בניגוד למחירי הפסטה, כשמדובר בבנקים קשה להזיז אותנו מהכסא

אחת הבשורות הכלכליות החשובות של השבוע, המלצת בנק ישראל להפריד את חברת כרטיסי האשראי כאל מבנק דיסקונט,  נתקלה באדישות בולטת • לפי דוחות 2021, בישראכרט גבו ריבית ממוצעת של 9.1%, במקס הסתפקו בריבית של 7.2%, בעוד כאל גבתה ריבית של 10.2%. ככה זה כשהקהל שבוי • הכוכבים של השבוע  

בנק דיסקונט / צילום: תמר מצפי
בנק דיסקונט / צילום: תמר מצפי

מצוין: כמה נרוויח מהפרדת כאל ודיסקונט?

אחת הבשורות הכלכליות החשובות של השבוע נתקלה באדישות בולטת, ששוב מזכירה לנו כמה קשה לבצע רפורמות במגזר האשראי והחוב. בניגוד למחירי הפסטה והטונה, כשמדובר בריביות לא סבירות בבנקים, קשה להזיז אותנו מהכסא.

מדובר על המלצת בנק ישראל להפריד את חברת כרטיסי האשראי כאל מבנק דיסקונט, המחזיק ב־72% מהמניות של כאל. זאת, לאחר שישראכרט הופרדה מבנק הפועלים ולאומי קארד נפרד מבנק לאומי בשנת 2019. כמה החיבור בין הבנק לספקית האשראי בעייתי? תסתכלו למשל על החוב שהחברות הללו מחלקות בנדיבות למגזר הפרטי. לפי דוחות 2021, בישראכרט גבו ריבית ממוצעת של 9.1%, במקס (לשעבר לאומי קארד) הסתפקו בריבית של 7.2%, בעוד כאל גבתה ריבית של 10.2%. ככה זה כשהקהל שבוי. 

בלתי מספיק: פאגאיה מציגה את סופה של כל בועה

פאגאיה היא חברה אמיתית. פעילות חיתום ההלוואות שלה הניבה במחצית השנה הראשונה הכנסות של 352 מיליון דולר ורשמה רווח של יותר מ־9 מיליון דולר, לפני פחת ומיסים. אבל כל זה לא חשוב. המשקיעים ראו בה אך ורק חברת חלום לטווח קצר, והקפיצו אותה בתוך ימים משווי של 1.7 מיליארד דולר לשווי של 22 מיליארד דולר, מה שהפך אותה רק באוגוסט האחרון לחברה הישראלית עם השווי הכי גבוה בנאסד"ק.

ואז החלום נגמר. עלייה של אלפי אחוזים נמחקה בתוך ימים, בירידה של 90%. וכעת, למי בכלל אכפת מה עושה החברה, שנסחרת בשווי של 850 מיליון דולר ובמחיר מניה שמתקרב לדולר אחד. לא מעט עובדים ויזמים כנראה הספיקו לעשות סיבוב על המניה, אבל האם זה השתלם להם? לא בטוח.