יפן היא אולי המקום היחיד שבו האינפלציה דווקא ברמה המתאימה

יפן מתקדמת לעבר אינפלציה קבועה שבה רוב המחירים עולים בקצב איטי, לעומת מצב שבו יש עליות מחירים חדות בפריטים בודדים כמו דלק • עליית השכר עדיין איטית -מקור חשש לעובדים ולממשלה

טוקיו. ''מתקרבים לנתיב לעבר אינפלציה של 2%'' / צילום: Shutterstock
טוקיו. ''מתקרבים לנתיב לעבר אינפלציה של 2%'' / צילום: Shutterstock

יפן מתקרבת לאינפלציה האיטית והמתמשכת שנגיד הבנק המרכזי מנסה כבר תשע שנים להשיג. המרכיב האחד שחסר הוא שכר, שאינו עולה בהרבה, וזה יכול להוביל לאכזבה נוספת.

בנק יפן הודיע ביום שישי כי הוא צופה שמדד של אינפלציית הליבה שאינו כולל מחירי מזון טרי ואנרגיה יתייצב סביב 1.6% בשנתיים שייגמרו במרץ 2025. כיום, המחירים עולים בקצב של כ־3% בשנה, מונעים על ידי עלייה במחירי האנרגיה העולמיים וירידה בערך הין שמייקרת את היבוא. 

● איך נמלט מנכ"ל ניסאן מיפן מקופל בתוך ארגז
● שלושה מטבעות מרכזיים סובלים מפיחות מול הדולר. הסיפור של הין היפני שונה מכולם | ניתוח  
למה יפן קוראת לאזרחים הצעירים לשתות יותר אלכוהול? 

אם הנחיתה הרכה שצופה הבנק תתרחש, זה למעשה ישיג את היעד של הנגיד הרוהיקו קורודה, שנקבע לראשונה ב־2013 ומעולם לא הושג, להגיע לאינפלציה יציבה בגובה של כ־2%.

במסיבת עיתונאים, קורודה היה זהיר בשאלה כמה קרוב הבנק ליעד שלו אבל אמר, "זה נכון שאנו מתקרבים לנתיב לעבר אינפלציה של 2%". הוא אמר שהתחזית הראתה שיפן מתקדמת לעבר אינפלציה קבועה שבה רוב המחירים עולים בקצב איטי, לעומת מצב שבו יש עליות מחירים חדות בפריטים בודדים כמו דלק.

היכולת של נגיד הבנק המרכזי של יפן להתבונן בנתוני האינפלציה במידה של סיפוק, אפילו אם חלקי, מבדילה אותו מהמקבילים לו. הפדרל ריזרב מעלה ריביות מהר בכלכלה שיש בה אינפלציה גבוהה מ־8%, הרבה מעל היעד, ומצב דומה קיים גם בגוש האירו.

הבעיה של יפן

הבעיה של יפן בעשורים האחרונים באופן כללי הייתה מחירים בגרף שטוח או יורד. בזמן שצרכנים שמחים על הורדות מחירים, מחירים שנעים בעצלתיים היוו חלק מסטגנציה כללית שבה גם משכורות וההשקעה בחברות גדולות לא גדלו, וזה גרם להאטה של הצמיחה באופן כללי.

הכלכלנית מארי איוושיטה מ־Daiwa Securities אמרה כי חברות יפניות מרגישות יותר בנוח לגלגל הלאה התייקרות של תשומות. בינתיים השנה, אמרה, "חלק מהחברות עשו כמה העלאות מחירים, במקום לקצץ מחירים כדי להחיות ביקוש על המוצרים שאת מחיריהם העלו קודם לכן".

אג'ינומוטו, יצרנית רטבים, העלתה את מחיר המיונז שלוש פעמים מאז יולי 2021 לסך־הכול התייקרות של יותר מ־30%. רשת המסעדות סקיילארק העלתה מחירים ב־5% בממוצע באוקטובר, ההתייקרות השנייה שלה השנה, וציינה מחירי הובלה ומזון גבוהים יותר.

בעולם אידיאלי, חברות שיכולות להעלות מחירים אמורות להעלות גם את שכר העובדים ולהיות מתומרצות להשקיע במוצרים ושירותים חדשים. ובכל זאת, יפן הכריזה ניצחון על בעיות המחיר שלה פעמים רבות, ואז גילתה שמיהרה מדי לחגוג.

קורודה אמר שהמדינה עדיין זקוקה לעידוד מוניטרי כדי לוודא שלא תחזור לדפלציה מרגע שהגל הנוכחי של העלאות מחירים בעקבות אירועים עולמיים יחלוף. הוא הבחין שלעליות המחירים האחרונות לא נלוו העלאות שכר משמעותיות.

סך כל השכר עלה ב־1.7% באוגוסט, החודש האחרון עבורו קיימים נתונים זמינים, על פי משרד הבריאות, העבודה והרווחה של יפן. עובדים הרוויחו פחות במונחים ריאליים לאחר האינפלציה, נמסר מהמשרד.

זו בעיה מבחינת ראש הממשל פומיו קישידה, שפרסם חבילה כלכלית חדשה ביום שישי שכללה תמריצים לחברות להעלות משכורות ותמיכה בחשבונות החשמל של משקי בית.

"בראש סדר העדיפויות צריכות להיות העלאות שכר התואמות על עליות המחירים, אמר קישידה במסיבת עיתונאים.

קונפדרציית איגוד הסחר היפנית, המייצגת כ־7 מיליון אנשים, רוצה העלאת שכר של כ־5% בדיונים של האביב הבא, הבקשה הגדולה ביותר שלה מאז 1995. בעוד שחלק מזה מייצג העלאות שגרתיות הקשורות לוותק, בקונפדרציה של האיחוד דורשים גם העלאה של 3% בשכר הבסיס.

"בהתחשב בהעלאות המחירים האחרונות, אנחנו צריכים לנסות להעלות עוד יותר את קו הבסיס" של המשכורות, כך אמר נשיא הקונפדרציה טומוקו יושינו. עם זאת, איוושיטה, הכלכלנית, אמרה שהרבה חברות קטנות שנפגעו מהמחירים הגבוהים עלולות להתקשות להעלות משכורות לעובדים.

למרות שהקונפדרציה באופן מסורתי תומכת במפלגות האופוזיציה ביפן, עמדתה מתואמת עם מה שרוצים נגיד הבנק המרכזי וראש הממשלה. קורודה אמר ביום שישי שהמשכורות צריכות לעלות ב־3% כדי שיפן תגיע לאינפלציה יציבה של 2%, בהתחשב בכך שהפריון בשוק העבודה עלה בכ־1%.

קישידה, שאמר שצריך לחלק את פירות הצמיחה באופן הוגן יותר לעובדים: "דיוני השכר של האביב הבא יהיו שדה הקרב בשאלה אם נוכל להיכנס למעגל חיובי של צמיחה והפצה".