקיפדיה

אמר מי שאמר, שאחת לכמה זמן חייב אדם לעצמו לקום מוקדם ולראות זריחה. יש הטוענים שזריחות הן אובר רייטד, אבל בעיני זריחה מגלמת בתוכה לא רק סמליות להתחלה חדשה, אלא נקודת מבט נקייה על העולם, רחוקה מרעשי רקע ולחצים. קבלו מסלולים עם זריחות מהפנטות.

המכתש: גלישת עננים

אחת מנקודות התצפית האהובות עליי בדרום היא הר אבנון באזור ירוחם. אם מגיעים למכתש ירוחם בזמן הנכון - בסוף הקיץ ותחילת הסתיו - אפשר לחזות בתופעת טבע מיוחדת במינה: "גלישת עננים", מיצג פרוע של הטבע שבו העננים, כמו מים, זולגים מראשי ההרים כמפלים קוצפים בלובן.

זריחה מהר אבנון מעל מכתש ירוחם / צילום: אורלי גנוסר
 זריחה מהר אבנון מעל מכתש ירוחם / צילום: אורלי גנוסר

ההסבר לתופעת הטבע המיוחדת הוא שכאשר הלילות במדבר קרים והימים חמים, האחרונים מגבירים את האידוי, ואילו בלילה מתקררת הקרקע במהירות ונוצרת לחות גבוהה. לחות זו מתבטאת באותם ערפילים, אשר בהיותם כבדים יותר מהאוויר, מתרכזים בוואדיות וזורמים עם כיוון הרוח - לעבר המכתש. גלישת עננים מתרחשת עם הזריחה, כאשר השמש מתחילה לחמם, הרוח הקלה מסיעה את העננים אל שפת המכתש, האוויר החם לא מאפשר להם להתרומם למעלה וכל שנותר להם הוא לגלוש במורד ההר. יש מרפסת תצפית וממנה נשקף נוף בראשיתי.

עוד בסביבה: חניון החולות הצבעוניים במכתש ירוחם (המכתש הגדול), ואם רוצים מסלול הליכה כיפי, עלו בשביל השחור מול החניון, אל הסנפיר הקטן והגדול, רדו בצדו השני של המכתש ובעין ירקעם שובו עם השביל הכחול אל הכביש. משם אפשר ללכת בשוליים (בזהירות!) חזרה לכיוון החניון, ואחרי הגשר לחבור לשביל הכחול של נחל ממשית, הנע במקביל ואיתו שבים למכוניות.

הארבל: סיור זריחה

הגן הלאומי הר ארבל הוא נקודה נהדרת לצפות בזריחה העולה מעל הרי הגולן וזורקת על הכינרת כתמי צבע משובבים. אלא שלרוב הגן סגור בשעות הללו ורק לפרקים מאפשרים ברשות הטבע והגנים לפתוח אותו לסיורי זריחה. במקרה הזה יש לאורך המצוק שרשרת של תצפיות מופלאות אל המרחב. כדאי לעקוב באתר של רשות הטבע והגנים מתי ההזדמנות הבאה, ולהירשם. וממילא לפי הנחיות משרד הבריאות יש לתאם ביקור לפני הגעה בכל אתרי הרט"ג.

אם אתם חובבי טיפוס ובכושר טוב, אפשר לאתגר את המשימה ולטפס מכיוון ואדי חמאם. שביל אדום מתפתל מעלה מעלה, ובמפגש עם השחור פונים שמאלה ומגיעים כעבור פחות משני קילומטרים למרגלות המצוק. זוהי נקודה נהדרת להתמקם על הסלעים, להתבונן בנוף ולתת לקרני החמה לחדור את האטמוספירה ואת הלב. ואם אתם כבר כאן: בחודש יולי האחרון נפתחה מצודת הארבל מחדש, לאחר שנה וחצי שהייתה סגורה בשל עבודות שימור. כדאי לבקר.

הקלאסיקה: זריחה במצדה

הקלאסיקה הישראלית היא צפייה בזריחה ממצדה, וגם את זה כדאי לעשות פעם בכמה שנים. כל מי שחווה את המסע הזה אי שם בימי התיכון העליזים או בתנועות הנוער, זוכר השכמה בשעה שתיים לפנות בוקר, התארגנות, נסיעה אל היעד וטיפוס של כשעה בקירוב. אחדוות ההליכה המאומצת, הסיפור ההיסטורי והסמליות של האתר, מתמזגים לריגוש שמשלים את החוויה כשמגיעים לפסגה.

למסלול המלא יש גרסה מקוצרת, נוחה הרבה יותר. ממערב להר שוכן חניון הלילה . מי שלן בו (ויש מגוון אפשרויות כולל קמפינג עם אוהלים מהבית), לא צריך לטרוח מדי וגם הטיפוס קצר. מהסוללה המערבית אפשר להגיע אל רום ההר בתום הליכה של כעשרים דקות בלבד, מתאים בעיקר למשפחות עם ילדים ולכל מי שמעדיפים כמה שפחות מאמץ. התוצאה, בכל מה שנוגע לזריחה, זהה.

וכיוון שזהו הטור האחרון שלי בפורמט הזה, אחרי יותר מ-14 שנה, אסיים בנימה אישית ואברך שתזרח עליכם שנה של אור, גדושה בטיולים מהנים. ניפגש בשבילים.