האם הוסר המכשול שמעכב את הבנייה של הפרויקט הכי יקר בישראל?

פרויקט כיכר המדינה נמצא מרחק נגיעה מהמימוש המיוחל וצולח עוד שלב חשוב – אבל ההיתר שקיוו לקבל הדיירים כבר ביולי ממשיך להתעכב • "זה עניין של שבועות", מתעקשים גורמים המעורים בתהליך

כיכר המדינה בתל אביב / הדמיה: 3dvision
כיכר המדינה בתל אביב / הדמיה: 3dvision

מה הם כמה חודשים לעומת 70 שנות המתנה? את המשפט הזה בוודאי אומרים לעצמם בתקופה האחרונה דיירי הפרויקט היקר ביותר בארץ, פרויקט כיכר המדינה במרכז תל אביב, זאת מאחר שעדיין לא זכו להיתר הבנייה המיוחל חתום ומאושר באופן סופי, למרות המתנה ממושכת ומורטת עצבים שנמשכת בחודשים האחרונים. 

● מגדלים בני 40 קומות ואגם מלאכותי: מי יבנה את פרויקט היוקרה בכיכר המדינה? 
450 דירות, 900 חניות ואגם: פרויקט הענק בכיכר המדינה יוצא לדרך, ואף בנק לא בתמונה

נזכיר: פרויקט כיכר המדינה מתוכנן לקום בקרקע הריקה שבמרכז הכיכר המפורסמת ולכלול שלושה מגדי ספירלה עם 453 יחידות דיור חדשות, בתוספת פארק ציבורי עם אגם מלאכותי וחניון תת־קרקעי עם יותר מ־900 חניות. מדובר בפרויקט ייחודי, שכן בעלי הדירות המתוכננות בו הם גם היזמים של הפרויקט, והם אלו שמקדמים אותו בעצמם אל המימוש.

המצב הנוכחי שבו נמצא הפרויקט הוא בגדר "צרות טובות" עבור הדיירים, שכן הם רואים כיום את האור בקצה המנהרה - ודאי בהשוואה לשבעה עשורים ארוכים שבהם התוכניות לכיכר גובשו והתבטלו, חודשו ושונו שוב ושוב. ובכל זאת, כשהם נמצאים מרחק נגיעה ממימוש, הם נאלצים להמתין שוב: למרות כל ההערכות וההבטחות, היתר הבנייה לפרויקט עוד לא ניתן באופן רשמי.

הועמדה פעימת המימון הראשונה

נדמה שאחת לכמה חודשים חלה התקדמות מסוימת בפרויקט, שיש בה כדי לנסוך אופטימיות על הדיירים: בחודש מאי דיווחנו כאן כי הושלם מהלך המימון לפרויקט בידי חברת המימון החוץ־בנקאי ברקת, ואילו כעת אנחנו מדווחים שברקת העמידה את הפעימה הראשונה בהסכם המימון, בהיקף של כ־220 מיליון שקל, ובמקביל השלימה את החתמת כל בעלי הזכויות, לצורך העמדת מסגרות האשראי לטובת הקמת הפרויקט בפועל.

מדובר בשתי חדשות חשובות מאוד עבור הדיירים, שכן העמדת הפעימה הראשונה תאפשר להם, למעשה, להתקדם עוד שלב בדרך לקבלת היתר הבנייה הרשמי: הכסף, שיתקבל בעוד כשבועיים לכל היותר, יאפשר לדיירים להעביר לעירייה את תשלומי האגרות הנדרשים. בתוספת חישוב אחרון של היטלי ההשבחה בפרויקט, שהעירייה אמורה להעביר במקביל, יתמלאו כנראה כל התנאים לקבלת ההיתר החתום.

על פי הערכות גורמים המלווים את הפרויקט, מדובר ב"עניין של שבועות" עד שיתקבל ההיתר. עם זאת, יש לזכור כי בחודש מאי האחרון, כאשר פורסם העדכון הקודם סביב הפרויקט, ההערכה הייתה שההיתר יתקבל בתוך כחודשיים לכל היותר - כך שנצטרך להמתין ולראות כיצד הדברים יתפתחו, אולי בדרך סוף־סוף לקבלת ההיתר המיוחל ולתחילת העבודות להקמת המגדלים בפועל.

נציין כי כבר כעת מתבצעות עבודות בשטח, בהתאם להיתר קודם שכבר ניתן - היתר חפירה, דיפון וביסוס. שלבי החפירה והדיפון כבר הושלמו, וכעת מתבצע שלב הביסוס. ברגע שיינתן היתר הבנייה באופן רשמי, יחלו עבודות הבנייה של מבני הפרויקט עצמם.

ברקת תקבל עמלה בסך כ־25 מיליון שקל

היקף המימון הכולל שתעמיד חברת המימון ברקת הוא כ־2.05 מיליארד שקל - היקף המימון החוץ־בנקאי הגדול ביותר אי־פעם לפרויקט מגורים בישראל. במאי עדכנה ברקת על העמדת כ־1.7 מיליארד שקל ממנו, וביולי הודיעה על קבלת הלוואה נוספת לטובת העמדת המימון, בסך של כ־280 מיליון שקל. ברקת מציינת כי עם העמדת פעימת המימון הראשונה עבור הפרויקט, היא תקבל מבעלי הזכויות עמלה בסך כ־25 מיליון שקל (נטו לאחר הוצאות עסקה ישירות).

"השלמת תהליך העמדת האשראי לפרויקט כיכר המדינה הינו אבן דרך משמעותית לחברה, והוכחת יכולת שעליה עמלנו בשנתיים האחרונות", אומר עדי גזית, מנכ"ל ברקת. "החברה ממשיכה להגדיל ולגוון את תיק האשראי שלה במקביל לפרויקט זה, ערוכה וערנית לקלוט פרויקטים נוספים למימון בכל הגזרות: ליווי בנייה לקבוצות רכישה, ליווי יזמים לפי חוק מכר, גישורים, והלוואות מזנין. אנו פועלים כל העת לקידום ולהאצת היקפי הפעילות של החברה ולמקסום רווחיה".