הכסף שלכם בקרנות כספיות? אתם מוותרים על תשואה ולא מודעים לכך

הקרנות הכספיות בארה"ב החלו לייקר את דמי הניהול ולכרסם בתשואה שרוכשי הקרנות יכולים ואמורים להרוויח • איך מתמודדים עם זה?

הקרנות הכספיות בארה''ב החלו לייקר את דמי הניהול ולכרסם בתשואה / צילום: Associated Press
הקרנות הכספיות בארה''ב החלו לייקר את דמי הניהול ולכרסם בתשואה / צילום: Associated Press

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

הגיע הזמן לנקמה. לא רק בעלי חשבונות חיסכון סבלו מהריבית הנמוכה במשך רובה של תקופה שארכה מעט יותר מעשור. גם חלק ממנהלי הנכסים סבלו מזה - אבל הימים האלה חלפו.

הפדרל ריזרב הוריד מאוד את הריבית לטווח קצר ב-2008 - והותיר אותה קרובה לאפס, למעט הפוגה קצרה, עד תחילת השנה הזו. 

איך להשלים עם ההפסדים שנוצרו לכם בשוק המניות
שלוש דרכים שיאפשרו לכם להרוויח מכסף מזומן
אג"ח מוניציפליות נראות מפתות אבל עלולות להיות מלכודות מס
המניות שכדאי להשקיע בהן בזמן אינפלציה אולי יפתיעו אתכם  

כשהריבית הייתה כל-כך נמוכה, למנהלי נכסים לא הייתה ברירה אלא לוותר על רוב דמי הניהול שהיו גובים על ניהול קרנות כספיות. אחרת, משקיעים היו מקבלים לעתים קרובות תשואה שלילית לאחר גביית העמלות.

בין 2009 ל-2021, ויתרו חברות ניהול נכסים על יותר מ-53 מיליארד דולר בעמלות כאלה, על פי Investment Company Institute. כעת הם ממהרים להחזיר לעצמם את דמי הניהול האבודים. וזה פוגע בתשואה למשקיעים.

בסוף 2021, שום קרן כספית בארה"ב לא גבתה יותר מ-0.18% לשנה, על פי Crane Data, חברה מווסטבורו, מסצ'וסטס, שעוקבת אחר קרנות כספיות והשקעות מזומנים אחרות.

נכון ל-30 בספטמבר, 210 קרנות כספיות - רבע מהן - גובות 0.5% לפחות דמי ניהול בשנה, על פי Crane. יותר מ-20 גובות 1% או יותר.

זה עוזר להסביר מדוע בזמן שאיגרות חוב של משרד האוצר לתקופה של חודש וניירות ערך מסחריים נתנו תשואה של כ-3.2% השבוע, התשואה מהקרן הכספית הממוצעת הייתה מעט פחות מ-2.8%.

כמובן, זה עדיף בהרבה על 0.02% העלובים שקרנות כספיות נתנו ב-31 בדצמבר. אבל זה לא טוב מספיק.

 
  

השוואה בין קרנות כספיות לקרנות אחרות

בואו נכניס את העלויות לפרספקטיבה על ידי השוואה בין קרנות כספיות לסוגי קרנות אחרים.

אי-אז בשנות ה-90, סך דמי הניהול בקרנות נאמנות של מניות עמדו בממוצע על 1%. עד היום ירדו דמי הניהול על קרנות מניות בשיעור ניכר, בעקבות הלחץ התחרותי העז מצד קבוצת וונגארד, ענקית קרנות המדדים, ומצידן של קרנות סל זולות.

בחישוב על פי גודל, קרנות מניות גבו בממוצע 0.47% לשנה ב-2021, על פי Investment Company Institute. קרנות סל של מניות היו אפילו זולות יותר, וגבו בממוצע 0.16%.

