ובמקביל בדנמרק: גוש השמאל ניצח בבחירות בסיוע הקולות מגרינלנד

בדנמרק ספירת הקולות הסתיימה בתוך ארבע שעות עם 84% הצבעה למרות שאין יום חופש • אחרי חצות ראשי כל המפלגות הגיעו לדיון חי על קואליציות אפשריות • המנצחת של הערב: מדה פרדריקסן מהסוציאל-דמוקרטים

מדה פרדריקסן, ראשת הממשלה של דנמרק, מתחילה קדנציה נוספת / צילום: Reuters, RITZAU SCANPIX
מדה פרדריקסן, ראשת הממשלה של דנמרק, מתחילה קדנציה נוספת / צילום: Reuters, RITZAU SCANPIX

במקביל לבחירות שהתקיימו בישראל, התקיימו אתמול (ג') בחירות כלליות גם בדנמרק. כמו בישראל, גם במדינה הסקנדינבית הוקדמו הבחירות בשל אי-יציבות פוליטית. בנוסף, המדגמים שפורסמו בערב הצביעו על תוצאות לא חד-משמעיות, והמתח נשמר עד אחרי חצות, אז הוכרזו התוצאות הסופיות. אך בניגוד למצב בישראל, מי שניצחה את הבחירות בדנמרק היא ראשת הממשלה המכהנת, מדה פרדריקסן, העומדת בראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית וגוש מפלגות השמאל.

ישנם הבדלים גדולים בין אופי הבחירות בשתי המדינות. בדנמרק אחוז ההצבעה גבוה בדרך כלל, למרות שלא מדובר ביום חופש כללי במשק. 84.1% מבעלי זכות הבחירה במדינה הצביעו אתמול, עד השעה שמונה בערב בה נסגרו הקלפיות ופורסמו תוצאות המדגמים. הבחירות הוכרזו רק לפני שלושה שבועות, מה שהופך את תקופת הקמפיינים לקצרה (ואולי גם חסכונית יותר).

בניגוד למדגמים: רוב של מושב אחד לשמאל

בפרלמנט הדני 179 מושבים, כאשר ארבעה מהם מוקצים לאיי פארו (שני מושבים) ולגרינלנד (שני מושבים) - אלו הן טריטוריות דניות אוטונומיות שרק יחסי החוץ והביטחון שלהן נשלטים על ידי דנמרק. בעוד המדגמים חזו כי גוש השמאל של פרדריקסן יחמיץ רוב מוחלט בפרלמנט בכמה מנדטים בלבד, תוצאות האמת הראו כי הוא קיבל כ-90 מושבים - רוב של מושב אחד. שני המושבים של גרינלנד הלכו לקואליציית השמאל, כפי שנעשה בדרך כלל, בעוד איי פארו העניקו מושב אחד לשמאל ומושב אחד לימין. ספירת הקולות בדנמרק מתנהלת ביעילות טיפוסית, ומסתיימת לרוב עד חצות, ארבע שעות אחרי סגירת הקלפיות.

פרדריקסן הוכתרה כמנצחת של הבחירות, וכעת תוכל לפעול כדי ליצור ממשלת אחדות, או ממשלת מרכז-שמאל בהשתתפות מפלגה חדשה בנוף הפוליטי - "המתונים" בראשות לארס לוקה רסמוסן, ראש הממשלה לשעבר. רסמוסן, במקרה שבו המציאות מחקה את האמנות, הקים מפלגה חדשה כפי שעשתה הדמות הטלוויזיות בריגיטה ניוברג בסדרת הטלוויזיה הדנית הפופולרית "בורגן". כלי התקשורת העולמיים דיווחו בהרחבה על היוזמה, ורסמוסן גרף 16 מושבים. הממשלה המכהנת של פרדריקסן, שביקרה בישראל עם תחילת מבצע החיסונים נגד הקורונה, נפלה בשל אולטימטום של מפלגת השמאל "רדיקל ונסטרה", שהיתה שותפה בקואליציה הקודמת, בעקבות פרשת חיסול מיליוני החורפנים עליו הורתה פרדריקסן בשיא מגיפת הקורונה. "רדיקל ונסטרה" ספגו מפלה בבחירות הללו, ואיבדו תשעה מושבים.

פרדריקסן "שברה ימינה" בענייני הגירה

הפוליטיקה הדנית מתאפיינת במספר מפלגות רב (12 מפלגות דניות ועוד ארבע מפלגות מגרינלנד ואיי פארו מיוצגות בפרלמנט) ובצורך ליצור בריתות מורכבות לצורך קואליציה, או אפילו לשלוט במדינה בעזרת ממשלת מיעוט ויצירת בריתות אד-הוק לצורך חקיקה. אחרי פרסום התוצאות מגיעים ראשי המפלגות לדיון בפרלמנט בנוגע להקמת קואליציה ולהישגים, שמשודר גם בטלוויזיה.

פרדריקסן שינתה את פניה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית כאשר "שברה ימינה" בענייני הגירה, ואימצה מדיניות מחמירה נגד קבלת פליטים ומבקשי מקלט, נישואי קרובים ואיחוד משפחות. היא אמרה כי ההגירה מאיימת על מודל מדינת הרווחה הדני. בעוד "מפלגת העם" הדנית שהובילה מדיניות זו במקור במשך שני העשורים האחרונים כמעט וקרסה בשל חוסר-רלוונטיות, מפלגה חדשה שייסדה אינגר סטויברג, שרה לשעברה בממשלה, שמתנגדת להגירה ומקדמת את הפריפריה הדנית גרפה 14 מושבים. בית דין מיוחד בדנמרק גזר בעבר שני חודשי מאסר על סטויברג, שרת ההגירה לשעבר, בשל הנחיה שפירסמה במהלך כהונתה להפריד בין זוגות מבקשי מקלט שבהם האשה נחשבת עדיין לקטינה. ההנחיה נחשבת לניצול לרעה של כוחה.