מה קרה בתקופה הזו לקרנות הכספיות? ב-2008, הקרנות הכספיות הניתנות למיסוי גבו דמי ניהול ממוצעים בגובה 0.48% לשנה, ו-100 הגדולות ביותר גבו בממוצע 0.37%, על פי Crane. נכון ל-30 בספטמבר השנה, דמי הניהול הממוצעים עמדו על 0.39% בכל הקרנות הכספיות הניתנות למיסוי, ועל 0.26% בחישוב של 100 הגדולות ביותר.

במקום לרדת ביותר מחצי, כמו העמלות על קרנות מניות, ההוצאות על קרנות כספיות ירדו בפחות משליש - הודות לעלייתן התלולה השנה.

למרות שהתיקים של הקרנות האלה נוטים להיראות דומים, קרנות כספיות עדיין בוחרות כל השקעה והשקעה בנפרד, ואינן משכפלות באופן פסיבי שוק שלם, כפי שעושות קרנות מניות ואג"ח. זה גורם לכך שעלויות המסחר שלהן גבוהות יחסית.

קרנות כספיות שנגבים בהן דמי ניהול גבוהים יותר מחזירות כנראה תשואות נטו נמוכות יותר. אלה שיש בהן הוצאה שנתית של 0.5% לפחות מחזירות תשואה ממוצעת של 2.18%, לעומת 2.76% ב-100 הקרנות הכספיות הגדולות ביותר.

אפשרות של נטילת סיכון כדי לאזן את דמי הניהול

כשכל המשתנים האחרים שווים, קרנות שגובות עמלות גבוהות יותר חייבות להניב תשואה נמוכה יותר - אלא אם מנהלי הקרן נוטלים סיכונים מיוחדים כדי לנסות לאזן את הנטל של דמי הניהול המוגדלים.

בממוצע, הקרנות שגובות עמלות גבוהות מ-0.5% מחזיקות ני"ע עם תוקף ארוך יותר ב-10% - 18 יום לעומת 16 יום בחישוב של כל הקרנות הכספיות.

זה הופך את אלה שגובות את דמי הניהול הגבוהים ביותר למסוכנות מעט יותר.

התרחקות מהקרנות הכספיות האלה תקטין לא רק את העלויות מבחינתכם, אלא גם את הסיכון.

העלייה האחרונה בריביות מעלה שאלה גדולה יותר: האם בכלל עוד כדאי להחזיק בקרנות כספיות?

עדיין יש בקרנות כאלה 4.58 טריליון דולר. בין היתר, זה בגלל שהן נוחות. מקבלים שירות צ'קים בחינם, העברות אל הבנק וממנו, החלפות אל קרנות נאמנות אחרות ומהן ומשיכות בכל עת בלי קנס.

עם זאת, יועצים פיננסיים עלולים לגבות בעצמם דמי ניהול שנתיים על מזומנים שאתם מחזיקים בקרן כספית - משהו שהם לרוב לא עושים על החזקות באג"ח משרד האוצר או על תעודות פיקדון בבנק.

זרם העמלות הזה עלול לתמרץ אותם להמליץ על קרן כספית כלשהי, או להותיר אותה על כנה, אפילו אם היא לא האופציה הטובה ביותר מבחינתכם.

חברות מסחר בניירות ערך לוקחות אפילו יותר מהכסף הקטן שלכם. מה שמכונה אופציות סוויפ (sweep), שבהן חברה הסוחרת בניירות ערך מנתבת באופן אוטומטי כל כסף שאתם מרוויחים מריבית, מדיבידנדים או ממכירות, נותנות לרוב תשואה של פחות מ-0.5%.

בנקים, ברוקרים ובתי השקעות סומכים על כך שתותירו את הכסף שלכם במקומו, וזה מאפשר לקרנות כספיות להישאר אחד המעוזים האחרונים של עמלות גבוהות.

אולי תצטרכו לשמור קצת מזומן בקרנות כספיות בשביל הנוחות.

אבל אתם יכולים להגדיל את התשואה על מזומן ליותר מ-3% על ידי רכישה של אג"ח משרד האוצר באופן ישיר, השקעה בחוב תאגידי של בנקים מקוונים או שימוש בשירות דירוג נכסים כמו MaxMyInterest.com.